Przez trzy lata Politechnika Częstochowska wspólnie z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, a także Politechniką Krakowską, będzie realizować projekt związany z systemem ważenia pojazdów w ruchu. Nad wszystkim czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury. System ma charakteryzować wysoka dokładność i stabilność pomiaru. Projekt obejmuje też pilotażowe wdrożenie jego badawczej wersji.
Na potrzeby projektu powołano konsorcjum, w skład którego wchodzą Ministerstwo Infrastruktury, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Krakowska i Politechnika Częstochowska. W tej sprawie zawarło ono porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dotyczy ono realizacji projektu „System automatycznego ważenia pojazdów w ruchu” (WIM-PL).
Liderem merytorycznym projektu jest Ministerstwo Infrastruktury, którego jednym z głównych zadań będzie wyznaczanie kierunków realizacji prac, przez akceptację etapów i harmonogramu realizowanych zadań.
– Celem projektu jest opracowanie koncepcji i wymagań systemu ważenia pojazdów w ruchu o wysokiej dokładności i stabilności pomiaru oraz pilotażowe wdrożenie badawczej wersji systemu – informują przedstawiciele uczelni. – Wdrożenie to będzie obejmowało trzy stanowiska drogowe, umożliwiające pomiar nacisku osi na drogę i masy całkowitej, bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. W ramach projektu będzie opracowana propozycja zmian legislacyjnych umożliwiających zastosowanie jego efektów w praktyce – dodają.
Merytoryczne zadania przewidziane w projekcie obejmują:
- identyfikację czynników wpływających na rozmieszczenie punktów ważenia pojazdów
- i opracowanie metody wyboru odcinków do montażu punktów ważenia pojazdów,
- opracowanie koncepcji systemu WIM i kontroli metrologicznej urządzeń pomiarowych, umożliwiającego automatyczne wykrywanie pojazdów przeciążonych,
- wieloczynnikową ocenę efektywności ekonomicznej dla wariantowej koncepcji systemu WIM,
- opracowanie badawczego drogowego systemu WIM (stanowisk wzorcowych),
- opracowanie centrali systemu, umożliwiającej gromadzenie i szybki dostęp do danych pomiarowych,
- wdrożenie badawczego systemu WIM.
Realizację projektu przewidziano na okres 3 lat. Została ona podzielona na dwa etapy obejmujące łącznie 7 zadań. Odbiorcami efektów projektu będą organy administracji rządowej wraz z jednostkami podległymi.
Zdaniem uczelni do głównych idei, do których realizacji przyczyni się projekt należą:
- ochrona sieci drogowej przed przyspieszoną degradacją, spowodowaną przez pojazdy przeciążone,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (pojazdy przeciążone stanowią zagrożenie ze względu m.in. na wydłużoną drogę hamowania w stosunku do nieprzeciążonych pojazdów, ze względu na pogorszoną stabilność podczas manewrów oraz możliwość uszkodzenia ogumienia i elementów zawieszenia pojazdu),
- wsparcie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw realizujących przewozy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Dzięki lepszej ochronie infrastruktury drogowej możliwe będzie ograniczenie środków wydatkowanych przez ten cel przez zarządców dróg i budżet państwa. Na poprawie bezpieczeństwa i wsparciu konkurencyjności mają skorzystać również bezpośrednio kierujący pojazdami oraz firmy transportowe.
Całość wartości projektu w kwocie 7 622 205 zł sfinansowana zostanie przez budżet państwa. Projekt współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG.
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS