Jednostka 1.2 PureTech przez wielu określana mianem „najgorszego silnika świata” doczekała się niechlubnej konkurencji. Tym razem padło na silnik 1.5 BlueHDi, który od kilku lat stosowanym m.in. w samochodach marki Peugeot i Citroen. Jak podają zachodnie media – głównym problem stanowi w nich łańcuch napędowy wałka rozrządu, który w skrajnych przypadkach może nawet ulec zerwaniu.
Jednostka 1.2 PureTech, która zadebiutowała w modelach grupy PSA w 2012 roku, stosunkowo szybko zyskała miano “najgorszego silnika świata”. Zastosowany w niej pasek rozrządu w kąpieli olejowej miał bowiem tendencję do nadmiernego łuszczenia, a jego fragmenty tworzyły z czasem gęstą maź zatykającą smok pompy oleju. To z kolei w wielu przypadkach kończyło się zatarciem silnika. Kłopoty z 1.2 PureTech nie były zresztą odosobnionym przypadkiem, a mniejsze lub większe problemy dotykały także właścicieli samochodów wyposażonych w doładowany silnik 1.6 THP. Teraz z kolei ruszyła gigantyczna akcja serwisowa modeli wyposażonych w silnik Diesla 1.5 BlueHDi.
Jak podaje francuski serwis “L’argus”, koncern Stellantis zdecydował się wezwać do serwisów 760 tys. samochodów napędzanych wspomnianym silnikiem. Co ciekawe – występujący problem jest bardzo podobny do tego, z którym mieli do czynienia właściciele aut z jednostką 1.2 PureTech. Tym razem chodzi jednak o łańcuch napędowy wałka rozrządu, który ze względu na jakość produkcji jest podatny na znacznie szybsze zużycie, co prowadzi do przedwczesnej awarii. Konkretnie mowa o rozciąganiu, a w skrajnym przypadku nawet zerwaniu. To z kolei może doprowadzić do uszkodzenia całego silnika.
Akcja naprawcza określana przez producentów mianem “aktualizacji zapobiegawczej” obejmuje pojazdy wyposażone w silnik 1.5 BlueHDi wyprodukowane pomiędzy styczniem 2018 roku a grudniem 2021 roku. Inżynierowie Stellantisa wskazują, że chodzi wyłącznie o silniki wyposażone w łańcuch napędowy o średnicy 7 mm o numerze referencyjnym 98 126 472 80. Samochody produkowane od 2 lutego 2023 r. miały już instalowane usprawnione łańcuchy o średnicy 8 mm. Zgodnie z oficjalną informacją problem z silnikami 1.5 BlueHDi dotyczy m.in. Citroenów (C3, C3 Aircross, C4 Picasso, C5 Aircross i Berlingo) oraz Peugeotów (208 I i II, 2008 I i II, 308 I 3008, 508 II, 5008 oraz Rifter).
Interwencja serwisowa różni się w zależności od przebiegu samochodu. W przypadku pojazdów o przebiegu poniżej 120 tys. serwis rejestruje hałas dochodzący z łańcucha rozrząd … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS