A A+ A++

Kilkaset wniosków rocznie przyjmuje Międzygminny Związek Komunikacyjny w sprawie zmian w rozkładach jazdy. Dlaczego nie wszystkie mogą zostać rozpatrzone? Urzędnicy przekazują, jak przygotować zgłoszenie, by zwiększyć szansę na wprowadzenie proponowanych przez nas zmian.

Jakie są priorytety przy wprowadzaniu nowych połączeń i dlaczego tak ważna jest treść samego wniosku? Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju przygotował kilka praktycznych porad.

Zmiany w rozkładzie jazdy – co warto wiedzieć

Rozkład jazdy podlega ciągłym zmianom, jak i zmianom podlegają oczekiwania i potrzeby pasażerów. W ostatnich latach MZK przeprowadziło trzy duże reorganizacje połączeń autobusowych (2019 rok – Jastrzębie-Zdrój, 2021 – powiat wodzisławski i 2022 – Czerwionka-Leszczyny i najbliższa okolica). Po wprowadzeniu zmian następowały kilkuetapowe konsultacje z pasażerami i korekty nowego rozkładu, aż do wypracowania optymalnego rozwiązania. Nie oznacza to, że po zakończeniu całej procedury pasażerowie zostają pozbawieni wpływu na konstruowanie rozkładu jazdy. To blisko 1350 kursów dziennie na 67 liniach autobusowych.

Żaden wniosek nie pozostaje bez odpowiedzi

Wnioski pasażerów przyjmowane są na bieżąco za pośrednictwem strony internetowej MZK (formularz kontaktowy), pocztą elektronicznej ([email protected]), a także poczty tradycyjnej. Rozpatrywane nie są jednak wnioski składane telefonicznie bądź te wysyłane za pośrednictwem komunikatora Messenger.

Propozycje i uwagi pasażerów są grupowane pod względem obszarów komunikacji i linii autobusowych. W większości przypadków rozpatrywane są pozytywnie. Chodzi najczęściej o przesunięcia czasowe kursów tak, aby ułatwić dojazd do pracy czy szkoły. Jeśli wprowadzenie zmiany jest niemożliwe, w ciągu 30 dni pasażer otrzymuje konkretną informację zwrotną. Jak zapewnia MZK, żaden wniosek nie jest bagatelizowany, wszystkie są archiwizowane, a pracownicy Działu Planowania i Organizacji Ruchu MZK systematycznie do nich wracają i wprowadzają w życie przy każdej nadarzającej się okazji – jeśli oczywiście zainteresowanie pasażerów jest podtrzymane.

Ważna treść wniosku

Wiele wniosków wpływających do MZK pozostaje bez znaczenia, nie zawierają bowiem podstawowych informacji. MZK tłumaczy na przykładzie: “Proszę o zmianę czasową na linii S11, ponieważ dzieci nie mogą dojechać do szkoły na godz. 8.00”. Z treści nie wynika, o jaką szkołę chodzi, skąd uczniowie chcą wyjechać i dokąd zmierzają.

Wniosków o podobnej treści jest bardzo dużo, dlatego też warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach znacząco ułatwiających komunikację na linii pasażer – MZK, a co najważniejsze zwiększających szansę na pozytywne załatwienie sprawy. We wniosku należy podać:

  • przystanek początkowy i przystanek końcowy,
  • konkretną godzinę połączenia,
  • informację, czy chodzi o rozkład jazdy na dni robocze, soboty, niedziele lub święta,
  • dobrze jest, jeśli pasażer określi, ile czasu potrzebuje na dojście z przystanku do celu podróży,
  • dane kontaktowe: imię i nazwisko, adres e-mail, lub adres tradycyjny, ewentualnie nr telefonu.

Kiedy zmiana nie jest wprowadzana?

Rozkład jazdy jest systemem naczyń połączonych. Każda korekta może mieć wpływ cały system komunikacji zbiorowej. Przesunięcie na jednej linii może spowodować poważne komplikacje na innych. Dlatego zmiany nie są wprowadzane, jeśli istnieje już podobne połączenie, ewentualnie możliwa jest przesiadka. Nie może być także mowy o pozytywnym rozpatrzeniu sprawy, gdy dotyczy ona jednostki, a nie większej liczby pasażerów. Priorytetem jest m.in. dojazd do szkół i zakładów pracy. Ponadto zmiany nie są wprowadzane, jeśli na danym obszarze obowiązuje komunikacja tymczasowa (np. objazdy z powodu remontu drogi).

Uruchomienie dodatkowych kursów to już sprawa bardziej skomplikowana. Aby je wdrożyć w życie, konieczna jest zgodna gmin finansujących komunikację zbiorową. Jeśli linia przebiega przez kilka samorządów, nie obejdzie się bez zgody wszystkich płatników.

Zmiana zaakceptowana – kiedy wejdzie w życie

Nie ma wątpliwości, że konstruktywne postulowanie nowych rozwiązań jest korzystnie dla całego systemu komunikacji zbiorowej, dlatego też zdecydowana większość wniosków rozpatrywana jest pozytywnie. Nie oznacza to, że konkretna zmiana zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy z dnia na dzień. Korekta wymaga m.in. rozklejenia nowych rozkładów jazdy na przystankach, wprowadzenie korekty do elektronicznego systemu obsługi pasażerów czy aplikacji mobilnych. Do tego dochodzą uzgodnienia z dyspozytorami ruchu i przewoźnikami (firmami przewozowymi działającymi na zlecenie MZK). Aby uniknąć chaosu, najczęściej wnioski są grupowane i wprowadzane na danym obszarze kilka razy w roku.

Bez wątpienia, postulaty dotyczące rozkładu jazdy i docierające do MZK to podstawa konstruowania sprawnej komunikacji. Bez nich praca nad optymalizacją sieci połączeń jest niemożliwa. Ważne jest jednak, aby pamiętać po konkretnych uwarunkowaniach i zasadach opisanych powyżej, co z pewnością wyeliminuje wiele niejasności i usprawni współpracę organizatora komunikacji z jej użytkownikami.

/źr.: MZK Jastrzębie-Zdrój, oprac. sqx/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGigabyte ujawnia VRAM w GeForce RTX 4070 i 4060. Obie karty otrzymać mogą 8-pinowe złącza zasilania
Następny artykułO narybek można być spokojnym – FOTO