Ducati zbudowało pierwszy seryjny motocykl z radarem
Włoska marka ogłosiła właśnie rozpoczęcie produkcji pierwszego na świecie motocykla seryjnie wyposażonego w radar z przodu i z tyłu. Chyba jeszcze ciekawszą informacją jest fajt że tym motocyklem będzie nowa Multistrada z silnikiem V4.
Radar w Multistradzie V4 będzie ważył tylko 190 gramów.
Jeszcze do niedawna zastanawialiśmy się która marka jako pierwsza wystartuje z produkcją motocykli wyposażonych w tę nowatorską technologię, znaną z samochodów. Wydawało się że na najlepszej drodze do zrobienia tego kroku było BMW, nad tą technologią intensywnie pracował też KTM, a tymczasem to właśnie Ducati jako pierwsze włożyło radar do swojego motocykla. Choć technologia radaru jest znana i popularna od dobrych kilku lat w samochodach osobowych sporym problemem było odpowiednie zaadaptowanie jej do motocykli. Wszystko przez fakt, że dynamika jazdy motocyklem jest zupełnie inna niż samochodem. Motocykl pochyla się w zakrętach, jest znacznie węższy, a ugięcie zawieszeń, przeciwskręt i zupełnie inny sposób prowadzenia niż w samochodach powodował problemy z adaptacją radaru. Problemem były też rozmiary urządzenia i komputera sterującego.
Radar w Multistradzie będzie miał bardzo kompaktowe wymiary – każdy z nich będzie ważył tylko 190 gram i miał wymiary 70/60/28 mm, czyli zbliżone do rozmiarów współczesnej kamery sportowej. Aby opracować ten nowoczesny system Ducati podjęło współpracę z Boschem oraz Politechniką w Mediolanie, a prace nad systemem zostały rozpoczęte jeszcze w 2016 roku.
Ducati Multistrada V4 z radarem adaptacyjnym
Funkcje radaru w Ducati
Przedni radar ma odpowiadać za sterowanie adaptacyjnym tempo matem, który przyda się na autostradzie i będzie obsługiwał prędkości od 30 do 160 km/h. Jego reakcje w przypadku zbyt szybkiego zbliżania się do poprzedzającego pojazdu zostały tak zaprogramowane by nie powodować niebezpieczeństwa upadku i paniki u kierującego. To oznacza system wczesnego ostrzegania, a awaryjne hamowanie/zwalnianie zostało ograniczone na tyle by nie odbierać kontroli prowadzącemu motocykl.
Tylny radar ma odpowiadać za monitorowanie tzw. martwego pola, czyli przestrzeni za tobą/obok ciebie, której nie widzisz w lusterkach wstecznych. System BSD (Blind Spot Detection) ma informować też o pojazdach nadjeżdżających z tyłu z dużą prędkością.
Póki co działanie systemu jest ograniczone, ale pamiętajmy że to dopiero początek produkcji tego systemu.
Ducati Multistrada V4 z radarem adaptacyjnym
Multistrada V4
O samym motocyklu wiemy na razie niewiele. Ducati przyznało się jedynie do opracowania zupełnie nowego silnika V4, który ma dostarczyć mnóstwo przyjemności z jazdy w turystycznym i sportowym stylu i znacznie wydłużyć dystanse między przeglądami (przebiegi serwisowe), które już teraz w Multistradzie napędzanej silnikami V2 wynoszą 15 000 km między podstawowymi serwisami (wymiana oleju, filtrów etc.) i 30 000 km w przypadku regulacji zaworów.
My podejrzewamy, że bazą dla V4 Multistrady będzie silnik Panigale, oczywiście z zupełnie inną charakterystyką i nie tak lekki jak w sportowym wydaniu. Jak będzie okaże się dopiero 15 października, kiedy Ducati poda więcej szczegółów.
Zobacz także: Nowoczesne systemy elektroniczne to przyszłość motocykli?
Ducati Multistrada V4 z radarem adaptacyjnym
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS