O tym pięknym miasteczku oraz zaletach tutejszych wód rozpisywano się już w wieków. Jednak Nałęczów nie przestaje się rozwijać, a z każdym rokiem na mieszkańców oraz turystów i kuracjuszy czeka tu coś nowego. O ciągłe ulepszanie tego miejsca dba tutejsza społeczność lokalna, często przy wsparciu miejscowej rozlewni wody.
W kontekście wielkich innowacji myśli się raczej o wielkich miastach, a nie o małych miastach. Nic więc dziwnego, że każdy z ciekawością zerka w stronę Nałęczowa – słynącego przede wszystkim ze swoich malowniczych pejzaży, ciekawej architektury, niezwykłego uzdrowiskowego mikroklimatu i wód uznawanych przez niektórych za lecznicze. Okazuje się, że ta perła Lubelszczyzny, tak chętnie utrwalana w dziełach czołowych polskich artystów, jest znana także z tego, że mocno stawia na rozwój – możliwy dzięki współpracy na wielu polach.
W trosce o cenne zasoby naturalne
Nałęczów to jedyne uzdrowisko w Polsce o profilu wyłącznie kardiologicznym, od lat przyciągające osoby chcące zaczerpnąć zdrowia i spokoju. Miasteczko znajduje się w otulinie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego i strefie ochronnej uzdrowiska, których celem jest m.in. ochrona lokalnych cennych zasobów wody. Dlatego tak ważne jest wspieranie tutaj przyjaznego środowisku rolnictwa oraz edukacji ekologicznej w całej okolicy. Firma Nestlé Waters, w której portfolio znajduje się rozlewana w Nałęczowie naturalna woda mineralna Nałęczowianka, angażuje się w te działania, finansując dla rolników indywidualne konsultacje z ekspertami z Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, analizy gleby oraz planowanie optymalnego nawożenia na podstawie otrzymanych wyników. Dodatkowo również razem z LODR firma przygotowała broszurę edukacyjną dla rolników o proekologicznych praktykach rolniczych, chroniących zasoby wody. Przygotowała także wystawę edukacyjną w Parku Zdrojowym, natomiast we współpracy z władzami Nałęczowa już trzeci rok z rzędu wydaje edukacyjny kalendarz dla mieszkańców gminy, pełen wskazówek dot. oszczędzania wody i dbania o jej zasoby (ale też sortowania odpadów czy prawidłowego nawodnienia organizmu).
Warto wspomnieć, że nałęczowska rozlewnia Nestlé Waters zdobyła pierwszy w Polsce certyfikat Alliance For Water Stewardship. To prestiżowy, międzynarodowy certyfikat, przyznawany zakładom, które we współpracy z lokalnymi społecznościami odpowiedzialnie zarządzają zasobami wody. Jednym z działań zrealizowanych przez firmę w tym obszarze jest inwestycja w budowę kanalizacji sanitarnej w pobliskim Cynkowie, która nie tylko podniesie bezpieczeństwo ekologiczne w regionie, ale także poprawi warunki życia mieszkańców.
Sport to zdrowie!
Aktywność fizyczna to nieodłączny element dobrego samopoczucia i zdrowia. Firma Nestlé Waters, w której portfolio znajduje się rozlewana w Nałęczowie naturalna woda mineralna Nałęczowianka, także stara się promować takie podejście. W tym celu zbudowała na przykład siłownię plenerową w nałęczowskim Parku Zdrojowym, gdzie można bezpłatnie korzystać z wielofunkcyjnych urządzeń do ćwiczeń. Producent zadeklarował także wsparcie finansowe dla planowanej budowy skateparku, który zapewne pozwoli zaznać nieco adrenaliny i podszkolić się w jeździe na przykład na desce. Co więcej, marka Nałęczowianka została sponsorem sekcji piłkarskiej i siatkarskiej klubu sportowego LKS Cisy Nałęczów, współfinansując rozwój ich działalności oraz zaopatrując zawodników w wodę. Przeznaczyła także fundusze na remont boiska przy Szkole Podstawowej im. Bolesława Prusa w Sadurkach, a w ostatnim czasie marka zachęca do aktywności fizycznej (i promuje recykling!) poprzez akcję wymiany butelek PET na darmowe minuty jazdy na rowerze miejskim w Nałęczowie – więcej informacji o tej inicjatywie można znaleźć pod linkiem: naleczowskirower.pl.
Dzieci przyszłością Nałęczowa
Budowanie świadomości ekologicznej i krzewienie dobrych nawyków jest ważne już od najmłodszych lat. Dlatego właśnie Nestlé Waters z okazji Dnia Sprzątania Świata zaprosiła do Nałęczowa Miecię z imPETem – specjalną śmieciarkę, w środku której nie znajdują się odpady, a wystawa o recyklingu butelek PET. Na dzieci czekały m.in. gry, warsztaty i książeczki edukacyjne, z których mogły dowiedzieć się, jak wiele nowych, ciekawych rzeczy może powstać z plastikowych butelek – na przykład kolejne butelki. Co ważne, już wszystkie niegazowane formaty wody Nałęczowianka dostępne są w butelkach wykonanych w 50% z przetworzonego plastiku – a Nestlé Waters zapowiada, że do 2025 roku udział PET z recyklingu w jego butelkach sięgnie aż 50%! Dodatkowo firma postawiła sobie za cel, że do 2030 roku będzie odzyskiwać z rynku tyle butelek PET, ile na niego wprowadziła.
Z okazji Dnia Dziecka również nie zabrakło atrakcji! Firma wsparła zorganizowany przez Nałęczowski Ośrodek Kultury konkurs, w którym zadaniem było nadanie butelce PET drugiego życia. Opakowanie mogło zostać doniczką, rakietą kosmiczną, piórnikiem… Uczestników ograniczała jedynie wyobraźnia, a co najlepsze – nagrodę otrzymywał każdy, kto podjął wyzwanie! Inicjatywa ta miała pokazać dzieciom, że butelka PET to nie odpad, a cenny surowiec.
Dzięki wsparciu producenta powstał również plac zabaw dla dzieci ze specjalnym koszem w kształcie misia, do którego należy wrzucać butelki PET. Atrakcyjna forma przyciąga uwagę najmłodszych i motywuje do proekologicznych zachowań.
Bioróżnorodność i czysta okolica
W trosce o bioróżnorodność terenu producent wody Nałęczowianka zdecydował się współfinansować stworzenie łąki bylinowej, która pomoże zachować więcej wody w glebie oraz będzie stanowić schronienie dla zapylaczy. Firma dba również o stan miejscowych rzek i zbiorników wodnych (w tym finansując zarybianie stawów) oraz organizuje akcje sprzątania środowiska naturalnego. Dodatkowo dzięki producentowi w różnych miejscach w Nałęczowie pojawiły się kosze do sortowania odpadów wraz z tablicami informacyjnymi, jak z nich korzystać. Sortowanie nigdy nie było prostsze. Dzięki wsparciu firmy odbyło się także sadzenie drzewek przez dzieci z nałęczowskiego przedszkola (między drzewami powstanie ścieżka edukacyjna z elementami terapii sensorycznej!), planowane są już kolejne zasadzenia!
Pomoc w czasach pandemii
Pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest współpraca i wzajemne okazywania sobie wsparcia. Jedną z potrzeb zgłaszanych przez pacjentów, lekarzy czy ratowników medycznych był dostęp do wysokiej jakości wody pitnej. Firmy nie pozostały obojętne – również producent marki Nałęczowianka przekazał kilkaset tysięcy butelek wody potrzebującym na terenie Lubelszczyzny. Postanowił także wesprzeć szkołę podstawową w Nałęczowie w zakupie laptopów do nauczania zdalnego, dzięki czemu uczniowie mają możliwość uczestniczyć w zajęciach podczas kwarantanny czy nauczania zdalnego.
Sąsiedztwo na wagę złota
Z końcem roku producent wody Nałęczowianka podkreśla, że to nie koniec jego lokalnych inicjatyw. „Z przeprowadzonych w 2020 roku badań opinii publicznej wynika, że blisko 90% mieszkańców Nałęczowa i okolic dobrze ocenia nasz wpływ na rozwój lokalny. Bardzo nas cieszy ten wynik i motywuje do dalszego działania, oczywiście we współpracy z lokalnymi władzami, instytucjami, mieszkańcami. Będziemy nadal angażować się społecznie, edukacyjnie, biznesowo i środowiskowo, by być tutaj jak najlepszym sąsiadem i wsparciem” – mówi Artur Młotek, Dyrektor Operacyjny Nestlé Waters w Polsce. Pozostaje tylko obserwować, jak będzie rozwijał się region i jak najczęściej odwiedzać Nałęczów!
/artykuł sponsorowany/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS