Jak wynika z najnowszych plotek i przecieków zebranych przez portal VideoCardz, kolejna generacja GPU AMD, czyli Navi 31, może być pierwszą bazującą na budowie MCM (multi chip module, czyli chipletu składającego się z kilku połączonych układów), co powinno przełożyć się na duży skok wydajnościowy. O układach graficznych MCM mówi się już od kilku lat, a przynajmniej od wprowadzenia przez AMD CPU opartych o taką budowę. Wydaje się więc, że logicznym krokiem jest wprowadzenie przez tego producenta również GPU oparte o kilka chipów, co może stanowić przełom w tym segmencie rynku. Procesor graficzny MCM oparty będzie na wielu chipletach, które łączy (zwykle z układem poleceń lub chipem IO) w jednym pakiecie.
Kolejna generacja GPU AMD, czyli Navi 31, może być pierwszą bazującą na budowie MCM.
160 CU vs 144 SM, the next GPU battle 👀 https://t.co/2MCrJ93k85
— Kepler (@Kepler_L2) December 28, 2020
Ta technologia może drastycznie zwiększyć uzyski GPU, gdyż ich rozmiar na waflu zmniejsza się zamiast zwiększać. Używanie wielu małych kości zawsze skutkuje wyższą wydajnością niż jednej dużej o monolitycznej budowie. Z plotek wynika, że NVIDIA również pracuje nad własnymi projektami opartymi na MCM w ramach architektury Hopper i Intel przedstawił już projekty MCM swojej platformy Arctic Sound z maksymalnie 4 płytkami. Przyszłość należy więc do MCM i pytaniem jest jedynie, kto z wielkiej trójki jako pierwszy wprowadzi takowe produkty na rynek konsumencki. W sieci pojawiły się nowe informacje (warto podkreślić, że pochodzące od mało znanych źródeł), według których GPU Navi 31 od AMD będzie procesorem graficznym MCM z chipletami zawierającymi 80 CU, a topowe układy zawierać mają dwa takie chiplety (czyli 160 CU lub 10240 procesorów strumieniowych przy założeniu, że stosunek CU do SP pozostanie bez zmian). Jeśli przyjmiemy ostrożną częstotliwość taktowania 1800 Mhz, to takie GPU oferować może moc obliczeniową na poziomie 36,8 TFLOP dla obliczeń FP32.
Nie da się też ukryć, że nowe karty graficzne AMD odstają pod względem wydajności w ray tracingu od GPU Ampere od NVIDII, ale kolejna generacja Czerwonych ma to naprawić. Co więcej, producent Radeonów pracuje już także nad własną wersją DLSS, czyli technologią upscalingu opartą o sztuczną inteligencję. Postawienie na budowę MCM w nowych GPU czerwonej ekipy zdają się też potwierdzać odkryte patenty, zawierające mechanizmy synchronizacji dla GPU. AMD złożyło już także patent dotyczący chipletowej budowy MCM dla GPU. Ten wskazuje, że jednym z powodów, dla których procesory graficzne MCM nie były podejmowane w przeszłości, są wysokie opóźnienia między chipletami, modelami programowania i trudniejsze do wdrożenia równoległości. Patent AMD próbuje rozwiązać wszystkie te problemy za pomocą narzędzia nazywanego pasywnym crosslinkem o dużej przepustowości. Umożliwiłoby to każdemu chipletowi GPU komunikowanie się bezpośrednio z CPU, a także innymi chipletami za pośrednictwem pasywnego połączenia krzyżowego. Każde GPU posiadać ma zaś własny cache i będzie samodzielnym procesorem graficznym w pełni adresowalnym przez system operacyjny.
Here is the first list of AMD patents in 2021. Together with this list, I am preparing some articles (yes, there will be several articles) to give a due analysis to the set presented here until the end of this month. Stay tuned!
2/2
Follow the thread! 🦊 pic.twitter.com/kYbBqmvSIE
— Underfox (@Underfox3) January 22, 2021
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS