Nowy węzeł przesiadkowy w centrum Torunia działa od końca lutego. Inwestycja w al. św. Jana Pawła II jest częścią projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Inwestycja za prawie 67 mln zł objęła też przebudowę torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości. Generalnym wykonawcą było polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska oraz Construcciones y Promociones Balzola.
Platformy przesiadkowe mają około 75 m długości i ponad 3 m szerokości. Według MZK przy natężeniu ruchu, jaki odbywa się w tym rejonie, to wymiary zapewniające komfort pasażerom oczekującym na autobus czy tramwaj oraz przemieszczającym się w obrębie przystanku. Nawierzchnia peronu jest podgrzewana, by nie zalegał na niej lód i śnieg. Na całej długości na platformach wybudowano wiaty dla pasażerów. Wiosną wykonane zostaną nasadzenia, które pokryją tylne ściany wiat i platforma zyska formę tzw. zielonego przystanku.
Węzeł na YouTube: przestronny, praktyczny, wygodny
Po prawie dwóch tygodniach od otwarcia węzła MZK Toruń zapytał pasażerów o opinie. Odpowiedzi, jakie padły w przystankowym sondażu, miejski przewoźnik zamieścił na YouTube.
– Zdaniem pasażerów nowy węzeł przesiadkowy jest wygodny, gdyż integruje środki komunikacji miejskiej i przy ich zmianie nie trzeba przechodzić z przystanku na przystanek. Przestronny, praktyczny, wygodny i czytelny – to najczęstsze opinie – podsumowuje rzeczniczka MZK Sylwia Derengowska. – Mamy nadzieję, że zintegrowany przystanek będzie dobrze służył mieszkańcom i turystom, których w naszym mieście nie brakuje.
Komentarze pod sondażem na YouTube są wyłączone. MZK zaprosił jednak mieszkańców do zamieszczania opinii w komentarzach pod tym samym materiałem umieszczonym na Facebooku. Torunianie chętnie z tego skorzystali, bo tylko we wtorek pojawiło się ponad 20 wpisów. Tak różowo jak w sondażu już nie jest.
Torunianie skarżą się w nich głównie na korki oraz kłopoty z dostaniem się do autobusu, stojącego w końcowej części bardzo długiego przystanku. Oto kilka cytatów z Facebooka MZK:
“Przejazd przez węzeł w godzinach szczytu powoduje korki aż za hotel Mercure, stoi się już przy kinie”.
“Kto wymyślił zielone światło na przejściu dla pieszych odpalane etapami? Jeszcze chwila i dojdzie do tragedii”.
“Przez ten węzeł nie da się normalnie o 16 przejechać na most! Są korki, jakich Toruń dawno nie widział!”.
“Szkoda, że na tablicy przy wejściu na przystanek są inne czasy niż na tej w środku przystanku. Rozbieżność kilkuminutowa. No ale jak na miasto, które ma jeszcze bilety miesięczne w formie znaczka (w Krakowie zastąpione kartą plastikową w 1990) to i tak cud, że dotarła tutaj jakakolwiek technologia”.
“Problem jest, gdy autobus lub tramwaj jest ostatni, nie podjeżdza na początek przystanku, tylko po prostu jedzie”.
“Przebiegający ludzie zza autobusów albo pomiędzy, coś pięknego…”.
“Super, ale za ciemno!!! załóżcie oświetlenie”.
“To nie było przemyślane: dodatkowe stanie na światłach, stanie w spalinach, węzeł przesiadkowy wcale nie jest jak 5 min dalej na al. Solidarności, latem to będzie jak szklarnia”.
“Komu był potrzebny ten węzeł? Jest korkowaty, a przypominam, że miał rzekomo zredukować korki. Ludzie muszą biegać za każdym autobusem, bo się oczywiście drugi raz się nie zatrzyma. Boję się, co to będzie po pandemii, gdy normalnie będą funkcjonowały szkoły”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS