A A+ A++

Trwa budowa zupełnie nowej drogi w Częstochowie – połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską. Obecnie powstaje między innymi konstrukcja nośna wiaduktu nad torami kolejowymi. – Wyzwaniem logistycznym był transport na plac budowy belek długości 36 metrów o wadze jednostkowej 15 ton – mówi Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. Inwestycja pochłonie w sumie ok. 95 mln złotych.

Przypomnijmy, w ramach inwestycji powstanie zupełnie nowy odcinek drogi o długości blisko 1200 m – od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Będzie też nowy wiadukt o długości 130 metrów. Kiedyś – dokładnie w tym miejscu – przebiegał przejazd kolejowy. Jednak ze względu na ilość torów i obciążenie kolejowe to połączenie zostało zamknięte w latach 70.

Nowy wiadukt będzie mieć pełną infrastrukturę drogową, rowerową i dedykowaną pieszym. Poza tym w ramach prac realizowana jest przebudowa ronda Mickiewicza, która zakłada w miejsce dotychczasowego ronda dwupasowego, pięciowlotowego, wykonanie ronda dwupasowego półturbinowego z pięcioma wlotami. Do tego powstanie też zupełnie nowe rondo – w miejscu dzisiejszego skrzyżowania u zbiegu ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego.

Przebudowane zostaną także odcinki wlotowe krzyżujących się ulic, a także istniejąca infrastruktura. Nową drogę uzupełnią na całym nowo powstałym odcinku ciągi piesze i rowerowe. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne, powstaną również ekrany akustyczne.

Nowe połączenie ma stworzyć nowe możliwości komunikacyjne i pozwolić na wyprowadzenie tranzytu z centrum.

Prace rozpoczęły się w 2023 roku. Miasto na realizację tej inwestycji czekało kilkadziesiąt lat. Dzięki niej powstanie zupełnie nowe, alternatywne połączenie Do tej pory miasto było bowiem podzielone na pół przez tory kolejowe.

Obecnie na placu budowy powstaje między innymi konstrukcja nośna wiaduktu nad torami kolejowymi.

– Wyzwaniem logistycznym był transport na plac budowy belek długości 36 metrów o wadze jednostkowej 15 ton – przyznaje Maciej Hasik, rzecznik MZD w Częstochowie. – Elementy konstrukcyjne nowego obiektu mostowego, który powstanie nad torami kolejowymi, przyjechały niedawno koleją z Luksemburga, a następnie drogą ze stacji Częstochowa Stradom. W związku z wymiarem belek zestaw transportowy składający się z ciągnika oraz naczepy musiał mieć łączną długość ponad 40 metrów – wyjaśnia.

Docelowo obiekt nad torami będzie miał trzy przęsła – po 7 belek każde.

– Belki zostały wykonane ze stali samopatynującej, co zapewnia im wysoką wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne – dodaje Maciej Hasik.

Aktualny etap prac na poszczególnych odcinkach placu budowy połączenia 1 Maja-Krakowska wygląda następująco:

  • od strony ronda Mickiewicza: roboty branży sanitarnej – kolizje wodociągowe (kontynuacja); kolizje gazociągowe, roboty branży energetycznej – przebudowa kolizji energetycznych alei Niepodległości – 1 Maja (kontynuacja); roboty branży teletechnicznej – przebudowa kolizji teletechnicznych alei Niepodległości (kontynuacja); roboty branży drogowej – rozbiórka nawierzchni z kostki granitowej regularnej i nieregularnej; korytowanie pasa jezdni;
  • w ul. 1 Maja: prace w zakresie kolizji wodociągowej, roboty branży sanitarnej – kolizje wodociągowe, przebudowa kanalizacji deszczowej na dojeździe do torów kolejowych oraz w ciągu dawnego śladu 1 Maja, korytowanie pod fundament muru oporowego, beton wyrównawczy pod fundament muru oporowego;
  • wiadukt drogowy: betonowanie filara podpory, zbrojenie oczepu;
  • teren kolejowy: rozpoczęcie budowy przejazdu, przystąpienie do prac związanych z przebudową sieci trakcyjnej na terenie kolejowych;
  • ul. Ogrodowa / ul. Stawowa: prace przy budowie muru oporowego z bloczków drobnowymiarowych wraz z nasypem z gruntu zbrojonego, korytowanie pod fundament muru oporowego, wykonanie przebudowy przyłącza kanalizacji sanitarnej.
  • ul. Stawowa / ul. Krakowska: budowa nasypu drogowego wraz z profilowaniem pod dolne warstwy konstrukcyjne;
  • ul. Krakowska: kontynuacja przy przebudowie kolizji wodociągowych – odcinki w żeliwie, kontynuacja prac branży drogowej – korytowanie, kontynuacja prac w zakresie kanalizacji deszczowej.

Inwestycja pochłonie w sumie około 95 milionów złotych. Miasto na ten cel pozyskało blisko 60 milionów złotych dofinansowania z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład. Finał całości prac jest wyznaczony na końcówkę 2025 roku.

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl

Polecane oferty

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułЗМІ: Західна розвідка вважає, що Росія отримує від КНДР половину снарядів
Następny artykułGenerał Kukuła mówił o przygotowaniach do wojny. “Nie mam zamiaru jej przegrać”