A A+ A++

Kasina Wielka. Rozpoczął się drugi etap prac na osuwisku w Kasinie Wielkiej na drodze krajowej nr 28. Palownica wierci w terenie otwory o głębokości 20 m. W trzech rzędach powstanie łącznie 96 pali.

Podpory
„estakady” 

Wiercenie każdego pala zaczyna się od wydrążenia przez świder otworu średnicy 80 cm i głębokości 20 m. Świder stopniowo wierci coraz głębiej, pracując wewnątrz
specjalnej rury osłonowej. Co jakiś czas wiercenie jest przerywane, urobek wyciągany, a rura osłonowa wciskana głębiej. Po osiągnięciu głębokości 20 m wyciągany jest świder, a do środka rury wkładane jest zbrojenie. Po jego zabetonowaniu wyciąga się rurę osłonową. GDDKiA przewiduje, że ten etap prac potrwa około półtora miesiąca. 

Pale będą mieć 20 m długości, gdyż muszą zostać zakotwiczone w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska. To na nich – a nie, jak dotąd, na gruncie – będzie opierać się naprawiona droga. 

W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że w Kasinie Wielkiej powstanie niemal 100 m „estakada”, której podpory będą przysypane ziemią, a widoczna będzie tylko sama jezdnia – tłumaczy Kacper Michna z małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. 

Prace na osuwisku rozpoczęły się półtora miesiąca temu. W pierwszym etapie konieczne było wzmocnienie terenu, żeby mógł tam w ogóle wjechać ciężki sprzęt. W rejonie osuwiska sfrezowano nawierzchnię jezdni i zebrano warstwę ziemi o łącznej grubości około 2 metrów. Kolejno, wzdłuż północnej krawędzi osuwiska, wbito pionowo w grunt 25 gwoździ o długości 16 m i średnicy 3,2 cm. Następnie połączono te gwoździe zbrojeniem (tzw. zbrojenie oczepu) i je zabetonowano. 

Zobacz również:

W tak powstałą ścianę, we wcześniej przygotowanych miejscach, wbito pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 m. Dzięki temu powstała konstrukcja, która stabilizuje teren osuwiska i pozwala na przygotowanie się do palowania gruntu. Jak podkreśla GDDKiA, to ważne dla bezpiecznego prowadzenia prac, bo wykonująca je palownica waży 80 ton. 

Co dalej?

Trzecia faza prac to budowa na wbitych palach żelbetonowego „rusztu”, który można też określić mianem żelbetonowej kratownicy. To właśnie bezpośrednio na tym „ruszcie” zostanie odbudowana zniszczona przez osuwisko droga. 

Dodatkowo skarpa zostanie na odcinku około 120 metrów zabezpieczona koszami gabionowymi. Powstanie też odwodnienie, które będzie odprowadzać wody gruntowe do przepustu pod drogą. 

Osuwisko zniszczyło drogę

Szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja ub. roku. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku ok. 50 m. Decyzją zarządcy drogi, zawężono jezdnię do jednego pasa i wprowadzono ruch wahadłowy po południowej stronie jezdni, tak, aby samochody nie jeździły bezpośrednio przy skarpie. 

Dzień później na terenie osuwiska kontrolę przeprowadzili przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Nakazali oni natychmiastowe zamknięcie drogi ze względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ryzyko dalszego powiększania się osuwiska. Trasa została zamknięta 31 maja 2023 r.

GDDKiA podkreśla, że decyzja o zamknięciu drogi była “słuszna i uzasadniona”. Osuwisko, po którym nie jeździły żadne samochody, było cały czas aktywne i pracowało. 

W czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, natomiast w lipcu rozpoczęły się szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. W ramach prac wykonano łącznie 14 odwiertów o łącznej długości 275 m. Najgłębsze odwierty miały 20 m. Prowadzono również inne badania: w formie tomografii elektrooporowej (ERT) - polega na zamontowaniu w gruncie elektrod i sprawdzeniu, jaki opór podłoże stawia prądowi elektrycznemu; metodą sejsmiczną (SRT-P) – polega na pomiarze i analizie, jak sztucznie wygenerowane fale sejsmiczne przenoszą się w gruncie; sondowanie statyczne (CPTU) – sprawdza, jaki opór stawia grunt. Im większy opór, tym lepsze parametry ma grunt. 

W listopadzie GDDKiA uzyskała szczegółowy raport, opisujący zakres osuwiska. Sięga ono około 12 metrów poniżej jezdni. To na tej głębokości jest tzw. płaszczyzna poślizgu osuwiska. Jego długość to ok. 90 m. Materiały przekazano Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, który na ich podstawie wydał końcem stycznia decyzję o nakazie naprawy drogi. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułБезпекова угода України та США має бути не гіршою за угоду Америки з Ізраїлем, – Єрмак
Następny artykułМобилизационные агитпоезда: в разведке рассказали о методе призыва в России