Podziel się na Facebooku
Tweet (Ćwierkaj) na Twitterze
Czy wyobrażamy sobie trzylatka płynnie czytającego książkę? Jeszcze kilkanaście lat temu powiedzielibyśmy, że to niepotrzebne przyśpieszanie rozwoju dziecka. Dzisiaj coraz więcej wiemy na temat znaczenia umiejętności czytania. Dlatego pojawia się sporo różnych metod wczesnej nauki czytania. Dlaczego dobrze jest, aby dziecko szybko nauczyło się czytać?
Wczesna nauka czytania
Po pierwsze czytanie umożliwia dziecku budowanie systemu językowego. Jest to szczególnie istotne w przypadku zaburzeń w komunikacji, na przykład, gdy dziecko ma stwierdzone spectrum autyzmu, zespół Aspergera, czy jest zagrożone dysleksją. Nauka czytania pomaga takim dzieciom w rozwoju mowy. Kolejny argument przemawiający za wczesną nauką czytania wiąże się z rozwojem mózgu. W początkowym okresie życia dziecka nauroplastyczność mózgu jest największa, dlatego nauka czytania może odbyć się bez większych trudności.
Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
Autorem symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania jest profesor Jagoda Cieszyńska. Opracowano tą metodę jako jeden z podstawowych elementów Metody Krakowskiej. Wspomniana metoda to terapia całościowa, mająca wpływ na wszystkie funkcje poznawcze dziecka, jej celem jest zbudowanie systemu językowego w umyśle dziecka. W realizowaniu tego celu pomaga nauka czytania. Stanowi ona często początek komunikacji dziecka z otoczeniem. Taka informacja może być dla wielu zaskoczeniem, ale dzieci z zaburzonymi funkcjami językowymi szybciej uczą się komunikacji, kiedy jednocześnie uczą się czytać. Wieloletnie badania nad funkcjonowaniem mózgu dowiodły, że nauka czytania jest kluczowa w terapii takich dzieci.
Oczywiście nie wszystko jedno jaką technikę nauki się wybierze. Profesor Jagoda Cieszyńska uznała symultaniczno-sekwencyjna naukę czytania za najbardziej naturalną i przyjazną dla dzieci. Jakie są główne elementy wyróżniające tą technikę? Otóż najważniejszym jest uznanie sylaby (a nie fonemu) za elementarny element percepcji mowy. Kolejny ważny aspekt to etapy nauki naśladujące kolejne etapy nauki mowy, czyli powtarzanie, rozumienie i nazywanie. Poza tym dziecko ucząc się metoda symultaniczno-sekwencyjną nie uczy się liter lecz ich znaczenia, a podczas nauki ważne jest zaangażowanie zarówno słuchu, jak i wzroku.
„Kocham Czytać”
Podstawowymi pomocami opracowanymi w celu symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania jest seria „Kocham Czytać”. Zeszyty od 1 do 18 te zestaw, dzięki któremu dziecko uczy się czytać podstawowe samogłoski, emocjonalne wykrzyknienia, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, sylaby otwarte, sylaby zamknięte, całe wyrazy, a następnie proste teksty. Kolejne zeszyty zawierają krótkie, ciekawe historie do przeczytania. „Kocham czytać” to doskonała pomoc dla dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.
Wczesna nauka czytania przynosi zdecydowane korzyści:
-
zwiększa liczbę połączeń między neuronami
-
ma wpływ na poziom intelektualny
-
rozwija artykulację głosek
-
pomaga rozwijać koncentrację i uwagę.
Jeśli dziecko pokocha czytać to będzie mu łatwiej przyswajać wiedzę w szkole, będzie umiało wykonywać zadania według instrukcji oraz będzie lepiej funkcjonowało w społeczeństwie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS