Redakcja „Forbes Women” była patronem konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet na temat e-handlu, która odbyła się 18 listopada, a zarazem partnerem panelu „Czy każdy biznes można przenieść do świata e-commerce?”. Rok 2020 był przełomowy dla e-commerce. Pandemia zmusiła wiele firm do przeniesienia działań do sieci, a te, które zrobiły to wcześniej, wygrywają na rynku.
W tym roku rynek handlu internetowego wzrośnie nawet o 26 proc. względem roku poprzedniego. – Tempo cyfrowej zmiany jest bardzo duże. Nasze badanie z maja pokazuje, że ponad 70 procent polskich internautów kupuje w sieci (wzrost o 15 procent rok do roku) – mówiła Katarzyna Czuchaj-Łagód z Mobile Institute. Z kolei Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, prezeska Atena Research & Consulting, mówiła, że kobiety – choć najbardziej dotknięte pandemią – biorą sprawy w swoje ręce i szukają nowych możliwości.
Według badania Atena R&C „Potencjał kobiet w e-biznesie” aż 38 proc. kobiet chce działać online. To nie tylko zakładanie nowych biznesów, lecz także przenoszenie już istniejących do sieci. Prawie 20 proc. ankietowanych założyło biznes właśnie w czasie pandemii – podkreślała prezeska R&C. Wiele polskich firm musiało przejść przyspieszoną naukę e-commerce i świetnie sobie poradziło. – Na przykład branża spożywcza, która szybko poprawiła jakość i szybkość usług. Wcześniej Polacy niezbyt chętnie kupowali żywność online, raczej spontanicznie, wybierając produkty po wejściu do sklepu. W czasie pandemii, kupując online, nauczyliśmy się planować – zwracała uwagę Katarzyna Wawrzyniak, dyrektorka Digital Segment, Pionu Bankowości Przedsiębiorstw w City Handlowy.
Czy każdy może przenieść biznes do świata online? – Nie ma już mowy o osobnej strategii online i offline, te światy się przenikają – mówił Kuba Jedliński, marketer, zawodowo zajmujący się cyfryzacją modeli biznesowych.
Kobiety wobec kryzysu klimatycznego
O roli i sytuacji kobiet w czasie kryzysu pandemicznego i klimatycznego rozmawiały liderki – podczas tegorocznej edycji Women in Tech Summit – w panelu „Role of female leaders in fighting climate and pandemic crisis”. W dyskusji, która odbyła się już po zamknięciu tego wydania „Forbes Women”, wzięły udział Blerta Cela, Deputy Regional Director of UN Women, Regional Office in Istanbul, Turkey, Lauren Gula, Senior Manager at the UN Global Compact, Ewa Urbaniak, dyrektorka generalna fabryki L’Oreal w Warszawie, a także, z Waszyngtonu, Katarzyna Zajdel-Kurowska, Executive Director at the World Bank Group. Panel zorganizował UN Global Compact Poland.
Redakcja „Forbes Women” jest partnerem UNGC Poland, dlatego panel z ramienia naszego pisma prowadziła Aleksandra Karasińska. Więcej na temat tegorocznej edycji Women in Tech Summit w pierwszym przyszłorocznym wydaniu „Forbes Women”.
Prezeski na czas zmian
Debatę pod hasłem „CEO of Change” zorganizował w listopadzie FutureCollars w ramach Dnia Kariery Kobiety w IT. Uczestniczki dyskusji moderowanej przez Aleksandrę Karasińską – Aneta Kocemba-Muchowicz, dyrektor zarządzająca Credit Suisse, Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska, Magdalena Taczanowska, wiceprezes, dyrektor segmentu Enterprise Microsoft, Ewa Carr-de Avelon z BNY Mellon, BNY Mellon Center Head Poland oraz Magdalena Chudzikiewicz, członek zarządu Grupy Polska Press – rozmawiały o obecnej pandemicznej rzeczywistości, zagrożeniach i szansach dla kobiet, roli liderek i mentorek w inspirowaniu młodych kobiet do tego, by umiały wykorzystać możliwości cyfrowej rzeczywistości.
Temat tym ważniejszy, że model pracy zdalnej i hybrydowej zmusza firmy do stworzenia dobrego zaplecza technicznego i pozyskania pracowników z kompetencjami. Zdaniem Bożeny Leśniewskiej fakt, że niewiele jest kobiet w IT, to skutek wychowania i wykształcenia naszych babek, matek i nas. Teraz musimy nadrobić ten czas, bo bez podstawowych kompetencji cyfrowych trudno będzie działać w nowym otoczeniu.
TEDxWarsawWomen: kobiety są nieustraszone
W sobotę 28 listopada – po raz pierwszy w formule live online – odbyła się konferencja TEDxWarsawWomen. To lokalne, niezależne wydarzenie na licencji konferencji TED w tym roku zorganizowano pod hasłem „Fearless” nawiązującym do obecnych wyzwań. Kobieta fearless jest silna, pewna siebie i działa bez lęku. Chce żyć twórczo i sama definiować, jak zmienia swoje życie.
Do tych właśnie idei nawiązało 12 mówczyń i mówców, m.in. Veronica Tsepkalo, jedna z przywódczyń narodowego ruchu demokratycznego na Białorusi, Joanna Budzis, olimpijka, psycholożka Joanna Frejus. – Wiemy od naszych widzów, że podczas TEDxWarsawWomen czerpią inspirację, odwagę i siłę do realizacji swoich marzeń i celów. Po naszym wydarzeniu wracają do domów i czują, że to jest ten moment, kiedy w końcu zrealizują swoje marzenia… I często tak właśnie się dzieje! – mówi Elena Pawęta, Head Organiser TEDxWarsawWomen, która rozpoczęła spotkanie. Partnerem głównym wydarzenia była TVN Grupa Discovery, zaś ekskluzywnym partnerem transmisji online serwis Player! Patronem medialnym konferencji był „Forbes Women”.
Jak oswajamy technologie?
Nowe technologie w czasie pandemii wyzwoliły potencjał innowacyjności wśród przedsiębiorców i przyspieszyły transformację cyfrową. Aby podsumować to, co przez ostatnie miesiące wydarzyło się w gospodarce, Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju i GovTech Polska poprosiły o komentarz i diagnozę menedżerki i ekspertki zajmujące się nowymi technologiami. Swoje spostrzeżenia przedstawiły podczas debaty online, która odbyła się 16 listopada.
O tym, „Jak oswajamy technologie?” mówiły: Magdalena Dziewguć (Google), Joanna Kowal (Operator Chmury Krajowej), Justyna Orłowska (GovTech Polska), Maja Schaefer (Zowie) oraz Patrycja Panasiuk (PKN Orlen). Moderatorką debaty była Aleksandra Karasińska, redaktorka prowadząca „Forbes Women”. Prelegentki opowiadały, co dzieje się w branżach, w których pracują, ale też o konkretnych zmianach wywołanych pandemią, m.in. w kulturze organizacji, rekrutacji, a także zachowaniach klientów.
Kobiety przeciw przemocy
Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet, który przypada na 25 listopada, stał się okazją do debaty online „Niewidzialny problem? Powiedzmy stop przemocy wobec kobiet” zorganizowanej przez Telewizję Crime+Investigation Polsat oraz redakcję „Forbes Women”, patrona projektu Era Nowych Kobiet i akcji #NieBojeSie.
Do wirtualnej dyskusji Izabella Wiley, dyrektor generalna A+E Networks, ambasadorka akcji „Stop przemocy wobec kobiet”, zaprosiła pięć ekspertek: Katarzynę Grocholę, pisarkę i prowadzącą program „Niewidzialne. Stop przemocy”, Urszulę Nowakowską, prawniczkę i prezes Centrum Praw Kobiet, asp. sztab. Wiolettę Szubską z Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji, psycholożkę Maję Kuźmicz z Pogotowia Niebieska Linia, i Annę Kaczmarską, wiceprezes projektu Era Nowych Kobiet.
Pandemia nasila problem
Rok 2019 zakończył się fatalną statystyką: 243 mln kobiet i dziewczynek na całym świecie doświadczyło przemocy. Pandemia nasiliła jeszcze to zjawisko, co potwierdziły ekspertki na co dzień zajmujące się wspieraniem kobiet i interwencjami. Podkreśliły, jak ważna jest rola mediów w nagłaśnianiu problemu, ale również to, by informacje były rzetelne, miały walor edukacyjny, a nie ocierały się o sensację. Maja Kuźmicz podkreśliła, że przemoc to nie tylko fizyczna napaść, lecz także nadużycia psychiczne, emocjonalne, ekonomiczne, gaslighting czy stalking. Przemocą jest też zaniedbanie, niekiedy wręcz narażające osoby starsze, niedołężne na śmierć.
Wzajemna pomoc
Na stygmatyzujący charakter słowa „ofiara” zwróciła uwagę Katarzyna Grochola, dodając jednak, że użycie go przez kobietę jest koniecznym, pierwszym krokiem do zmiany.
Anna Kaczmarska opowiedziała o platformie wzajemnej pomocy, która powstała pod egidą Ery Nowych Kobiet – na facebookowej grupie organiz … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS