Miasto Słupsk w dniu 20 listopada 2019 r. podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie umowę o dofinansowanie w formie dotacji projektu pn. „Strategia elektromobilności dla Miasta Słupska na lata 2019-2035”. Koszt realizacji przedsięwzięcia jest w całości kosztem kwalifikowalnym.
Celem przedsięwzięcia jest przygotowanie dokumentu strategicznego obejmującego działania ukierunkowane na stworzenie w mieście warunków dla rozwoju elektromobilności. Opracowanie i wdrożenie strategii ułatwi miastu realizację obowiązków wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i nada kierunek rozwoju floty oraz niezbędnej infrastruktury transportu zbiorowego funkcjonującego na obszarze miasta.
Do dnia 16 maja 2020 r. klikając na poniższy link: https://www.interankiety.pl/i/d4wdDzBQ można wypełnić ankietę dot. preferencji komunikacyjnych. Serdecznie zachęcamy wszystkich mieszkańców naszego miasta do wypełnienia krótkiej ankiety.
Czym jest elektromobilność?
Dynamiczny rozwój miast, które niczym magnes przyciągają rzesze nowych mieszkańców stawia zarówno przed Polską, jak i innymi państwami szereg nowych wyzwań. Jednym z najważniejszych jest ograniczenie poziomu zanieczyszczeń generowanych przez wzrastający z każdym rokiem ruch uliczny. Wymaga to podjęcia przemyślanych, długofalowych działań. Rozwiązaniem, które przychodzi z odsieczą jest popularyzacja transportu nisko- i zeroemisyjnego. Dzięki upowszechnieniu się pojazdów z napędem elektrycznym oraz zasilanych paliwami gazowymi, takimi jak CNG i LNG, a w przyszłości może również wodorem możliwe będzie znaczne ograniczenie emisji zarówno szkodliwych związków, takich jak benzo(a)pireny, jak i pyłów emitowanych obecnie przez pojazdy z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi. W Polsce kierunek rozwoju „czystego” transportu wyznaczyła uchwalona w 2018 roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Efektem wdrażania jej założeń ma być obniżenie poziomu zanieczyszczeń pochodzących z transportu w miastach, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a także rozwój nowych technologii mających stanowić docelowo koło zamachowe dla polskiej gospodarki. Zmniejszenie zależności od produktów naftowych wpłynie również na bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Pojazdy z napędem elektrycznym zyskują popularność niemal na całym świecie. Wynika to przede wszystkim z intensywnego rozwoju tej technologii w ostatniej dekadzie, dzięki czemu napęd elektryczny nie kojarzy się już tylko i wyłącznie z wózkami na polach golfowych. Niewątpliwie istotnym czynnikiem jest również powolny, lecz stale postępujący spadek cen tego rodzaju samochodów, dzięki czemu stają się one dostępne dla coraz szerszego grona obywateli.
W Europie tytuł kraju-lidera w obszarze elektromobilności dzierży Norwegia. W tym skandynawskim państwie pojazdy elektryczne stanowiły ponad 40% nowych aut zakupionych w 2019 roku. W Polsce, na koniec grudnia 2019 roku zarejestrowanych było 8 637 pojazdów z napędem elektrycznym, co przy 23,4 milionach zarejestrowanych w naszym kraju samochodów osobowych nie jest wynikiem imponującym – „elektryki” nie stanowią nawet promila. Oznacza to, że istnieje ogromny, wciąż niewykorzystany potencjał w tym zakresie.
Jaka jest rola Strategii?
Strategia Rozwoju Elektromobilności ma być kompleksowym i szczegółowym dokumentem uwzględniającym ustrukturyzowany plan działań oraz analizę i ocenę możliwych do realizacji inwestycji tak, aby w jak największym stopniu wykorzystać potencjał wynikający z implementacji rozwiązań z dziedziny elektromobilności w Słupsku. Horyzont czasowy realizacji strategii sięga roku 2035. Jej głównymi celami są zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa przemieszczania się mieszkańców, stworzenie niezbędnej infrastruktury towarzyszącej oraz wdrożenia elementów „smart city”.
Efektem realizacji tej strategii ma być stworzenie spójnego i zintegrowanego systemu na terenie Miasta, który będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na usługi transportowe mieszkańców, przedsiębiorstw i lokalnego przemysłu. Działanie zmierzające do osiągnięcia tego celu będą miały pozytywny wpływ na jakość życia, przede wszystkim dzięki zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza i zanieczyszczenia hałasem oraz lepszemu zagospodarowaniu przestrzeni miejskiej, a także optymalnemu wykorzystaniu infrastruktury transportowej. Istotną rolę odegra również zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców na drodze działań informacyjnych, dzięki którym dostrzegą oni zalety płynące z elektromobilności. Niezbędne będzie oczywiście wdrożenie systemu zachęt, którego kształt zostanie określony w Strategii.
Strategia Rozwoju Elektromobilności zachowa spójność z innymi obowiązującymi już na terenie Miasta dokumentami strategicznymi, takimi jak: strategie rozwoju miasta, plany zaopatrzenia w ciepło, energię i paliwa gazowe, plany gospodarki niskoemisyjnej i plany transportowe. Istotnym elementem opracowania Strategii będą również konsultacje społeczne. Zaproszeni do udziału zostaną mieszkańcy, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. Umożliwią one wszystkim zainteresowanym przedstawienie pomysłów i propozycji dotyczących wdrożenia działań, co zwiększy szanse na ich skuteczną realizację. Procesowi konsultacji będą towarzyszyć działania informacyjno-promocyjne, których zadaniem będzie zachęcenie do udziału w spotkaniach.
Elementy „smart city” i ekonomia współdzielenia – co (przy)niesie przyszłość?
W parze z rozwojem elektromobilności idzie również upowszechnienie się elementów zgodnych z ideą „smart city”, czyli po polsku „inteligentnego miasta”. Ich celem jest optymalizacja procesów zachodzących w miastach oraz możliwie najbardziej efektywne, a jednocześnie przyjazne mieszkańcom i środowisku wykorzystanie dostępnych zasobów i infrastruktury. Przykładem rozwiązań z tej dziedziny może być wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, którego celem jest podniesienie jego płynności lub budowa miejskiego systemu zarządzania miejscami parkingowymi. W Słupsku planowane jest m.in. wdrożenie elektronicznych biletów komunikacji miejskiej stanowiących alternatywę dla tradycyjnych biletów okresowych bądź jednorazowych. „Smart city” zakłada również zwiększenie zaangażowania mieszkańców w procesach podejmowania decyzji dotyczących ich otoczenia, m.in. dzięki programom budżetu obywatelskiego oraz konsultacjom społecznym.
Kolejnym elementem goszczącym coraz częściej w miastach, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, są usługi mobilności oparte o filozofię ekonomii współdzielenia. Za dobry przykład mogą posłużyć dostępne w wielu polskich miastach systemy rowerów publicznych, które można wypożyczać na minuty i zwracać na dowolnej stacji będącej częścią tego systemu. W ostatnich latach pojawiły się również działające na podobnej zasadzie wypożyczalnie samochodów (car sharing) oraz skuterów i hulajnóg elektrycznych. Te ostatnie zalicza się do kategorii urządzeń transportu indywidualnego. Są to niewielkie, często przenośne pojazdy, które umożliwiają sprawne przemieszczanie się nawet w zatłoczonych miastach. To właśnie w tej, na pozór mało istotnej kategorii pojazdów elektromobilność rozwija się najszybciej. Elektryczne rowery, hulajnogi i deskorolki zyskują na popularności i nie należy oczekiwać zmiany tego trendu w najbliższych latach. Jest to dowód, że przyzwyczajenia transportowe ludzi na całym świecie ulegają nieustannej ewolucji, a napęd elektryczny będzie odgrywał w przyszłości bardzo istotną rolę.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS