A A+ A++

Z początkiem marca w Świnoujściu rozpoczęła pracę potężna chińska maszyna TBM o masie niemal 2750 ton przeznaczona do drążenia tuneli. Punktem wyjścia jej pracy była wyspa Uznam. Stąd, pod Świną, zaczęła się przesuwać w tempie ok. 10–12 metrów na dobę w kierunku wyspy Wolin. Tam, po pokonaniu 1484 metrów, dotrze we wrześniu, a za sobą pozostawi gotowy tunel wyłożony tubingami, specjalnymi pierścieniami o przekroju 13 metrów.

W nowym tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać dodatkowe prace – położyć jezdnie, zainstalować odpowiednie systemy, zadbać o wyjścia ewakuacyjne. To wszystko zajmie kolejny rok i – jak wszystko zakończy się zgodnie z planem – we wrześniu 2022 roku mieszkańcy Świnoujścia i turyści otrzymają przeprawę drogową pomiędzy Uznamem i Wolinem. Czekano na nią od lat, narzekając na istniejące i zawodne w trudnych warunkach pogodowych połączenia promowe.

Tunel w Świnoujściu chciano już zbudować kilkadziesiąt lat temu, ale zawsze brakowało na to pieniędzy. Ani w lokalnym budżecie miejskim, wojewódzkim, ani nawet w budżecie centralnym nie udawało się znaleźć środków na budowę podwodnego tunelu. W końcu pieniądze na tunel w znakomitej części wyłożyła Unia i budowa ruszyła. Łączna szacowana wartość inwestycji sięga 913,8 mln złotych. Aż 775 mln złotych ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu – mówił z okazji rozpoczęcia drążenia tunelu w Świnoujściu Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap – dodał i chyba można mu wierzyć. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jedną z tych instytucji, które w Polsce mają największe doświadczenie w prowadzeniu inwestycji mocno dofinansowywanych z funduszy unijnych.

Unijne dofinansowanie dla Polski

Mniej więcej bowiem w tym samym czasie, kiedy rozpoczynało się drążenie tunelu w Świnoujściu, GDDKiA opublikowała zwarte podsumowanie swoich ostatnich wysiłków, w tym w ubiegłym roku. Można się z niego dowiedzieć między innymi, że pandemia nie zahamowała inwestycji drogowych i Generalna Dyrekcja zakończyła rok, „realizując 96 zadań o łącznej długości ponad 1225,2 km”. Do tego w 2020 roku udostępniła do ruchu niemal 140 km nowych dróg i po tym, jak podpisała w tym roku kilka umów, ma w realizacji już 102 zadania z Programu Budowy Dróg Krajowych od 2014 do 2023 (PBDK) o łącznej długości 1313 km i wartości 48,1 miliarda zł.

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKażdy może legalnie zanocować w lesie
Następny artykułKoronawirus na Pomorzu. W sobotę prawie 2 tys. nowych przypadków