A A+ A++

Jedną z największych zmian w bankowości w XXI wieku było pojawienie się nowego rodzaju instytucji finansowych, działających w innowacyjnych modelach biznesowych lub wyłącznie w formie cyfrowej. Nazwano je neobankami lub challenger bankami – „bankami pretendującymi”. Ich powstanie i rozwój umożliwił szereg czynników: od spadku zaufania do tradycyjnych banków, spowodowanego kryzysem finansowym z 2008 roku poprzez rozwój algorytmów sztucznej inteligencji po fakt, że dla ogromnej rzeszy użytkowników smartfonów to właśnie one stały centrami osobistej bankowości.

Rozwojowi neobanków, które radykalnie zmieniają hermetyczny dotąd świat instytucji finansowych, sprzyjają regulacje Unii Europejskiej i poszczególnych państw, otwierające sektor na konkurencję i zmierzające do nadania mu większej przejrzystości. Od 2014 r. w wielu krajach świata nastąpił „wysyp” neobanków. Jednymi z pierwszych były Monzo i Atom Bank z Wielkiej Brytanii – instytucje finansowe bez oddziałów, świadczące usługi za pośrednictwem aplikacji na smartfony i tablety.

Neobankowość rozwinęła się również mocno w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Argentynie, Korei Południowej i Rosji. Argentyńska Ualá to aplikacja mobilna połączona z kartą przedpłaconą Mastercard, bez opłat za wydanie, odnowienie, utrzymanie lub zamknięcie. Weryfikuje ona użytkownika za pomocą selfie i zdjęcia dokumentu tożsamości. Australijski Tyro w 2017 roku jako pierwszy wprowadził płatności za pośrednictwem wirtualnego asystenta Siri. Kanadyjski Wealthsimple oferuje usługę mikroinwestowania Roundup, która automatycznie zaokrągla kwoty zakupów i przekazuje nadwyżkę na rachunek inwestycyjny klienta.

W czym są lepsze?

Funkcjonalności i modeli biznesowych neobanków są dziesiątki, a wciąż powstają nowe startupy i fintechy, szukające niszy na rosnącym w szybkim tempie rynku. Granice geograficzne działania neobanków są umowne; wiele nowych aplikacji jest od razu testowanych jako biznes na globalną skalę. Niemiecki N26 w ciągu pięciu lat rozwinął się na 17 różnych rynkach. Rozwojowi sprzyja unijna regulacja – PSD2 (Payment Services Directive 2), zezwalająca stronom trzecim na dostęp do interfejsów programowania aplikacji banków a także globalny rozwój handlu internetowego, który przyśpieszył jeszcze z powodu pandemii Covid-19.

Neobank to bank działający w 100 proc. na platformie cyfrowej i mobilnej. Od cyfrowego front-endu tradycyjnego banku różnią go zupełnie nowe systemy informatyczne. Umożliwiają one rejestrację w kilka minut i zarządzanie kontem z poziomu smartfona w sposób maksymalnie intuicyjny i prosty. Neobanki to oferta dla klientów, którzy organizują swoje finanse głównie za pośrednictwem kanał … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAż 14 osób w szpitalu. Kolejni chorzy z osiemnastki
Następny artykułZimno, deszcz, wiatr? Nie daj się zatrzymać! Jesienna kolekcja Dynafit dla kobiet