28.04.2021r. 19:15
Samochody elektryczne zaczynają wyrastać niczym grzyby po deszczu, a zasięg tego typu konstrukcji systematycznie rośnie i podąża za rozwojem nowoczesnych technologii. Innowacyjnym pojazdem na baterie jest Lightyear One opracowany przez holenderski startup.
Rynek samochodów elektrycznych rozwija się w coraz szybszym tempie i jednocześnie staje się coraz bardziej konkurencyjny. Przyjazny dla środowiska Lightyear One to pierwsze na świecie dalekosiężne auto elektryczne, które jest napędzane m.in. czystą energią słoneczną. Zasięg przy wykorzystaniu naładowanej do pełna baterii to dystans ponad 725 km w cyklu WLTP (w upalny dzień nawet do 800 km). Przy niewielkich dziennych przebiegach i parkowaniu cały czas na słońcu, jazda jest możliwa bez potrzeby ładowania auta. Promienie słoneczne “łapane” przez “solary” zamieniane są w energię magazynową w baterii.
Nadwozie zostało pokryte ogniwami słonecznymi o powierzchni aż 5 metrów kwadratowych, które czerpią energię ze słońca. Moduły solarne ciągną się od tylnej części aerodynamicznie nakreślonego nadwozia przed cały dach, a także znajdują się na masce. Aby autem można było się przemieszczać nawet w pochmurne dni, baterię można także ładować tradycyjnie z gniazdka. Sporo elementów samochodu wykonano z kompozytów oraz aluminium. Masa własna to okolice 1300 kg. Nadwozie mierzy 5 metrów długości i zaledwie 1,4 metra wysokości. Wnętrze jest 5-osobowe, a bagażnik zmieści aż 780 litrów ładunku.
W celu zachowania żywotności baterii, maksymalizacji zasięgu pojazdu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, inżynierowie wykorzystali innowacyjne opony Turanza Eco zaprojektowane przez koncern Bridgestone specjalnie dla modelu Lightyear One. Dzięki wykorzystaniu technologii ENLITEN, opony mają bardzo niski opór toczenia, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. W rezultacie pojazd może korzystać z lżejszego akumulatora. Ponadto nowa technologia opon wpływa również na komfort jazdy między doładowaniami. Wykorzystanie mieszanki bogatej w krzemionkę pozwoliło na zmniejszenie całkowitej masy opon w pojeździe o 3,6 kg (około 10%), bez przełożenia na zmniejszenie przyczepności i ograniczenia w przebiegu.
Źródło: se.pl
ELEKTROMOBILNOŚĆ – branża w której dzieje się teraz najwięcej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS