Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od dwóch tygodni działa w trybie interwencyjnym. Priorytet – sprawy dotyczące sytuacji zagrożenia życia i zdrowia. // ilustr. Laboratorium Innowacji Społecznych
03.04.2020 r.
Specjalne paczki z artykułami spożywczymi dostarczane najbardziej potrzebującym, znajdującym się pod opieką dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej. Usługi opiekuńcze dla osób wymagających codziennego wsparcia, ale nie mogących liczyć na pomoc rodzin czy znajomych. Telefoniczne dyżury specjalistów, wyjątkowe środki bezpieczeństwa w gdyńskich ośrodkach wsparcia. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od dwóch tygodni działa w trybie interwencyjnym. Priorytet – sprawy dotyczące sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.
– Pracujemy zgodnie z zaleceniami, by nie narażać siebie i współpracowników, abyśmy byli dostępni dla tych, którzy teraz nas potrzebują – podkreśla Mirosława Jezior, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni. – O ile to tylko możliwe, pracujemy zdalnie, kontaktując się z naszymi podopiecznymi mailowo czy telefonicznie. Jeśli nasi pracownicy muszą być w biurach, przychodzą rotacyjnie. Stale przypominamy o społecznym dystansie i reżimie sanitarnym a tam, gdzie jest to możliwe, rozklejamy plakaty i ulotki z wszystkimi ważnymi informacjami. Chcemy, żeby nasi podopieczni mieli pewność, że nie są sami i że mogą na nas liczyć. Wszelkimi możliwymi kanałami apelujemy: „Jeśli potrzebujecie naszej pomocy – dzwońcie, a my zrobimy wszystko co w naszej mocy, by taką pomoc dla was przygotować”.
Od ponad dwóch tygodni Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej działa w trybie interwencyjnym. Priorytetowe są wszystkie działania, które mają wyeliminować sytuacje zagrożenia życia i zdrowia. Zgłoszenia w pozostałych sprawach są przyjmowane, ich rozpatrywanie odbywa się w miarę aktualnych możliwości – a te zależą od sytuacji epidemicznej.
– Sytuacja spowodowana koronawirusem jest trudna dla wszystkich ale dla tych, którzy z różnych powodów korzystają ze wsparcia pomocy społecznej, jest trudna w sposób wyjątkowy. Mogą pojawić się dodatkowe kłopoty związane ze stanem zdrowia czy pogorszeniem sytuacji materialnej. Uruchomiona już w połowie marca dostawa pakietów żywnościowych najbardziej potrzebującym czy wprowadzenie ścisłych rygorów sanitarnych w placówkach opieki całodobowej dają naszym podopiecznym poczucie bezpieczeństwa – zauważa Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Kontynuujemy świadczenie usług opiekuńczych dla osób samotnych, z powodu stanu zdrowia pozostających w łóżkach. Stale monitorujemy sytuację w każdym obszarze działalności MOPS, by w razie potrzeby móc objąć wsparciem kolejne osoby. To codzienna, niezwykle ważna praca zespołu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, za którą dziękuję.
W polu szczególnego zainteresowania jest przemoc domowa. Na bieżąco sprawdzana jest jej skala: w okresie, w którym wszyscy członkowie rodzin pozostają w domach, a nie są przyzwyczajeni do stałego codziennego kontaktu, mogą powstawać konflikty. Od 13 marca nie odnotowano wzrostu procedur Niebieska Karta w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku.
Zespół psychologów z Ośrodka Interwencji Kryzysowej monitoruje natomiast potrzeby wsparcia psychologicznego. Klienci, którzy wcześniej byli w terapii, teraz odbywają sesje przez skype’a lub telefonicznie. Terapeuci są otwarci na udzielanie porad i wsparcia każdej osobie z zewnątrz takiego wsparcia wymagającej. Numer telefon – w dalszej części tekstu.
Z myślą o osobach potrzebujących wsparcia w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w dzielnicowych ośrodkach pomocy społecznej uruchomiono dyżury telefoniczne oraz mobilne zespoły reagowania kryzysowego. Dyżury pod telefonami pełnione są przez siedem dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 20.00, w weekendy w godz. 10.00 – 18.00. Do DOPS należy zgłaszać się telefonicznie, zgodnie z rejonizacją.
Numery telefonów – w dalszej części tekstu.
Od dwóch tygodni najbardziej potrzebujący gdynianie, znajdujący się pod opieką dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej, otrzymują interwencyjne pakiety żywnościowe. Przygotowane dzięki współpracy MOPS, Spółdzielni Socjalnej „Razem” (i przez nią dostarczane), Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej oraz Banku Żywności w Trójmieście zawierają nabiał, pieczywo oraz produkty trwałe (np. mąka, olej, wędlina, ryż czy makaron). Trafiają przede wszystkim do osób samotnych, niesamodzielnych, które np. z powodu stanu zdrowia muszą pozostawać w łóżkach. Przez dwa tygodnie takich pakietów wydano ponad 30.
Żywność do swoich podopiecznych dostarczają też pracownicy Centrum Reintegracji i Interwencji Mieszkaniowej MOPS oraz dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia paczki żywnościowe osobom objętym kwarantanną; dostarczają je żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej. Koordynatorką jest tu pracowniczka socjalna w zespole ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, jednocześnie żołnierka WOT.
Jeśli ktoś chciałby zgłosić potrzebę otrzymywania takiego pakietu, powinien skontaktować się z dzielnicowym ośrodkiem pomocy społecznej, właściwym dla miejsca zamieszkania. Numery telefonów – w dalszej części tekstu.
Planowo wypłacane są zasiłki. Z myślą o osobach, które nie mają rachunków bankowych, kasa w siedzibie MOPS przy ul. Grabowo 2 jest czynna:
* poniedziałek – czwartek: godz. 8.30 – 14.00
* piątek: godz. 8.30 – 12.00
Przy odbiorze pieniędzy obowiązują szczególne zasady bezpieczeństwa: w kasie przebywać może tylko jedna osoba; pozostałe oczekują na zewnątrz budynku, w bezpiecznych odległościach od siebie.
Nieprzerwanie, choć w zakresie ograniczonym zaleceniami służb sanitarnych i zarządzania kryzysowego, świadczone są usługi opiekuńcze. Do osób samotnych, niesamodzielnych, nie mogących liczyć na wsparcie rodziny jeśli chodzi o zaspokajenie podstawowych codziennych potrzeb, docierają opiekunki. Dostarczają zakupy, przygotowują posiłki, pomagają w ich spożywaniu, wykonują czynności higieniczne.
Jeśli jest potrzeba świadczenie usług opiekuńczych – jedynie w zakresie niezbędnych potrzeb życiowych dla samotnych osób niesamodzielnych – należy skontaktować się z DOPS, zgodnie z miejscem zamieszkania. Numery telefonów w dalszej części tekstu.
Z konsultacji telefonicznych mogą korzystać rodzice i opiekunowie dzieci z Alkoholowym Zespołem Płodowym. Specjalistki z Gdyńskiego Centrum Diagnozy i Terapii FASD MOPS – pedagog, psycholog – psychoterapeuta, lekarz psychiatra dzieci i młodzieży – dyżurują od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00 – 15.00 pod nr. tel.: 798 073 617. Udzielają wskazówek co do możliwości prowadzenia terapii w warunkach domowych, ale też wpierają w trudnej sytuacji rozmową.
Specjalne środki bezpieczeństwa i ścisły reżim sanitarny wprowadzono w gdyńskich ośrodkach wsparcia: Chwarznieńska 93 i Bosmańska 32 A. To placówki opieki całodobowej oferujące pomoc osobom, które z powodu stanu zdrowia nie mogą przebywać w dotychczasowym miejscu zamieszkania, a potrzebują specjalistycznego wsparcia czy pomocy w powrocie do zdrowia. Od ponad dwóch tygodni wtrzymane są odwiedziny. Wstęp do budynków mają tylko pracownicy co oznacza, że wszystkie niezbędne dostawy przyjmowane są przed budynkiem, a towary dezynfekowane.
Przed wejściem do budynku każdy pracownik musi zdezynfekować ręce. Dwa razy dziennie mierzy im się temperaturę. Kilka razy w ciągu dnia odkażane są m.in. sprzęty, blaty, stoliki, klamki.
WAŻNE TELEFONY
* Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 1 – tel. 58 627 20 00, [email protected]
Obsługuje dzielnice: Wzgórze Św. Maksymiliana, Redłowo, Dąbrowa, Karwiny, Wielki Kack, Wiczlino, Mały Kack, Orłowo.
* Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 2 – tel. 58 625 17 49, [email protected]
Obsługuje dzielnice: Oksywie, Babie Doły, Pogórze, Obłuże.
* Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 3 – tel. 58 663 20 20, [email protected]
Obsługuje dzielnice: Cisowa, Chylonia, Pustki Cisowskie, Demptowo, Leszczynki, Grabówek.
* Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 4 – tel. 58 620 24 00, [email protected]
Obsługuje dzielnice: Śródmieście, Kamienna Góra, Działki Leśne, Witomino – Radiostacja, Witomino – Leśniczówka, Chwarzno.
Wsparcie psychologiczne – linie pierwszego kontaktu dla osób z Gdyni, które wymagają interwencyjnego wsparcia psychologicznego
* Ośrodek Interwencji Kryzysowej: telefon całodobowy 58 622 22 22
* platforma www.gdyniawspiera.pl
Uruchomiono specjalny numer telefonu: 58 743 21 64, pod którym każdy mieszkaniec Gdyni może zasięgnąć informacji na temat wsparcia w trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa.
Więcej: tutaj
Gdyńskie Centrum Kontaktu: 58 626 26 26
Telefon alarmowy do SANEPID w Gdyni: 605 462 480
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS