– W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” realizowane będzie m.in. zadanie „Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej”. Niestety, okazuje się, że nie będzie to tylko modernizacja torowiska, ale duża ingerencja w funkcjonowanie ul. Bydgoskiej pod względem organizacji ruchu – zauważa Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.
Na całym odcinku Bydgoskiej od ul. Reja do ul. Chopina (około 1400 metrów) ma zostać ustawionych osiem nowych sygnalizacji świetlnych – światła będą na każdym skrzyżowaniu z wyjątkiem ul. Kujota. Jak wylicza SRT, wychodzi średnio jedna sygnalizacja na około 200 metrów.
Na światłach będą stać piesi, rowerzyści, kierowcy i pasażerowie MZK
– Według urzędników i władz miasta ma to m.in. poprawić sprawność funkcjonowania układu transportowo-ulicznego miasta. Według nas spowoduje to znaczne pogorszenie warunków poruszania się wszystkich uczestników ruchu drogowego w tym miejscu – przekonuje Rowerowy Toruń. – Na światłach będą stać piesi, rowerzyści, kierowcy samochodów i pasażerowie komunikacji miejskiej. Droga rowerowa znajdująca się przy ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Sienkiewicza aż do placu Rapackiego stanie się nieatrakcyjna ze względu na konieczność ciągłego zatrzymywania się na światłach. W chwili obecnej na ul. Bydgoskiej nie występują problemy związane z płynnością ruchu drogowego, ani piesi ani rowerzyści nie są zmuszani do długiego oczekiwania na sygnał zielonego światła, gdy chcą przejść lub przejechać przez skrzyżowanie. Realizacja projektu w zaproponowanym kształcie niestety może to zmienić.
Dodatkowo projekt zakłada zmniejszenie liczby miejsc postojowych, bo zakłada zmianę parkowania z prostopadłego na równoległe.
SRT wystosowało w czwartek pismo do prezydenta Torunia z prośbą o ponowne przeanalizowanie zasadności przebudowy ul. Bydgoskiej w tym kształcie i “odstąpienie od budowy ośmiu niepotrzebnych” sygnalizacji świetlnych, które “nie tylko pogorszą warunki ruchu drogowego w tym miejscu, jak również negatywnie wpłyną na unikalny kształt ul. Bydgoskiej”.
– Liczymy na to, że uda się jeszcze zapobiec tym niekorzystnym zmianom w przestrzeni ul. Bydgoskiej i poprawić projekt, który uwzględni potrzeby pieszych, rowerzystów, a przede wszystkim mieszkańców ul. Bydgoskiej i okolicy – stwierdza Rowerowy Toruń.
Pismo Stowarzyszenia Rowerowy Toruń do prezydenta miasta:
W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” realizowane będzie m.in. zadanie „Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej”. Jak dowiedzieliśmy się z informacji opublikowanych w lokalnych mediach przy okazji modernizacji torowiska przy ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Reja do ul. Chopina na każdym skrzyżowaniu ma powstać nowa sygnalizacja świetlna, a także ma nastąpić zmiana organizacji miejsc do parkowania samochodów z prostopadłego na równoległe.
Prosimy o ponowne przeanalizowanie zakresu prowadzonej inwestycji, a także wprowadzenie zmian, dzięki którym warunki dla ruchu rowerowego, pieszego i samochodowego w ciągu ul. Bydgoskiej nie zostaną pogorszone.
Na wspomnianym odcinku ul. Bydgoskiej znajduje się osiem skrzyżowań z ulicami: Reja, Przybyszewskiego, Kochanowskiego, Sienkiewicza, Klonowica, Konopnickiej, Matejki i Chopina. Na odcinku ul. Bydgoskiej od ul. Sienkiewicza do ul. Chopina znajduje się jedna z głównych dróg rowerowych Bydgoskiego Przedmieścia. Jak wynika z dokumentacji projektowej wybudowanych ma zostać osiem nowych sygnalizacji świetlnych w obrębie skrzyżowań na odcinku ok. 1400 metrów. Wprowadzenie tego rozwiązania może sparaliżować na ul. Bydgoskiej i na ulicach do niej prowadzących ruch pieszy, rowerowy i samochodowy. Średnio co ok. 200 metrów piesi, rowerzyści i kierowcy samochodów będą musieli zatrzymywać się na skrzyżowaniach. W ten sposób drastycznie pogorszą się, płynne w chwili obecnej, warunki przemieszczania się wszystkich uczestników ruchu. Stawianie sygnalizacji świetlnych co ok. 200 metrów stoi w sprzeczności z nowoczesnym projektowaniem przestrzeni miejskiej. Nie ma też wiele wspólnego z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestników ruchu, a może je pogorszyć. Sygnalizacje świetlne na ul. Bydgoskiej mogą wpłynąć niekorzystnie na prędkość pojazdów, gdyż wielu kierowców skupi się tylko na tym aby zdążyć przejechać przez skrzyżowanie, a żółte światło będzie dla nich sygnałem nie do zatrzymania się, a do zwiększenia prędkości. Dodatkowo frustrujące będzie dla wszystkich uczestników ruchu długie oczekiwanie na możliwość przejścia/przejazdu, co w chwili obecnej praktycznie nie ma miejsca.
Dodatkowym argumentem przeciwko budowie ośmiu niepotrzebnych sygnalizacji świetlnych na ul. Bydgoskiej są wysokie koszty jej montażu oraz późniejszego utrzymania. Czy Gminę Miasta Toruń stać na takie wydatki? Czy warto przeznaczać środki finansowe na rozwiązania, które mogą pogorszyć warunki poruszania się wszystkich uczestników ruchu drogowego, będą dyskryminować pieszych i rowerzystów oraz zniszczą unikalny charakter ul. Bydgoskiej?
Niestety projekt nie jest również w optymalnym stopniu dostosowany do potrzeb rowerzystów. Nie zostały zaprojektowane przejazdy rowerowe przy skrzyżowaniu z ul. Sienkiewicza i ul. Konopnickiej, dzięki którym rowerzyści mogliby zgodnie z przepisami dojechać do Parku Miejskiego. Nie zostały zaprojektowane przejazdy rowerowe po wschodniej i południowej stronie skrzyżowania z ul. Matejki, co jest szczególnie niezrozumiałe w kontekście zaplanowanego ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ul. Bydgoskiej od skrzyżowania z ul. Matejki do Ogrodu Zoobotanicznego, na który rowerzysta nie będzie mieć możliwości dostania się zgodnie z przepisami. Proszę o uzupełnienie projektu o ww. przejazdy.
W związku z licznymi kontrowersjami, jakie budzi projekt przebudowy ulicy Bydgoskiej nazwany modernizacją torowiska. proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania.
1. Proszę o informację, ile będzie kosztować wybudowanie wszystkich zaplanowanych w projekcie sygnalizacji świetlnych na ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Reja do ul. Chopina.
2. Proszę o informację na temat przeprowadzonych analiz ruchu drogowego, w jaki sposób sygnalizacje świetlne na ul. Bydgoskiej upłynnią ruch, zmniejszą korki i wpłyną na poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
3. Proszę o informację, dlaczego przy okazji tej inwestycji nie wzięto pod uwagę możliwości remontu/przebudowy nawierzchni jezdni ul. Bydgoskiej (np. w ramach odrębnego projektu), która zwłaszcza na odcinku od ul. Reja do ul. Sienkiewicza jest w katastrofalnym stanie.
4. Proszę o informację, dlaczego nie uwzględniono w projekcie możliwości wybudowania infrastruktury rowerowej na fragmencie ul. Bydgoskiej od ul. Reja do ul. Sienkiewicza.
5. Proszę o udzielenie odpowiedzi, dlaczego w ramach modernizacji torowiska uwzględniono tylko stawianie nowych sygnalizacji świetlnych, które są zbędne, a nie uwzględniono konieczności naprawy nawierzchni jezdni ul. Bydgoskiej.
6. Proszę o informację, dlaczego projekt, który w tak mocny sposób ingeruje w tkankę miejską i zmienia dotychczasowy charakter i zagospodarowanie ul. Bydgoskiej nie był poddany konsultacjom społecznym.
Proszę o odstąpienie od realizacji zadania „Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej” w zaproponowanym kształcie.
Proszę o pozostawienie ul. Bydgoskiej w jej dotychczasowej formie, bez stawiania co ok. 200 metrów sygnalizacji świetlnej na każdym skrzyżowaniu.
Proszę o przyjrzenie się stanowi nawierzchni tej ulicy oraz zapewnienie właściwych udogodnień dla rowerzystów zwłaszcza na fragmencie od ul. Reja do ul. Sienkiewicza.
Proszę o pozostawienie organizacji miejsc parkingowych w dotychczasowym kształcie wszędzie, gdzie jest to możliwe. Zmiana parkowania z prostopadłego na równoległe nie tylko drastycznie zmniejszy liczbę miejsc parkingowych, z których korzystają okoliczni mieszkańcy, jak również wpłynie na zwiększenie prędkości pojazdów poruszających się ul. Bydgoską. Obecna organizacja parkowania zawęża jezdnię, w wyniku czego pojazdy nie rozwijają nadmiernych prędkości.
Proszę o przeanalizowanie uwag zawartych w powyższym piśmie, a także o udzielenie odpowiedzi na pytania w nim postawione.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS