Zakaz palenia w miejscach publicznych, zakaz sprzedaży nieletnim, zakaz sprzedaży przez internet, oraz zakaz reklam i dodatkowe oznaczenia na opakowaniach, także e-papierosów zawierających płyny beznikotynowe – to część proponowanych przez resort zdrowia rozwiązań w nowelizowanej przez MZ ustawie tytoniowej.
Jak uzasadnia resort zdrowia, ustawa tytoniowa (ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych) wymaga nowelizacji przez wzgląd na “pilną potrzebę ograniczenia zjawiska używania papierosów elektronicznych przez ludzi młodych”. Nowelizacja przepisów skolerowana jest też z wejściem w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiej i Rady UE regulującej rynek płynów do elektronicznych papierosów.
WHO wzywa kraje by traktować nowe wyroby nikotynowe na równi z papierosami
E-papierosy bez nikotyny równie szkodliwe jak wyroby z nikotyną
Zaproponowane regulacje obejmą w regulacjach płyny beznikotynowe, gdyż jak zaznacza projektodawca “zagrożenie stwarzane przez te wyroby nie jest istotnie mniejsze od wyrobów zawierających nikotynę”.
– Wyroby te stanowią wyraźne zagrożenie dla zdrowia publicznego, w szczególności młodego pokolenia i osób niepalących, co powoduje konieczność wprowadzenia zakazu sprzedaży wszystkich rodzajów elektronicznych papierosów oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia, bez względu na to czy dany produkt posiada lub nie posiada w swoim składzie nikotyny – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Mentolowe podgrzewacze tytoniu jednak nie znikną z półek?
Zakaz palenia e-papierosów w miejscu publicznym
Jednym z rozwiązań jest zmiana definicji „palenia elektronicznych papierosów”. Zmiana spowoduje, że używanie elektronicznych papierosów z płynem beznikotynowym, będzie zakazane w miejscach publicznych gdzie obecnie obowiązuje zakaz używania elektronicznych papierosów z płynem zawierającym nikotynę. Tym samym zakaz palenia obejmie miejsca takie jak rejon szkół, place zabaw czy przystanki komunikacji publicznej.
Ograniczenia w sprzedaży i zakaz reklamy
Rozszerzona ma zostać też definicja „pojemnika zapasowego” oraz „elektronicznego papierosa” o wyroby zwierające płyn beznikotynowy, co spowoduje wprowadzenie zakazu sprzedaży tego rodzaju produktów osobom poniżej 18. roku życia oraz wprowadzi zakaz ich sprzedaży w automatach oraz zakaz sprzedaży na odległość, np. przez internet.
Wyroby te zostaną objęte także zakazem reklamy i promocji, analogicznym jak ma to obecnie miejsce w przypadku elektronicznych papierosów z płynem zawierającym nikotynę oraz wyrobów tytoniowych.
Dodatkowo na opakowaniach oraz jednostkowych pojemnikach zapasowych oraz elektronicznych papierosach bez nikotyny umieszczone zostaną ostrzeżenie zdrowotne: „Wyrób szkodliwy dla zdrowia”.
Przepisy dotyczące wycofania wyrobu z obrotu
Projektodawca zaznacza, że w art. 11f ustawy tytoniowej została uregulowana procedura wstrzymania wytwarzania lub wprowadzania do obrotu lub nakazania wycofania z obrotu papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych, które mogą stanowić poważne zagrożenia dla zdrowia ludzkiego na czas niezbędny dla dokonania oceny przez Komisję Europejską.
– Przepis ten stanowi implementację art. 20 ust. 11 dyrektywy 2014/40/UE, która odnosi się wyłącznie do papierosów elektronicznych, które mogą być wykorzystywane do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika i pojemników zapasowych z płynem zawierającym nikotynę. Państwo członkowskie nie może wykorzystać procedury dokonania oceny przez Komisję Europejską do wyrobów, które nie odpowiadają definicjom papierosa elektronicznego i pojemnika zapasowego określonym w art. 2 pkt 16 i 17 dyrektywy 2014/40/UE, ponieważ stanowiłoby to wyjście poza zakres tej dyrektywy. Należy więc doprecyzować w treści art. 11f ustawy tytoniowej, że przepis ten znajdzie zastosowanie wyłącznie w stosunku do papierosów elektronicznych, które mogą być wykorzystywane do spożycia pary zawierającej nikotynę lub pojemników zapasowych zawierających płyn zawierający nikotynę albo danego rodzaju papierosów elektronicznych, które mogą być wykorzystywane do spożycia pary zawierającej nikotynę lub pojemników zapasowych zawierających płyn zawierający nikotynę – czytamy.
W projekcie nowelizowanej ustawy bezpośrednio wskazano organ odpowiedzialny za nadzór nad rynkiem wyrobów tytoniowych i powiązanych. Tym samym organem wiodącym “powinna być Inspekcja Handlowa”.
– Inspekcja Handlowa, która jest odpowiednim podmiotem do podejmowania działań nadzoru rynku, bowiem posiada zarówno odpowiednio przeszkolony i posiadający wieloletnie doświadczenie kontrolne personel, sieć placówek w całym kraju oraz wypracowane wewnętrzne metodyki kontroli. Ponadto Inspekcja Handlowa aktualnie posiada kompetencje do kontroli wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS