Wydawcy 125 amerykańskich dzienników skierowali pozwy przeciwko Google i Facebookowi. Kierowane wobec gigantów zarzuty to wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku reklamy cyfrowej. Według amerykańskich mediów, dominacja ta prowadzi do załamania segmentu prasowego w USA.
CZYTAJ TAKŻE:
-Tajna umowa Google i Facebooka. Blokowali konkurencję?
-Google podnosi ceny reklam w Hiszpanii i Francji, bo ma podatki
Sprawę opisuje portal Wirtualnemedia.pl, cytując eksperta rynku medialnego, Pawła Nowackiego.
Amerykańscy wydawcy prasy nieco później niż w Europie odczuli skalę dominacji największych firm technologicznych na rynku reklamy
– wskazuje Nowacki.
Rozmówca portalu Wirtualnemedia.pl ocenia, że choć nie wiadomo jeszcze, jak zakończy się proces, to atmosfera wokół koncernów staje się „coraz bardziej napięta”.
Ugoda gigantów technologicznych z Francją i Australią
Epicentrum konfliktu są zarzuty wydawców o to, że Facebook i Google nie płacą mediom za wykorzystywanie ich treści na swoich platformach. W ostatnim czasie dochodzi do eskalacji napięcia na tym polu. W Australii konflikt przybrał na sile do tego stopnia, że portal społecznościowy Marka Zuckerberga zablokował możliwość zamieszczania i wyświetlania użytkownikom treści od zewnętrznych wydawców. Ostatecznie Facebook rozpoczął negocjacje z rządem Australii oraz tamtejszymi mediami.
Na ugodę decyduje się również drugi koncern – Google, który zawarł globalną umowę z koncernem News Corp. We Francji Google zgodził się płacić wydawcom.
Na tym jednak nie koniec kłopotów gigantów z Doliny Krzemowej. Kolejna odsłona to Stany Zjednoczone. Wydawcy 125 dzienników ukazujących się w 11 stanach USA postanowili wystąpić przeciwko Facebookowi I Google na drogę sądową.
Amerykańscy wydawcy: ta monopolizacja musi się zakończyć
Według amerykańskich mediów oba koncerny bezprawnie zmonopolizowały rynek reklamy cyfrowej. Wydawcy z USA wskazują również, że Facebook i Google zaangażowały się w nielegalną tajną umowę, aby udaremnić konkurencję.
Wspomniana sytuacja jest następstwem pozwu antymonopolowego przeciwko tym koncernom, złożonego w styczniu tego roku przez HD Media. Nakładem tej spółki prasowej z Zachodniej Wirginii ukazują się takie dzienniki jak „Charleston Gazette-Mail” i „Herald-Dispatch”. Na drogę sądową przeciwko gigantom z Doliny Krzemowej wystąpił także Jeremy Halbreich kierujący firmą medialną AIM Media. Były prezes zarządu Sun- Times Media wskazuje, że Google i Facebook, monopolizując rynek reklamy cyfrowej, ograniczyły monetyzację wiadomości przez lokalne media informacyjne. Jak zauważa Halbreich, wywarło to dramatyczny wpływ na sytuację finansową lokalnych wydawców.
Spadek przychodów z reklam
Według amerykańskich wydawców przychody z reklam spadły z 49 mld dol. w 2006 r. do 16,5 mld dol. w 2017 r. W latach 1990-2016 w prasie zniknęło natomiast 30 tys. miejsc pracy. W przeciągu ostatnich 15 lat zamknięto w Stanach Zjednoczonych 20 procent gazet.
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl ekspert Paweł Nowacki ocenia, że da się zauważyć pewną zmianę świadomości wydawców prasy w USA, która jednak dokonała się nieco później niż w Europie. Szczególnie właściciele mniejszych, lokalnych tytułów dostrzegli w ostatnim czasie, że znaczna część ich przychodów, które wcześniej trafiały do wydawców, ląduje obecnie w kieszeni Facebooka i Google.
aja/Wirtualnemedia.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS