Zespół Astara po raz kolejny wyruszy na Rajd Dakar samochodem, który pokazuje, że ekologiczna motoryzacja nie musi oznaczać tylko prądu i wodoru.
Astara Team po raz kolejny wystartuje w Rajdzie Dakar. Trzy samochody, którymi wystartują zawodnicy, nazywają się ASTARA 01 Concept.
ASTARA 01 Concept to buggy z napędem na tylną oś. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów jego waga wynosi 1 590 kg. Za wprawianie go w ruch odpowiada siedmiolitrowy silnik LS7 V8, który sprawia, że samochód dysponuje mocą 443 KM. Moment obrotowy wynosi z kolei 720 Nm. Ale to wciąż nie jest najważniejsze.
Najważniejsze jest to, że, wbrew pozorom, to maszyna niemal na wskroś ekologiczna. ASTARA 01 Concept jest zasilana e-paliwem neutralnym pod kątem norm emisji. Astara już w zeszłym roku wystartowała w Rajdzie Dakar z samochodem napędzanym e-paliwem, ale wówczas ekologiczne komponenty stanowiły 70 proc. jego zawartości. Dziś ich udział został zwiększony do 90 proc.
E-paliwo powstaje w oparciu o pozyskiwany gaz syntezowy (Syngas), czyli palny gaz, który powstaje w czasie reakcji węgla, gazu ziemnego, a także lekkich węglowodorów z parą wodną. Poddawany jest on kolejnym przemianom chemicznym, w wyniku których powstaje przyjazny dla środowiska ciekły węglowodór.
Dzięki stosowaniu e-paliwa auto ma emitować o 90 proc. mniej zanieczyszczeń w porównaniu ze zwykłym silnikiem spalinowym. Jego efektywność energetyczna jest wyższa od benzyny o 12 proc., a przy tym można je przechowywać i transportować w dokładnie taki sam sposób, jak konwencjonalne paliwa. To z kolei pozwala na wykorzystanie obecnej infrastruktury. Nie trzeba, tak jak w przypadku samochodów elektrycznych, budować stacji ładowania. Stacje paliwowe nie musiałyby przechodzić wielkich modernizacji. Ponadto, jak podaje Astara, nieco ponad 9 litrów tego paliwa zawiera w sobie tyle energii, co akumulator o pojemności 100 kWh, ważący… 55 razy więcej.
No i najważniejsza kwestia. W porównaniu do samochodu elektrycznego te silniki brzmią. Wrażenia związane z uruchomieniem trzech takich silników przypominają trzęsienie ziemi lub koncert rockowy. Jak wygląda jazda takim autem?
Od razu zaznaczę, że jechałem jedynie na miejscu pasażera, ale jest to dokładnie takie samo doświadczenie, jak w przypadku “zwyczajnego” auta spalinowego. I to zdecydowanie najlepszy komplement, jaki Astara mogłaby otrzymać. Jest prędkość, moc i, co najważniejsze w czasach elektryfikacji, dźwięk. Jedyną różnicą jest brak zapachu paliwa unoszącego się w powietrzu, ale to w dzisiejszych czasach, jestem w stanie jakoś to przeboleć. Sama jazda wydaje się całkowicie “normalna”, ale świadomość, że doświadczam być może przyszłości motoryzacji to jednak niesamowite przeżycie.
Astara to grupa przedsiębiorstw, które zapewniają produkty i usługi, jeśli chodzi o motoryzację i mobilność. Należy do niej m.in. firma, która jest generalnym dystrybutorem samochodów, części zamiennych oraz akcesoriów Mitsubishi w Polsce. Astara działa na trzech kontynentach i reprezentuje w sumie 30 marek samochodów.
Astara prowadzi wieloletni projekt, którego celem jest wcielanie w życie nowych, bardziej przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie transportu. Firma jest też zorientowana bezpośrednio na sam Dakar. Chce, żeby jej team został ponownie najbardziej ekologicznym i przyjaznym środowisku zespołem biorącym udział w rywalizacji. Ponadto po zakończeniu rajdu zespół dokona pomiaru śladu węglowego i przeanalizuje zarówno bezpośrednią i pośrednią emisję gazów wyprodukowanych przez zespół, jak i te emisje, za które odpowiedzialne są ekipy zaangażowane w wydarzenie (chodzi tu o transport czy logistykę).
Sport jest swego rodzaju poligonem doświadczalnym, w którym op … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS