Na pierwszym planie gotowa już lokomotywa Griffin dla PKP Intercity. Fot. Newag SA
Rozpoczęła się realizacja największego kontraktu w historii Grupy PKP o łącznej wartości 1,6 mld zł. W jego ramach firma Newag z Nowego Sącza produkuje oraz modernizuje łącznie 121 lokomotyw.
Newag dostarczy PKP Intercity 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Obecnie kończą się odbiory techniczne pojazdów w ramach zawartej jeszcze 2018 roku umowy i rozszerzonej we wrześniu br. Pierwsze osiem pojazdów już wkrótce trafi do PKP Intercity, a wszystkie lokomotywy trafią do przewoźnika pod koniec 2020 roku.
– Owocna współpraca polskich spółek – PKP Intercity i firmy Newag – to impuls do ciągłego rozwoju całego sektora kolejowego w Polsce. Wielomiliardowe inwestycje naszego narodowego przewoźnika i zakup nowoczesnych pojazdów produkowanych w Polsce służą zarówno gospodarce, jak i pasażerom. Każda umowa przybliża nas bowiem do celu, do jakiego bezustannie dążymy, czyli kolei komfortowej, punktualnej i bezpiecznej – mówił w piątek w Nowym Sączu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
– Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Zostaną one wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski) oraz
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra – informuje PKP Intercity.
– Jesteśmy przekonani, że najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, które produkujemy dla PKP Intercity, będą znaczącym wzmocnieniem floty przewoźnika. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwolą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności, co przełoży się na sprawną obsługę pasażerów – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA.
Konferencja prasowa z udziałem Ministra Infrastruktury Andrzeja Bittela, Prezesa PKP SA K. Mamińskiego, Prezesa PKP Intercity M. Chraniuka oraz Prezesa PKP Cargo Cz. Warsewicza. Przy mikrofonie prezes Newag SA Zbigniew Konieczek. Fot. Newag SA
Newag realizuje dostawy 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla PKP Cargo. 7 lokomotyw zostało odebranych przez przewoźnika. 24 pojazdy będą dwunapięciowe, przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie zostaną homologowane. Dostawy Dragonów 2 zakończą się w 2022 roku.
W kwietniu 2018 r. Newag SA zawarła również umowę ze spółką PKP Cargo na wykonanie modernizacji 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi.
Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 52,16% akcji), NN OFE (8,99%), Aviva OFE Aviva Santander SA (7,99%), MetLife OFE (7,42%) i PZU OFE “Złota Jesień” (7,27% akcji).
(JO)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS