A A+ A++

Tym modelem, a właściwie tymi modelami MV Agusta wyprowadza mocny cios w segment adventure. Bynajmniej nie chodzi tutaj o fakt, że Lucky Explorer jest jakąś rewolucją – tym modelem, który chce być spadkobiercą wielkiej Cagivy Elefant, Schiranna mocno miesza w skostniałym środowisku fanów enduro, a poza tym otwiera w swojej historii całkiem nowy rozdział.

Dla fanów off-roadu w wydaniu dakarowym Elefant z charakterystycznym malowaniem Lucky Explorer jest czymś w rodzaju świętego graala, symbolu całej kultury rajdów długodystansowych. Do dziś istnieją kluby zrzeszające posiadaczy tych motocykli, a w ogłoszeniach za Elefanta w dobrym stanie trzeba zapłacić majątek.

MV Agusta
MV Agusta Lucky Explorer 9.5 2020MV Agusta

W to całe towarzystwo wzajemnej adoracji włoska MV Agusta, zarządzana przez Rosjan wrzuca nagle granat z napisem Lucky Explorer, mówiąc: patrzcie, to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! Mało tego – granat o podwójnej sile rażenia, bo motocykle z charakterystycznym kółkiem Lucky Explorer są dwa, a tym jeden opracowany… z pomocą Chińczyków. Od tego kosmopolitycznego koktajlu można dostać zawrotów głowy.

MV Agusta Lucky Explorer 9.5

Pierwsza z maszyn – Lucky Explorer 9.5 napędzana jest trzycylindrową jednostką o pojemności 930 cm3, będącą rozwinięciem znanego z innych modeli MV Agusty silnika o pojemności 800 cm3. Tutaj osiąga on 123 KM przy 10 000 obr/min i 102 Nm przy 7 000 obr/min. Choć silnik ten ma dokładnie te same rozmiary co 800, różni się od swojego protoplasty średnicą cylindra i skokiem tłoka. Te także są całkiem nowe, wykonane z kutego aluminium. Nowa jest głowica cylindrów, zawory dolotowe i wydechowe, a także wał korbowy, który, dla poprawienia dynamiki i zmniejszenia bezwładności, kręci się w przeciwną stronę.

MV Agusta Lucky Explorer 9.5 2020MV Agusta
MV Agusta Lucky Explorer 9.5 2020MV Agusta

Dla potrzeb tego projektu całkowicie przeprojektowano również sprzęgło, alternator, rozrusznik i skrzynię biegów. Model 9.5 dostępny będzie także z automatycznym sprzęgłem Rekluse i quickshifterem. Producent chwali się elektronicznie sterowaną skrzynią biegów, zaprojektowaną specjalnie do tego motocykla.

Jak przystało na kontynuatora dakarowej legendy, z przodu znalazła się słusznych rozmiarów obręcz 21-calowa, z tyłu 18-calowa, oczywiście obie szprychowe. Rozstaw osi to 1580 mm. Kołyskową ramę wykonano z rur stalowych, podobnie jak ramę pomocniczą. Tylny wahacz jest natomiast wykonany z aluminium.

MV Agusta Lucky Explorer 9.5 2020MV Agusta
MV Agusta Lucky Explorer 9.5 2020MV Agusta

Rolę kokpitu pełni 7-calowy wyświetlacz TFT, który można sparować ze smartfonem. Producent nie ujawnił jak dotąd jego funkcji, ale można założyć, że będzie on podobny do paneli z innych modeli MV Agusty, również lista jego funkcji i systemów elektronicznych będzie zbliżona do tego, co znamy z innych motocykli z Schiranny.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5

Jeszcze ciekawszym modelem jest Lucky Explorer 5.5, opracowany przy współpracy z chińskim koncernem Qianjiang – właścicielem marki Benelli. Ta unikalna chińsko-rosyjsko-włoska współpraca przyniosła efekt w postaci bardzo zgrabnego motocykla, który stylistycznie jest niemal bliźniakiem modelu 9.5. Do napędu wykorzystano skonstruowany przez QJ dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 550 cm3. Moc nie została ujawniona, ale bliźniaczy model QJ 500 GS ma 48 KM, czyli spełnia wymagania prawa jazdy A2.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5 2020MV Agusta
MV Agusta Lucky Explorer 5.5 2020MV Agusta

Wydaje się, że model Lucky Explorer 5.5 przewidziany jest na rynki azjatyckie, ale niewykluczone, że pojawi się on także na Starym Kontynencie. Jak dotąd nie ujawniono cen żadnego z modeli. Nie wiadomo także kiedy pojawią się one w europejskich salonach.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5 2020MV Agusta
MV Agusta Lucky Explorer 5.5 2020MV Agusta

MV Agusta Lucky Explorer 9.5 – dane techniczne

Silnik: chłodzony cieczą, rzędowy, trzycylindrowy, rozrząd DOHC, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 81,0 x 60,2 mm
Pojemność skokowa 931 cm3
Stopień sprężania 12,5:1
Moc maksymalna 123 KM (90,5 kW) przy 10 000 obr/min
Maks. moment obr. 102 Nm przy 7000 obr/min
Rama: kratownicowa, stalowa.
Zawieszenia: Sachs, przód – widelec upside-down, śr. goleni 50 mm, skok 220 mm, elektroniczna regulacja napięcia wstępnego i dobicia, tył – centralny amortyzator z pełną elektroniczną regulacją, skok 210 mm.
Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 320 mm, radialne, czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema, tył – 1 tarcza, śr. 265 mm, 2-tłoczkowy zacisk, ABS.
Rozmiary opon p/t 90/90-21 / 150/70-18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1588 mm
Wysokość kanapy 850/870 mm
Masa na sucho 220 kg  
Poj. zbiornika paliwa 20 l
Cena nieustalona

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProgram Świątecznego Miasteczka w Rzeszowie. Będą koncerty, pokazy laserów, mikołaj, wigilia miejska
Następny artykułDolny Śląsk. Ukrainiec ranił policjanta nożem. Mundurowi użyli broni!