A A+ A++

Żabka, największa w Polsce sieć sklepów typu modern convenience, wdrożyła sieć SD-WAN od Cisco we wszystkich swoich placówkach handlowych w całej Polsce. Jedna sieć VPN objęła 9 800 sklepów, i 300 dostawców Internetu.

Gigantyczny projekt objął niemal 10 000 sklepów – jest to największe na świecie wdrożenie sieci Cisco SD-WAN na jednej platformie technologicznej. Realizacją zajęła się doświadczona firma integratorska Trecom.

Żabka zasłynęła ostatnio wieloma innowacjami technologicznymi m.in. do obsługi swoich sklepów autonomicznych Nano, sklepów typu drive-thru, dedykowanej aplikacji do zarządzania logistyką, a także aplikacji konsumenckiej. Wszystko to wspierane jest przez duży wewnętrzny zespół programistów.

Zobacz również:

Wyzwaniem w tle opisywanego wdrożenia było zapewnienie ujednoliconego i stabilnego dostępu do Internetu w obrębie całej franczyzy Żabki. Wykorzystywana dotychczas sieć VPN nakładała na firmę limit pojemności wynoszący 10 000 placówek, który zostałby osiągnięty już w tym roku. Dodatkowo franczyzobiorcy zawierali lokalne umowy z różnymi operatorami telekomunikacyjnymi w standardzie małego i mikro biznesu. W kulminacyjnym momencie sklepy sieci korzystały z usług 300 różnych dostawców Internetu. „Nasze usługi i aplikacje działają w chmurze – prywatnej oraz publicznej. Możliwość wykorzystania obu tych środowisk oraz ich elastyczne przełączanie jest elementem naszej przewagi konkurencyjnej. Z kolei dynamiczny rozwój sieci sprawia, że musimy szybko i efektywnie reagować na potrzeby naszych franczyzobiorców. Dziś sklep pozbawiony stabilnego dostępu do Internetu traci rację bytu, nie może świadczyć szerokich usług naszym klientom ani korzystać z cyfrowego ekosystemu, który udostępniamy franczyzobiorcom, dlatego dla utrzymania dynamiki naszego rozwoju, a także zapewnienia komfortu pracy współpracujących z nami przedsiębiorców, realizacja tego projektu była dla nas priorytetem. Zrealizowane wspólnie z partnerami wdrożenie nowoczesnej sieci SD-WAN zapewnia naszym sklepom stabilne połączenie do Internetu, jak również otwiera możliwość realizacji nowych usług”, wyjaśnia Jakub Masłowski, Dyrektor ds. Technologii w Grupie Żabka.

Uznano, że SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network) jako technologia odpowiada wprost na potrzeby Żabki: oferuje nieograniczone możliwości przyłączania kolejnych urządzeń i sklepów, zarządzanie z wykorzystaniem interfejsu API (a więc możliwość integracji z innymi systemami) oraz redukcję do minimum czasu poświęcanego na obsługę serwisową i stałą administrację. Jak powiedział Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce, „Cisco SD-WAN to definiowana programowo i dostarczana z chmury sieć rozległa, która umożliwia przedsiębiorstwom i organizacjom bezpieczne łączenie użytkowników z ich aplikacjami. Niezwykle cieszymy się z faktu, że Żabka zdecydowała się na wdrożenie tego nowoczesnego rozwiązania i jesteśmy przekonani, że pomoże ono w dalszym rozwoju firmy. Jesteśmy także pod ogromnym wrażeniem kompetencji i innowacyjnego podejścia zespołu inżynierskiego Trecom, które okazały się kluczowe dla powodzenia tego wdrożenia.”

Proces Instalacja urządzeń musiał przebiegać szybko, w wielu sklepach równocześnie i bez wpływu na ich funkcjonowanie. Innowację wprowadzano w tempie 150 placówek dziennie. Dodatkowym wyzwaniem były wymagania postawione przed Trecom: wdrożenie ma być na tyle proste, aby urządzenia w sklepach mogły być instalowane przez pracowników bez wiedzy specjalistycznej. Firma zaproponowała stworzenie aplikacji przeprowadzającej krok po kroku przez proces instalacji urządzenia, automatyzującą konfigurację oraz testy. „Aplikacja pozwala osiągnąć pułap 300 dziennych instalacji. Ogromną zaletą aplikacji jest radykalne obniżenie kosztów całego projektu. Wdrożenie SD-WAN pozwala średniorocznie zmniejszyć czas obecności serwisanta w sklepie z 4 godzin do 15 minut” – wyjaśnia Tomasz Błachowiak, Dyrektor Działu Remote Professional Services w Trecom Poznań.

W toku wdrożenia zdecydowano również o wykorzystaniu aplikacji do integracji sieci SD-WAN z głównymi systemami biznesowymi Żabki: SAP i SalesForce oraz środowiskiem Power BI.

To przedsięwzięcie unikalne na naszym rynku pod względem technicznym.

Podstawową korzyścią z wdrożenia sieci SD-WAN zintegrowanej z systemami biznesowymi jest stworzenie stabilnego fundamentu dla dalszego rozwoju sieci Żabka. Dzięki temu firma może płynnie realizować kolejne cele: m.in. zwiększenie liczby placówek do kilkunastu tysięcy w ciągu dwóch lat, rozwój sklepów autonomicznych (Żabka Nano), sklepów w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach, sklepów typu drive-thru oraz mobilnych Żabek w miejscach wydarzeń masowych, włączenie na platformę sklepową cyfrowych usług partnerów, a także wdrożenie zaawansowanej analityki opartej na twardych danych. Zmiana dotyczy też automatyzacji zarządzania siecią, w tym relacjami z blisko 300 operatorami dostarczającymi łącza. Posłuży do tego wspomniana aplikacja, zapewniająca przydatne informacje

i funkcjonalności dla różnych profili użytkowników: montera-instalatora, koordynatora zlecającego instalację, inżyniera Trecom zapewniającego wsparcie lub zarządu Żabki korzystającego z danych z SAP.

Źródło: CISCO

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzed nami Noc Naukowców Politechniki Śląskiej. 170 aktywności poświęconych 20 dyscyplinom nauki
Następny artykułFundacja Wdzięczności Niepokornym na 15-tym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym NNW