Nadal trwają prace nad przywróceniem systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych po awarii. Pasażerowie, zamiast czekać na powrót ŚKUP, mogą kupować bilety za pośrednictwem bezpłatnych aplikacji zewnętrznych. Dotychczas dawały możliwość kupna wyłącznie biletów jednorazowych. Od 15 lutego, porozumieniu z ZTM, w aplikacji mPay można również kupić bilet długookresowy.
W jednym z komunikatów po awarii systemu ŚKUP, Zarząd Transportu Metropolitalnego informował, że aplikacje zewnętrzne takie, jak SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl czy JakDojade dają pasażerom możliwość kupna biletu jednorazowego. 15 lutego operator mPay wprowadził w aplikacji możliwość zakupu biletów długoterminowych.
– Za pośrednictwem aplikacji będzie można zakupić wszystkie bilety długookresowe, w tym imienne (spersonalizowane) oraz na okaziciela. Jest to odpowiedź na potrzeby pasażerów, którzy w związku z awarią systemu centralnego ŚKUP, mogą mieć problemy ze swobodnym podróżowaniem – informuje Sandra Olechnowicz, mPay S.A.
ZTM informuje, że za pośrednictwem aplikacji można kupić bilety tygodniowe („Sieć 7”), miesięczne („Miasto 30”, „2 Miasta 30”, „Sieć 30” i „Sieć 30 Okaziciel”), kwartalne („Miasto 90”, „2 Miasta 90”, „Sieć 90”), a nawet półroczne („Sieć 180”). Aplikacja pozwala na kupno biletów zarówno normalnych, jak i ulgowych. Jak długo to rozwiązanie będzie działać?
�
– Porozumienie ZTM z operatorem aplikacji mPay w zakresie tymczasowej sprzedaży biletów długookresowych ma obowiązywać co najmniej do czasu zakończenia awarii – informuje ZTM.
Aplikacja mPay jest darmowa i działa w wielu polskich miastach, nie tylko na terenie aglomeracji śląskiej. Co istotne dla pasażerów, cena biletu kupionego za pośrednictwem aplikacji jest taka sama, jak biletu dostępnego w tradycyjnych punktach sprzedaży. By móc korzystać z aplikacji należy się zarejestrować i zasilić swoją elektroniczną portmonetkę np. przelewem.
– Do aplikacji można też podłączyć kartę płatniczą, co pozwala uniknąć konieczności pamiętania o regularnych zasileniach konta – wyjaśnia Sandra Olechnowicz.
Dodaje, że kupno biletu w aplikacji trwa zaledwie kilka sekund, a transakcji można dokonać bezpośrednio przed wejściem do pojazdu. Bilet pojawi się w zakładce „Moje Bilety” od razu po zatwierdzeniu płatności. Usługa jest dostępna całodobowo.
Jak 14 lutego podało biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, specjaliści zajmujący się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują bez przerwy, by usunąć skutki awarii i przywrócić działanie systemu ŚKUP.
�
Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM informował, że udało się odtworzyć wszystkie bazy danych, a usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony. Powinno to nastąpić jeszcze w tym tygodniu.
Przypomnijmy, do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych doszło w nocy z 7 na 8 lutego. W wyniku awarii przestały działać kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach, portal internetowy, aplikacja Mobilny ŚKUP, a także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jak poinformowało biuro prasowe GZM, przyczyną było celowe działanie osób trzecich – system ŚKUP padł ofiarą ataku hakerskiego.
– Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb – zapewnia Łukasz Zych.
Zobacz także
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
Materiały promocyjne partnera
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS