Czy MiG-29, którego konstrukcja wywodzi się jeszcze z lat 70., nadal może być skuteczny na współczesnym polu walki? Doniesienia z Libii, gdzie samoloty te biorą udział w walkach z Turkami, wskazują, że leciwa konstrukcja wciąż potrafi pokazać pazur.
Dowodzi tego skuteczne wykonanie jednej z najtrudniejszych misji, jakie może wykonać samolot bojowy, czyli ataku na stanowiska obrony przeciwlotniczej.
Atak został wykonany w lipcu tego roku na bazę lotniczą al-Watiya, w której interweniujące w Libii wojska tureckie rozmieściły kilka amerykańskich systemów MIM-23 Hawk. Kolejny atak – kilka tygodni później – MiG-i wykonały na tureckie stanowiska w rejonie Syrty.
System przeciwlotniczy MIM-23 Hawk
Rakiety przeciwlotnicze Hawk to wdrożony w latach 60. i przez dziesięciolecia bardzo popularny system, używany przez kilkudziesięciu odbiorców na całym świecie. Co istotne, w ciągu ponad 50-letniej historii, Hawki doczekały się licznych modernizacji, dostosowujących ich możliwości do wymagań współczesnego pola walki.
Systemy MIM-23 Hawk są wykorzystywane przez Turcję m.in. w Libii
MiGi-29 były w stanie zakłócić działanie tureckich systemów przeciwlotniczych, nie dopuścić do wystrzelenia rakiet, a następnie zniszczyć ich wyrzutnie. Udany atak udowadnia, że maszyny te pozostają nadal skuteczną i groźną bronią o potencjale, którego nie należy lekceważyć.
MiG-29 to nadal groźna broń
Niestety, poza faktem, że w atakach uczestniczyły maszyny MiG-29, nie są znane bliższe szczegóły. Prawdopodobnie były to maszyny rosyjskie, które można zobaczyć na niektórych zdjęciach libijskich baz lotniczych.
Odpowiedzią Turcji na tę sytuację okazało się przebazowanie do Libii samolotów F-16. Jak zwracają uwagę komentatorzy serwisu “News About Turkey”, zmienia to Libię w specyficzne laboratorium, w którym kolejne państwa testują swoje możliwości prowadzenia wojny w powietrzu.
MiG-29 w Polsce
Samoloty MiG-29 przez długie lata – aż do wdrożenia F-16 – były najnowocześniejszymi maszynami polskiego lotnictwa wojskowego. Pasmo niemal 30 lat bezproblemowej służby zakończyło się wraz z rozpoczętą w 2016 roku czarną serią wypadków, w tym katastrofy, w której życie stracił pilot maszyny.
Polska dysponuje obecnie, teoretycznie – bo stan techniczny maszyn jest różny – 28 samolotami MiG-29.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS