Most, który powstaje w Turcji ma połączyć dwa brzegi cieśniny Dardanele. Będzie się rozciągać między miastem Gallipoli oraz Lapseki, zastępując prom kursujący na tej trasie. Dzięki inwestycji, która pnie się w górę, dystans ten pojazdy będą mogły pokonać w 4 minuty, zamiast dotychczasowych 30 minut.
Most na stulecie odzyskania niepodległości
Budowa mostu trwa od 2017 roku, a jego ukończenie planowane jest na 2023 rok. To ważna data dla Turcji, w tym roku mają być organizowane obchody 100-lecia rocznicy powstania Republiki Turcji. Uroczyste otwarcie gigantycznej przeprawy ma być częścią obchodów związanych z tą ważną datą.
Tej symboliki zobaczymy więcej. Rozpiętość przęsła mostu wynosi 2023. Nazwa zaś to bezpośrednie odwołanie do bitwy o Çanakkale, kiedy to 18 marca 1915 roku zwyciężyło Imperium Osmańskie. Koszt inwestycji pochłonie ponad 2,8 mld dolarów (ok. 11 mld zł).
Nazwa bezpośrednio nawiązuje do bitwy o Çanakkale, kiedy to 18 marca 1915 roku zwyciężyło Imperium Osmańskie ibrahim Kiroglu / shutterstock
Most Perłowy zdegradowany
Do tej pory za najdłuższy most świata uznawano japoński Akashi Kaikyo, który znany jest również jako “Most Perłowy”. Jego długość wynosi 3911 metrów, to znaczy, że jest krótszy od powstającego nowego rekordzisty o blisko 200 metrów. Zastosowano w nim technologię, która zabezpiecza przed trzęsieniami ziemi. Ponadto most posiada windę, która prowadzi do tarasu widokowego znajdującego się 150 metrów nad morzem. Dziennie przez most przejeżdża ponad 23 tysięcy samochodów.
Most Hongkong-Zhuhai-Makau – najdłuższy morski drogowy most na świecie
Niezmiennym rekordzistą, uznanym od 2018 roku za najdłuższy morski drogowy most na świecie jest most Hongkong-Zhuhai-Makau, którego długość łącznie z drogami dojazdowymi wynosi 55 km. Budowa ta łączy Hongkong i miasto Zhuhai, leżące w Makau. Przeprawa składa się z trzech podwieszanych mostów, podmorskiego tunelu o długości ok. 6,7 km i czterech sztucznych wysp. Budowa kosztowała prawie 19 miliardów dolarów, czyli prawie 80 miliardów złotych.
Inwestycja ma również ciemną stronę. Podczas budowy zginęło 18 osób, a setki zostały rannych. Do budowy zużyto 400 tysięcy ton stali. Z tej ilości materiału można by wybudować 60 wież Eiffla.
Źródło: Wprost
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS