O tym, że Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków planuje wpisać most kolejowy w Górze Kalwarii do rejestru zabytków, władze gminy informowały już w czerwcu. W ostatnich dniach konserwator wykonał jednak formalny krok w tej sprawie i włączył obiekt do wojewódzkiej ewidencji zabytków jako “cenny przykład kolejowego zabytku techniki”.
Most kolejowy w Górze Kalwarii. Dlaczego został zabytkiem?
Most między Górą Kalwarią a Kępą Gliniecką to najbliższa na południe od Warszawy przeprawa kolejowa przez Wisłę. – Decyzja o jego budowie zapadła w 1939 r., jednak realizację uniemożliwił wybuch II wojny światowej. Do koncepcji tej powrócono dekadę później. Trasa służyć miała wymianie handlowej pomiędzy Polską a ZSRR. Budowę zakończono w 1951 r., a oficjalne oddanie do użytku linii kolejowej nastąpiło w 1954 r. – uzupełnia konserwator. – Zdaniem MWKZ most posiada “wartości naukowe, jako przykład kolejowego zabytku techniki, oraz dokument rozwoju inżynierii kolejowej na terenie Mazowsza”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS