A A+ A++
Problemem są jednak wciąż surowe kary, nawet za drobne, formalne naruszenia. Ponadto przewoźnicy płacą wielokrotnie za jedno naruszenie. Zwrócił na to uwagę w grudniowym raporcie rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.
W stanowisku przekazanym DGP Ministerstwo Finansów zapewnia, że wsłuchuje się w postulaty biznesu, ale – jak tłumaczy – ewentualne zmiany nie mogą doprowadzić do rozszczelnienia systemu monitorowania.
W przeciwnym razie podmioty dokonujące świadomie nielegalnego przewozu „ryzykowałyby” jedynie tym, że w przypadku kontroli musiałyby uiścić tylko należne od przewożonego towaru podatki (VAT lub podatek akcyzowy) – zwraca uwagę MF.

Efekt pandemii

Przypomnijmy, że SENT to system rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych, takich jak np. paliwa, oleje smarowe, rozcieńczalniki, alkohole, rozpuszczalniki, susz tytoniowy. Zgłoszeń do tego systemu dokonują: przewoźnicy, podmioty wysyłające oraz podmioty odbierające.
Z danych przekazanych przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania DGP wynika, że w 2020 r. (od 1 stycznia do 30 listopada) wszyscy oni dokonali o ponad 200 tys. więcej zgłoszeń przewozów towarów wrażliwych niż w 2019 r. Z roku na rok więc zgłoszeń przybywa.
Na wymierzanie kar niewspółmiernych do przewinienia, bo za błędy formalne w zgłoszeniach SENT, zwrócił uwagę m.in. rzecznik MSP
Pandemia koronawirusa spowodowała jednak zmniejszenie liczby kontroli na drogach i kolei. W 2020 r. było ich mniej aż o 67 tys. w stosunku do roku poprzedniego (w 2020 r. – prawie 450 tys., a w 2019 r. – prawie 517 tys.). W efekcie spadła też liczba wykrytych nieprawidłowości.
– Biorąc jednak pod uwagę mniejszą liczbę kontroli, można uznać, że liczba nieprawidłowości była większa niż w latach poprzednich – zauważa Łukasz Kuczkowski, radca prawny i partner w kancelarii Raczkowski.
Z drugiej jednak strony liczba nieprawidłowości w stosunku do liczby kontroli stanowi ok. 1,1 proc. – To niewiele, biorąc pod uwagę skalę transportów wymagających zgłoszenia w systemie SENT-GEO – ocenia Łukasz Kuczkowski.
Zdaniem eksperta nie widać znaczącego wpływu epidemii na liczbę transportów wymagających zgłoszenia w systemie SENT.
– Ewidentnie natomiast koronawirus wpłynął na liczbę przeprowadzanych kontroli – mówi Kuczkowski.

Błędy i kary

Najczęściej błędy popełniali:
  • przewoźnicy – ok. 67 proc. postępowań związanych z nieprawidłowościami,
  • podmioty odbierające towary – ok. 22 proc.,
  • podmioty wysyłające – ok. 11 proc.
Decyzje o nałożeniu kar podejmują naczelnicy urzędów celno-skarbowych. W ubiegłym roku trafiły do nich 2194 takie sprawy (dane na koniec września 2020 r.). Przekazali je funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.
Kary nie są wymierzane z automatu – podkreśla Ministerstwo Finansów. W 94 sprawach odstąpiono od wszczęcia postępowania bądź od wymierzenia kary. Nałożono ich więc 2100 (dane też do końca września).
Rzecznik MŚP: Kary za błędy zw. z SENT nakładane także na uczciwych przedsiębiorców
Rzecznik MŚP: Kary za błędy zw. z SENT nakładane także na uczciwych przedsiębiorców

Zobacz również

Liczba protokołów (z kontroli drogowej) przekazywanych do naczelników urzędów celno-skarbowych stanowi 1 proc., a więc niewielki odsetek w porównaniu do wszystkich przeprowadzonych w tym samym okresie kontroli – podkreśla resort finansów.

Jakie kary

MF nie ma danych o wysokościach kar nałożonych za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U. z 2017 r. poz. 708 ze zm., w skrócie: ustawa o SENT).
Danymi dysponują naczelnicy urzędów celno-skarbowych, którzy każdą sprawę związaną z naruszeniem rozpatrują indywidualnie.
Przykłady wymierzanych kar zebrał w rapor … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułIle mieszkańców ma Tarnobrzeg? Jak dużo powstało firm? Rok 2020 w liczbach
Następny artykuł“To wewnętrzna sprawa Stanów Zjednoczonych”. Prezydent Duda o szturmie na Kapitol