A A+ A++

Na koniec 2018 roku przewoźnicy pasażerscy dysponowali 314 lokomotywami elektrycznymi i 109 spalinowymi. Wagonów z miejscami do siedzenia było natomiast 2047, kuszetek i sypialnych – 195, elektrycznych zespołów trakcyjnych – 1247, a spalinowych zespołów trakcyjnych – 269.

Wiek polskich pociągów

Spośród wymienionych wcześniej pojazdów, ponad 80 proc. lokomotyw spalinowych przekroczyło w 2018 roku 40 lat. W przypadku lokomotyw elektrycznych 40 lat i więcej miało tylko niecałe 5 proc. Ale już za pięć lat ten wiek przekroczy aż 77 proc. lokomotyw.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wagonów. W 2018 r. czterdziestoletnie wagony stanowiły nieco ponad 1 proc. taboru. Ale już za 5 lat ich udział wzrośnie do 37 proc., a w 2030 roku do ponad 80 proc.

Najgorzej sytuacja przedstawia się jednak w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych. Składy czterdziestoletnie i starsze stanowiły na koniec 2018 r. niemal 30 proc. całej dostępnej puli. Za pięć lat już ponad połowa EZT przekroczy ten wiek.

Zobacz także: Pociągi w Polsce rozpędzą się do 250 km/godz. Weźmiemy przykład z Brytyjczyków?

– Podane liczby pokazują jak duża skala inwestycji taborowych jest potrzebna w najbliższych 10 latach – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Lokomotywy, wagony i zespoły trakcyjne, które mają lub będą miały ponad 40 lat powinny zostać zastąpione nowymi, ponieważ ich modernizacje i dostosowanie do nowych wymagań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróży może nie być ekonomicznie opłacalne – dodaje.

Odpowiedni tabor odgrywa bowiem niebagatelną rolę w kształtowaniu szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego transportu kolejowego. W najbliższych latach przewidywany jest wzrost pracy przewozowej o około 43 proc. UTK podkreśla, że w połączeniu z otwarciem na konkurencję, integracją międzynarodową skutkującą zwiększoną liczbą połączeń międzynarodowych czy transgranicznych, a także zwiększoną aktywnością samorządów, które przywracają ruch na lokalnych liniach kolejowych będzie to skutkować rosnącą potrzebą na inwestycje taborowe.

Jak sytuacja przedstawia się w przypadku poszczególnych przewoźników? W 2018 r. tylko pięć spółek dysponowało wyłącznie taborem w wieku poniżej 30 lat. Były to Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybk … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAnalitycy rynku paliw: wyjazdy na ferie będą droższe niż rok temu
Następny artykułSpotkanie Kurkowych Bractw Strzeleckich