Już z preambuły dyrektywy wynika, że twierdzenia dotyczące ekologiczności, w szczególności te dotyczące klimatu, w coraz większym stopniu odnoszą się do przyszłej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla czy neutralności klimatycznej. Dzięki tego typu twierdzeniom przedsiębiorcy stwarzają wrażenie, że konsumenci, kupując ich produkty, przyczyniają się do powstania gospodarki niskoemisyjnej. W myśl dyrektywy twierdzenia o ekologiczności będą jednak zakazane, jeżeli „nie są one poparte jasnymi, obiektywnymi, publicznie dostępnymi i weryfikowalnymi zobowiązaniami i celami podanymi przez przedsiębiorcę”. Co więcej, takie twierdzenia będą weryfikowane przez zewnętrznego eksperta, który powinien być niezależny od przedsiębiorcy i wolny od wszelkich konfliktów interesów.
Koniec wody bez glutenu
Inną, potencjalnie wprowadzającą w błąd praktyką handlową, która zostanie dodana do art. 6 ust. 2 dyrektywy 2005/29/WE, jest reklamowanie korzyści dla konsumentów, które są nieistotne i nie są bezpośrednio związane z żadną cechą danego produktu. Hasła takie mogą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując, że dane produkty są bardziej korzystne dla konsumentów czy środowiska niż inne produkty tego samego rodzaju. Jako przykład w dyrektywie wymieniono stwierdzenie, że określona marka wody butelkowanej jest bezglutenowa lub że papier nie zawiera plastiku.
W przyszłości mają zostać również stworzone oficjalne systemy certyfikacji. Uregulowane zostanie też stosowanie etykiet środowiskowych. Przed umieszczeniem oznakowania dotyczącego zrównoważonego charakteru przedsiębiorca będzie zobowiązany zapewnić, aby spełniało ono minimalne warunki przejrzystości i wiarygodności. Zakazane będzie formułowanie ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności, takich jak m.in. „przyjazne dla środowiska”, „eko-przyjazne”, „ekologiczne”, „przyjazne dla klimatu”, „biodegradowalne” lub podobne. Dyrektywa wymienia, że np. oznaczenie „opakowanie przyjazne dla klimatu” należy uznać za zbyt ogólne, natomiast twierdzenie, że „100% energii wykorzystywanej do produkcji tego opakowania pochodzi ze źródeł odnawialnych” jest twierdzeniem szczegółowym, które pozostaje w zgodzie z duchem dyrektywy.
Szkodliwa aktualizacja
Kolejna, wprowadzająca w błąd, zakazana praktyka handlowa polega na formułowaniu twierdzenia dotyczącego ekologiczności w odniesieniu do całego produktu, podczas gdy w rzeczywistości dotyczy ono tylko określonego aspektu tego produktu. Zakaz ten będzie stosowany, np. gdy produkt jest wprowadzany do obrotu jako „wykonany z materiału pochodzącego z recyklingu”, co sprawia wrażenie, że cały produkt jest wykonany z takieg … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS