Czwarta edycja “Mój prąd” ulega pewnemu rozszerzeniu w porównaniu do poprzednich odsłon programu.
– Główne założenie programu „Mój Prąd” w wersji 4.0 jest takie, aby prosumenci mogli być jak najbardziej samodzielni i niezależni w gospodarowaniu energią, którą sami wyprodukują w swoim domu z własnej instalacji fotowoltaicznej. Czwarta edycja ma zatem prowadzić do wzrostu konsumpcji energii elektrycznej przez jej wytwórców i jednocześnie tak racjonalizować cały proces produkcji, by zapewnić stabilność sieci elektroenergetycznej. Umożliwią to systemy pozwalające na krótkookresowe magazynowanie energii w cieple lub poprzez wykorzystanie procesów elektrochemicznych. – czytamy w komunikacie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
Mój prąd 4.0 – dla kogo przeznaczony jest program? Zobacz, czy dostaniesz dofinansowanie
Czwarta edycja programu “Mój Prąd” jest dedykowana osobom fizycznym, wytwarzającym energię elektryczną na własny użytek.
Dotacja przyznawana jest dla mocy instalacji 2-10 kW i przysługuje na koszty poniesione od 1 lutego 2020 roku. O dofinansowanie ubiegać mogą się:
osoby fizyczne, których mikroinstalacja fotowoltaiczna dopiero zostanie podłączona do nowego systemu rozliczeń net-billing,
prosumentów w dotychczasowym systemie opustów (tzw. net-metering) – jednak pod warunkiem przejścia na nowy system rozliczeń, potwierdzonego przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD)
Mój prąd 4.0 – czym jest system net-billing? To ważne zasady rozliczania nadwyżek prądu z fotowoltaiki
Net-billing to rozliczanie kosztowe nadwyżek energii przesyłanych do sieci, czyli transakcja kupna-sprzedaży. W praktyce prosument:
- wysyłając nadprogramową energię do zakładu energetycznego, otrzyma za nią określoną zapłatę,
- będzie pobierać energię z sieci po standardowych stawkach – tak, jak osoby, które nie korzystają z fotowoltaiki.
- prosument nie otrzyma pieniędzy za sprzedaną energię z fotowoltaiki na konto. Dla każdego zostanie utworzony indywidualny depozyt, w ramach którego będą rejestrowane wszystkie wysłane kWh, a co za tym idzie – kwota do rozliczenia w ramach rachunku za prąd. Rozliczenia będzie można prowadzić w ciągu roku rozliczeniowego.
- rozliczenie będzie dokonywane nie w kWh, a w złotówkach.
- „Wynagrodzenie” za przesłaną energię nie będzie objęte podatkami VAT ani PIT. Natomiast zapłaci go [prosument – red.], gdy będzie pobierał prąd z sieci po cenie rynkowej, jak inni klienci.
Mój prąd 4.0 – sprawdź, na co można dostać dofinansowanie
Nowi prosumenci oraz dotychczasowi prosumenci, którzy przejdą na net-billing i nie korzystali przedtem z rządowego dofinansowania na zakup fotowoltaiki, mogą otrzymać:
- do 4000 zł – jeśli chcą kupić samą fotowoltaikę,
- do 5000 zł – jeśli chcą kupić fotowoltaikę plus inne urządzenia.
Ci, którzy zdecydują się na szerszy zakres inwestycji, mogą uzyskać dodatkowe dofinansowanie:
- do 5000 zł na magazyn ciepła,
- do 7500 zł na magazyn energii elektrycznej,
- do 3000 zł na inteligentny system zarządzania energią HEMS/EMS (tylko dla tych, którzy kupią magazyn ciepła i/lub magazyn energii).
Inne kwoty obowiązują w przypadku dotychczasowych prosumentów, którzy już kiedyś uzyskali dofinansowanie na zakup instalacji z któregoś z rządowych programów. Oni również mogą starać się o pieniądze, pod warunkiem, że przejdą na net-billing, ale otrzymają niższe kwoty:
- do 2000 zł na samą fotowoltaikę (rozbudowa instalacji),
- do 5000 zł na magazyn ciepła (tylko dla tych, którzy kupują również fotowoltaikę),
- do 7500 zł na magazyn energii elektrycznej (tylko dla tych, którzy kupują również fotowoltaikę),
- do 3000 zł na inteligentny system zarządzania energią HEMS/EMS (tylko dla tych, którzy kupią magazyn ciepła i/lub magazyn energii).
Mój prąd 4.0 – wniosek może być złożony tylko w jednej formie
Wniosek składa się wyłącznie w wersji elektronicznej poprzez GWD (generator wniosków o dofinansowanie) na formularzu przeznaczonym do dofinansowania w formie dotacji właściwym dla danego naboru w ramach Programu.
Formularz (lub formularze) wniosku dostępny jest w GWD pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl, po utworzeniu konta dla Wnioskodawcy i wybraniu odpowiedniego Programu.
Wniosek elektroniczny wypełniony w GWD musi zostać podpisany przy użyciu podpisu elektronicznego (tj. profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny).
Po wypełnieniu wniosku, podpisaniu podpisem elektronicznym wniosek należy wysłać do NFOŚiGW z wykorzystaniem GWD. Nie przesłanie wniosku do NFOŚiGW jest równoznaczne z brakiem złożenia wniosku co skutkuje brakiem możliwości ubiegania się o dofinansowanie.
Wniosek składa się w terminach wskazanych w ogłoszeniu o naborze. O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wysłania do NFOŚiGW z wykorzystaniem GWD (nie natomiast data utworzenia i zatwierdzenia wniosku w GWD)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS