Odszkodowania za naruszenie praw pacjenta Zakończone w ostatnich tygodniach sprawy z udziałem RPP przyniosły pacjentom, na mocy zawartych ugód sądowych i pozasądowych, odszkodowania w łącznej kwocie blisko miliona złotych – przybliża Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. Rzecznik Praw Pacjenta działa przez sądem na prawach przysługujących prokuratorowi.
Odszkodowania za naruszenie praw pacjenta – rola Rzecznika Praw Pacjenta
Rzecznik podejmuje działania na rzecz pacjenta na jego wniosek lub z urzędu. Podmioty lecznicze coraz częściej decydują się na ugodowe rozwiązywanie sporów, gdyż nie chcą toczyć kosztownych procesów. Taka pomoc jest udzielana zwłaszcza wtedy, gdy poszkodowany sam nie jest w stanie skutecznie dochodzić swoich roszczeń albo gdy dana sprawa może być szczególnie ważna dla kształtowania się orzecznictwa sądów.
Odszkodowanie na rzecz pacjenta za brak odpowiedniej opieki okołoporodowej
Spośród zakończonych w ten sposób spraw na szczególną uwagę zasługuje roszczenie wobec szpitala, którego personel nie dochował standardów opieki okołoporodowej. Mimo że w trakcie porodu dochodziło do spadków tętna u dziecka do poziomu świadczącego o poważnym stanie niedotlenienia, personel medyczny nie podjął działań zmierzających do przyspieszenia porodu. Dziecko urodziło się w ciężkim stanie, bez oddechu. Reanimacja przywróciła funkcje życiowe, jednak niedotlenienie mózgu spowodowało poważną niepełnosprawność dziecka. Podmiot leczniczy zgodził się na zapłatę wysokiego zadośćuczynienia oraz wypłatę comiesięcznej renty.
Odszkodowanie za śmierć dziecka w wyniku opóźnienia cesarskiego cięcia
Kolejna zakończona sprawa również dotyczyła porodu i zwlekania z przeprowadzeniem cesarskiego cięcia. Noworodek w stanie ciężkim został wydobyty z zielonych wód płodowych. Mimo przewiezienia do specjalistycznego ośrodka, po tygodniu zmarł. Ubezpieczyciel szpitala nie uznał roszczenia zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta, w związku z czym Rzecznik Praw Pacjenta wstąpił do procesu cywilnego na prawach prokuratora. W wyniku podjętych negocjacji rodzice dziecka otrzymali wysokie zadośćuczynienie za krzywdę i stratę, której doznali.
Odszkodowanie za błędne podanie preparatu
Ugodę zwarto również w sprawie dotyczącej podania dziecku niewłaściwej szczepionki. Na skutek niezachowania należytej staranności przez personel medyczny przychodni podana została inna szczepionka niż wybrana przez rodziców i do której zakwalifikował dziecko lekarz. Zaniedbanie to naraziło dziecko na podwyższone ryzyko działań niepożądanych oraz nieosiągnięcie właściwego poziomu odporności. W odpowiedzi na wystosowane przez Rzecznika wezwanie do zapłaty podmiot leczniczy zapłacił rzecz małoletniego pacjenta satysfakcjonujące zadośćuczynienie. Sprawa została zatem zakończona bez udziału sądu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS