A A+ A++

Choć wyglądają tak samo, to jednak paliwa na stacjach paliw różnią się od siebie w zależności od pory roku. Z czego wynika konieczność produkowania paliw o różnych parametrach?

Rafinerie cztery razy w roku przestawiają się na produkowanie paliw dostosowanych do okresów klimatycznych. Z jakiego powodu?

– W Grupie ORLEN wytwarzamy paliwa o jakości odpowiadającej danemu okresowi klimatycznemu: letniemu, przejściowemu i zimowemu. Wymagania stawiane paliwom dla tych okresów są określone polskimi normami oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych paliw ciekłych. W normach podane są również okresy, w których paliwo o danej jakości musi być dostępne na stacji paliw – wyjaśnia Daniel Pruski, Kierownik Działu Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN.

Daniel Pruski, Kierownik Działu Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN

Dla benzyny są to daty:
• okres letni 1 maja-30 września,
• okres przejściowy 1 marca-30 kwietnia oraz 1-31 października,
• okres zimowy 1 listopada-ostatni dzień lutego.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Dla olejów napędowych (diesla) są to daty:
• okres letni 16 kwietnia-30 września
• okres przejściowy 1 marca-15 kwietnia i 1 października-15 listopada
• okres zimowy 16 listopada-ostatni dzień lutego.

Benzyna zimowa od letniej różni się przede wszystkim właściwościami charakteryzującymi lotność, czyli prężnością par, czy oddestylowaniem do temperatury 70 st. C. Jest to zasadne z punktu widzenia łatwości odparowania benzyny i utworzenia w cylindrze silnika mieszanki paliwo-powietrze w odpowiednich proporcjach.

– Zimą benzyna powinna charakteryzować się większą lotnością, aby podczas mrozów łatwo ulegała odparowaniu, latem natomiast, gdy temperatura otoczenia jest wysoka, wyjściowa lotność produkowanej i trafiającej do sprzedaży benzyny jest odpowiednio niższa, aby parowanie nie było zbyt intensywne. W teorii mogłoby to bowiem prowadzić do powstawania tzw. korków parowych np. w przewodach paliwowych, a to z kolei mogłoby skutkować ich zatykaniem się – tłumaczy Daniel Pruski.

A jak jest w przypadku oleju napędowego? Tutaj ze względu na sezonowość rozróżniamy: letni – gatunek B, przejściowy – gatunek D oraz zimowy – gatunek F. Jedynym parametrem, który w standardowym oleju napędowym zmienia się w zależności od pory roku, jest temperatura zablokowania zimnego filtra. Natomiast temperatura mętnienia nie jest normalizowana, ale jej wartość musi być podawana na świadectwie jakości, potwierdzającym jakość tankowanego paliwa na stacji paliw.

Dla sezonu letniego temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi 0 st. C, dla okresu przejściowego – nie więcej, niż minus 10 st. C, natomiast dla okresu zimowego – nie więcej, niż minus 20 st. C. Podstawowe różnice w jakości produkowanego oleju napędowego w różnych okresach roku kalendarzowego to własności niskotemperaturowe.

– Chodzi o to, aby nie doszło do zablokowania filtra i tym samym uniemożliwienia przepływu oleju napędowego. Dlatego stosuje się dodatki, tzw. depresatory, czyli związki powodujące obniżenie temperatury powstawania kryształów wosków lub zmieniające ich wielkość, kształt i/lub stopień ich aglomeracji – wyjaśnia nasz rozmówca.

Specjaliści nie zalecają dolewania paliwa letniego do zimowego.

– Dobrą praktyką jest zużycie benzyny o wymaganiach jakościowych dla sezonu zimowego, a następnie zatankowanie benzyny silnikowej o wymaganiach jakościowych dla sezonu letniego. Będzie to lepiej służyło naszemu silnikowi i dzięki temu nie powstaną tzw. korki parowe, które mogą utrudniać rozruch silnika, jak również powodować nieregularną pracę silnika – mówi Daniel Pruski.

Skąd wiemy, że na stacjach paliw jest już paliwo letnie? Potwierdzają to świadectwa jakości dostaw, ale i wytwórcy paliw czy firmy sprzedające paliwo po prostu muszą posiadać paliwo o odpowiednich właściwościach ze względu na okresy klimatyczne.

Co stanie się, jeśli zatankujemy już paliwo o właściwościach przejściowych, a w kwietniu będą mrozy?

– Nie ma tutaj żadnego zagrożenia, gdyż benzyna przejściowa charakteryzuje się wyższą lotnością, niż benzyna letnia, natomiast niższą lotnością, niż benzyna zimowa. Lotność jest więc na odpowiednim poziomie, zapewniając rozruch silnika w niskich temperaturach i tworzenie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika – wyjaśnia kierownik Działu Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN.

Podkreśla przy tym, że paliwo przejściowe w okresie wiosennym ma takie same parametry jakościowe, jak to w okresie jesiennym. W przypadku oleju napędowego należy natomiast pamiętać, że olej napędowy letni nie nadaje się do stosowania, jeśli temperatura otoczenia spada poniżej 0 st. C.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCeline Dion opublikowała nowy post. Poruszające pożegnanie
Następny artykułGrzegorz Reguła popiera Mateusza Paska