A A+ A++

Polskie Koleje Państwowe otworzyły oferty przetargowe na rozbiórkę starego dworca PKP i budowę nowego w Częstochowie. Zgłosiło się trzech chętnych. Z zapowiedzi PKP wynika, że prace miałyby ruszyć jeszcze w tym roku. – Chcielibyśmy rozwiać już na początku obawy mieszkańców Częstochowy, gdyż inwestycja będzie realizowana, tak żeby zapewnić nieprzerwaną obsługę pasażerów korzystających ze stacji – zapewnia Bartłomiej Sarna z PKP.

Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 r. Zaprojektował go Ryszard Frankowicz. Oficjalne otwarcie było bardzo huczne. Mówiono o nim w całej Polsce. Na uroczystość przybył nawet ówczesny prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski. Architektonicznie to postmodernizm lat 90. XX w. Niegdyś był jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Miał przyjmować i odprawiać setki tysięcy pasażerów, pielgrzymów i turystów rocznie. A dziś? Niemal świeci pustkami. Zdecydowana większość lokali zlokalizowanych na dworcu w Częstochowie została zamknięta. Te, które działają, można policzyć na palcach jednej ręki. Dlatego też pojawiły się plany, aby odmienić to miejsce.

Zobacz galerię(17 zdjęć)

W lipcu 2019 r. SARP Częstochowa i PKP SA ogłosiły konkurs na koncepcję realizacyjną nowego dworca kolejowego. Wygrał projekt przygotowany przez: pracownię architektoniczną Toprojekt Marek Wawrzyniak Rybnik, And Studio Paryż, Studio Antonini Paryż. Zakłada on zburzenie dotychczasowego budynku dworca i stworzenie zupełnie nowego obiektu.

Polskie Koleje Państwowe otworzyły oferty przetargowe na rozbiórkę starego dworca PKP i budowę nowego w Częstochowie. Zgłosiło się trzech chętnych.

– W ubiegły czwartek (27.07.) otworzyliśmy oferty w postępowaniu na wybór wykonawcy dla przebudowy dworca Częstochowa Główna – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. – Wpłynęły trzy oferty o wartości od prawie 140 mln złotych brutto do nieco ponad 155,5 miliona złotych brutto. Obecnie trwają prace komisji przetargowej – wyjaśnia.

Kiedy mogłyby rozpocząć się prace?

– Dokładny termin rozpoczęcia prac zależy od przebiegu procedury przetargowej, a także momentu podpisania umowy z wykonawcą wybranym w postępowaniu. Planujemy, że prace budowlane związane z przebudową dworca Częstochowa ruszą jeszcze w tym roku – przyznaje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

Kryterium wyboru wykonawcy jest, zgodnie z ogłoszeniem przetargowym, w stu procentach cena.

Mieszkańcy zaczęli zastanawiać się, czy w związku z rozbiórką starego obiektu, dworzec będzie całkowicie wyłączony z użytkowania.

– Chcielibyśmy rozwiać już na początku obawy mieszkańców Częstochowy, gdyż inwestycja będzie realizowana, tak żeby zapewnić nieprzerwaną obsługę pasażerów korzystających ze stacji – zapewnia Bartłomiej Sarna.

Wstępne założenia są takie, żeby rozbiórki rozpocząć od pawilonu po stronie wschodniej, który w tej chwili nie jest użytkowany.

– Obsługę pasażerów zapewni więc obecny dworzec. Natomiast po wybudowaniu nowego dworca od strony wschodniej, on przejmie obsługę podróżnych, a rozpocznie się rozbiórka dotychczasowego budynku dworca po stronie zachodniej. Oczywiście te założenia mogą się jeszcze zmienić po wyborze wykonawcy prac budowlanych, gdyż on zaprezentuje nam swój pomysł na realizację inwestycji. O ewentualnych zmianach w organizacji podróżnych będziemy informować. na bieżąco – tłumaczy Bartłomiej Sarna.

Jak będzie wyglądać nowy dworzec w Częstochowie? Kanwą dla opracowanego projektu dworca były założenia przedstawione w zwycięskiej koncepcji konkursowej.

– Nowy dworzec będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowa część zachodnia, od strony Placu Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, została nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stała się bardziej funkcjonalna. W jej sąsiedztwie będzie mieścić się centrum przesiadkowe dla autobusów – mówił nam jakiś czas temu Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.

Zobacz galerię(17 zdjęć)

Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny niż ten obecny. Ma stać się wizytówką Częstochowy.

– Będzie to nowoczesna bryła, zaprojektowana zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Ponadto będzie on w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród usprawnień, które będą standardem na nowym dworcu w Częstochowie, są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz, mapy dotykowe dworca i wiele innych rozwiązań. Nowy dworzec będzie również zaopatrzony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania proekologiczne. O randze przyszłego dworca w Częstochowie może świadczyć również fakt, że będzie to jedna z największych inwestycji realizowanych w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych, który obejmuje blisko 200 dworców kolejowych w całej Polsce – podkreśla Bartłomiej Sarna.

Ile może kosztować ta inwestycja? Tego na razie nie wiadomo. Dokładny koszt poznamy po wyborze wykonawcy i podpisaniu umowy na realizację tego zadania. Polskie Koleje Państwowe zakładają – przynajmniej na ten moment – że otwarcie całości nowego kompleksu dworca w Częstochowie nastąpi na przełomie 2025 i 2026 roku.

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl

Polecane oferty

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułУ Нацгвардії розповіли про бої біля Кремінної, тримають позиції попри важку ситуацію
Następny artykułНезаконне переправлення немовлят за кордон: один з організаторів – колишній правоохоронець