A A+ A++

Znajdujemy interesujący nas towar, zamawiamy i płacimy, ale zamówienie ostatecznie do nas nie trafia, a oszust zwyczajnie znika. To standardowy scenariusz kradzieży w sieci.

Oszuści stają się jednak coraz bardziej kreatywni. Słyszymy o wielu poszkodowanych, którzy nabrali się na link do płatności, łudząco podobny do prawdziwego. Zamiast korzyści były jednak same straty. Instalowany jest w ten sposób na naszym komputerze lub smartfonie program szpiegujący, przez który np. tracimy oszczędności z konta bankowego. Złodzieje polują też na nasze dane osobowe, aby w naszym imieniu zaciągnąć kredyt czy wypożyczyć samochód.

– Pandemia koronawirusa bardzo zmieniła rolę konsumenta. Sytuacja wymusza na nas przeniesienie wielu albo nawet większości spraw do internetu. Korzystamy ze sklepów czy portali wcześniej nam nieznanych – powiedział Tomasz Gierczak, miejski rzecznik konsumentów w Gorzowie. – Stale trzeba mieć się na baczności, bo ukrócenie jednego sposobu na oszustwo natychmiast przez nieuczciwe osoby w sieci jest zastępowany innym. To też nie jest rzadkie, że sklep, w którym próbujemy dokonać zakupów, jest zwyczajnie fikcyjny. W tym momencie dochodzenie swoich praw staje się bardzo utrudnione. Przed zakupami warto się upewnić, czy przedsiębiorca podaje swój NIP lub REGON. Po nim możemy dodatkowo sprawdzić taki sklep w bazie przedsiębiorców.

Gierczak zachęca uczniów szkół ponadpodstawowych oraz ósmych klas szkół podstawowych do organizacji interaktywnych lekcji online i wzięcia w nich udziału. – Oferta została skierowana do wszystkich gorzowskich szkół. Są już pierwsze zgłoszenia, czekamy na kolejne, choćby bezpośrednio ze mną, przez profil facebookowy. Obiecuję, że będzie ciekawie. I mam nadzieję, że również po takich naszych spotkaniach poczujemy się bezpieczniej. Nie tylko młodzież, ale też wiele osób zostawia w internecie wiele swoich danych. Podaje te podstawowe, ale niepotrzebnie również PESEL, a w sieci nic nie ginie. Potem takie dane mogą trafić w niepowołane ręce. Od zakupów i załatwiania spraw w internecie nie ma już odwrotu. Ważne, abyśmy byli w tych wszystkich działaniach ostrożni i wykonywali je świadomie – mówi Gierczak.

W razie wątpliwości czy pytań można kontaktować się bezpośrednio z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów przy ul. Łokietka 22 w Gorzowie (nr tel. 95 735 57 47). Porady dla konsumentów są bezpłatne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Gnaszyńsko-Kawodrzańskie ruszenie” posprząta w sobotę dzielnicę
Następny artykułEgzamin Dojrzałości – czy młodzieżowcy Piasta wiedzą, jakim selekcjonerem był Fornalik?