Cracow Guitar Quartet to czołowa polska formacja gitarowa wykonująca muzykę klasyczną wszystkich epok – od renesansu po współczesność. Różnorodny będzie również program koncertu kameralnego w Filharmonii Gorzowskiej 21 lutego.
Koncert rozpocznie obraz dworskiej kultury tanecznej z niemieckich źródeł z początku XVII wieku. Zespół przywoła cztery tańce autorstwa Michaela Praetoriusa ze zbioruTerpsichore, musarum aoniarum quinta.
III Koncert Brandenburski Johanna Sebastiana Bacha to arcydzieło muzyki koncertującej oraz jeden z najpiękniejszych przykładów barokowego obrazu światła i cienia.Część pierwsza Allegro moderato to apoteoza radości. Oparta na figurze corta tworzy obraz triumfu, podniosłego nastroju oraz manifestację duchowej siły człowieka.
W dalszą podróż udamy się do Francji. Niezwykła miniatura Rêverie Claude’a Debussy’ego to ulotny, pejzaż, marzycielska wizja utrwalona w dźwiękach.
– Obecne tu ulubione przez impresjonistów środki wyrazu: operowanie ściszoną dynamiką, subtelność barw i nastrojów, są szczególnie bliskie gitarze, instrumentowi o wyjątkowej intymności i pięknie brzmienia. Dlatego w transkrypcji gitarowej Rêverie zyskuje szczególny urok – wyjaśnia Łukasz Dobrowolski, jeden z członków Cracow Guitar Quartet.
Na zakończenie pierwszej części koncertu znajdziemy się na Kubie. Za sprawą kompozycji Krajobraz kubański z deszczem przeniesiemy się w niezwykły świat brzmień sonorystycznych. Usłyszymy rozmaite odcienie padającego deszczu od pojedynczych kropli, po burzę z piorunami i gradem. Autorem utworu jest jeden z największych współczesnych kompozytorów muzyki gitarowej Leo Brouwer.
Po przerwie przenieśmy się nie tylko w świat muzyki norweskiej, ale także w świat baśni i legend tego kraju. Z cieszącego się ogromną popularnością Peer Gynta Edvarda Griega, opartego na dramacie Henryka Ibsena usłyszymy przepełnioną trudnym do opisania smutkiem Pieśń Solvejgi oraz modną w czasach romantyzmu ilustrację orientu wTańcu Anitry.
Dalsza muzyczna podróż ukarze nam świat ludowej fantastyki rosyjskiej, a stanie się to za sprawą fantazji orkiestrowej Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego. W krainę białoruskich baśni zabierze nas natomiast opowieść o sześciu rybach. Kompozycja z początku XXI wieku jest autorstwa austriackiego kompozytora i gitarzystyDietmara Ungeranka.
Na zakończenie muzycznej podróży przeniesiemy się do świata dźwięków Brazylii. Zespół wykona trzy tańce brazylijskie napisane przez pochodzącego z tego kraju gitarzystę i multiinstrumentalistę Celso Machado. Pierwszy z nich to Catira, ludowy taniec, w którym pojawia się charakterystyczny wyklaskiwany i stepowany przez tancerzy schemat rytmiczny. Po nim usłyszymy liryczną i tęskną kołysankę Cirandę, a na zakończenie żywiołowe Frevo, widowiskowy taniec z akrobatycznymi figurami, związany z brazylijskim karnawałem.
BILETY:
25 zł
20 zł z Kartą Seniora
Urszula Śliwińska
Rzecznik prasowy Filharmonii Gorzowskiej
Fot. Archiwum Cracow Guitar Quartet
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS