Mamy Sąd Najwyższy, który w nowym składzie działa już od roku. Czy prezydent dokonał już jakichś podsumowań?
Opinia publiczna dokonuje podsumowań. Oczywiście prezydent interesuje się działalnością SN i to weryfikujemy, na pewno oceniamy pozytywnie dwie sfery: powstanie Izby Dyscyplinarnej i Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych. Jeśli można mieć poczucie niedosytu, to w kwestii liczby spraw nadzwyczajnych, jakie trafiają do SN.
Jest ich za mało?
Taka jest opinia prawników i samych stron. Ale to także kwestia aktywności rzecznika praw obywatelskich.
Także prokuratora generalnego.
Ale prokuratura składa więcej wniosków.
Rzecznik zawiesił składanie skarg ze względu na oczekiwanie na orzeczenie .
Uważam, że pan rzecznik powinien składać skargi w sytuacji, gdy ma do czynienia z zasadnym wystąpieniem w takiej sprawie.
Czy kancelaria próbowała monitorować wpływające skargi?
Mamy informacje czy to z publikacji prasowych, czy z oficjalnych dokumentów. Wbrew zapowiedziom wiele orzeczeń wydawanych na skutek wniesienia skargi nadzwyczajnej dotyczących istotnych kwestii z zakresu prawa prywatnego, chociażby kwestii spadkowych. Orzeczenia, jakie zapadają, bezsprzecznie pokazują zasadność wprowadzenia tej instytucji prawnej.
Zbliża się wybór I prezesa SN. Kadencja prof. Małgorzaty Gersdorf na tym stanowisku kończy się w kwietniu przyszłego roku.
Prezydent RP wybierze I prezesa SN zgodnie z przepisami prawa.
Pani profesor kończy dopiero pierwszą kadencję, może się starać o kolejną.
Tak. Może się ubiegać o drugą kadencję. Pan prezydent wybiera I prezesa SN spośród pięciu kandydatów przedstawionych mu przez zgromadzenie ogólne sędziów SN. Podołamy temu.
Czy gdyby orzeczenie TSUE w sprawie SN było takie jak opinia rzecznika generalnego, prezydent będzie rozważał nowelizację prawa?
Opinia nie jest wiążąca, budzi wiele wątpliwości, poczekajmy na rozstrzygnięcie.
Jedną z osi tej opinii jest podważanie sposobu wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa.
Ale to jest najbardziej wątpliwa sfera tej opinii. Tam mamy odniesienie do kwestii rad sądowniczych przy wyabstrahowaniu od różnych systemów powołań sędziowskich, które są w Europie.
Czy gdyby orzeczenie w sprawie KRS było bardzo twarde, to jest możliwość powrotu do status quo ante?
Nie będę wyprzedzał orzeczenia. Taka spekulacja wydaje mi się zupełnie nieuprawniona.
A co z szykowaną skargą w w sprawie systemu dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych?
Co do skargi wypowie się w toku procedury polski rząd. Dla mnie nie ulega wątpliwości, że mamy tu do czynienia ze sprawą dotycząca sfery leżącej w obszarze kompetencji państwa członkowskiego.
zobacz także:
PiS mówił w o dokończeniu reformy wymiaru sprawiedliwości. Jak to powinno wyglądać?
Bolączką wymiaru sprawiedliwości od lat jest przewlekłość postępowań sądowych. Mówimy więc też o zmianach procedur. Pozytywnie oceniam zmiany w procedurze cywilnej i karnej jako przygotowane z intencją, by z tym problemem skutecznie walczyć. Chodzi o to, by Polacy odczuwali, że rozstrzygnięcie następuje szybciej. Podobnie w sporach gospodarczych. Wiele udało się zrobić, np. w kategoriach ochrony prawnej dzieci czy osób, które nie są w stanie samodzielnie się bronić. Kwestie przedawnienia, związane z rozliczeniami między przedsiębiorcami.
Są jakieś minusy?
To postrzegałbym w kategorii pewnych wyzwań, z pewnymi sprawami nie zdążono. Pojawiło się wiele postulatów szczegółowych. Uważam np., że ograniczenie liczby spraw w sądach rejonowych przez wprowadzenie instytucji sędziów pokoju może zaistnieć w dalszej debacie.
Może być inicjatywa prezydencka w kolejnej kadencji?
Prezydent interesuje się problematyką wymiaru sprawiedliwości, co widać po jego decyzjach i inicjatywach. I na pewno bardzo mocno kibicuje i wspiera , żeby następowały zmiany, które przewlekłość będą usuwać.
Czy nie jest tak, że przewlekłość ministerstwo samo sobie sprow … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS