A A+ A++

O tym, że Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków planuje wpisać most kolejowy w Górze Kalwarii do rejestru zabytków, władze gminy informowały już w czerwcu. W ostatnich dniach konserwator wykonał jednak formalny krok w tej sprawie i włączył obiekt do wojewódzkiej ewidencji zabytków jako “cenny przykład kolejowego zabytku techniki”.

Most kolejowy w Górze Kalwarii. Dlaczego został zabytkiem?

Most między Górą Kalwarią a Kępą Gliniecką to najbliższa na południe od Warszawy przeprawa kolejowa przez Wisłę. – Decyzja o jego budowie zapadła w 1939 r., jednak realizację uniemożliwił wybuch II wojny światowej. Do koncepcji tej powrócono dekadę później. Trasa służyć miała wymianie handlowej pomiędzy Polską a ZSRR. Budowę zakończono w 1951 r., a oficjalne oddanie do użytku linii kolejowej nastąpiło w 1954 r. – uzupełnia konserwator. – Zdaniem MWKZ most posiada “wartości naukowe, jako przykład kolejowego zabytku techniki, oraz dokument rozwoju inżynierii kolejowej na terenie Mazowsza”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBiden nominował Brzezińskiego na ambasadora. Waszczykowski: Zastąpi obecnego oszołoma
Następny artykułZalipie – wycieczka z Krakowa i Tarnowa wraz z warsztatami malunku zalipiańskiego