Uwaga – oszuści podszywają się pod pracowników banku i oferując rzekomą pomoc przed zagrożeniem związanym z utratą pieniędzy z konta namawiają do przelewania pieniędzy na tzw. bezpieczne konta. Mieszkanka powiatu ostródzkiego uwierzyła i straciła 6600 złotych.
W środę (21.06.2023 r.) do ostródzkiej jednostki Policji zgłosiła się 34 letnia kobieta w sprawie oszustwa na jej szkodę, w wyniku którego z jej konta bankowego zniknęły oszczędności w kwocie 6600 złotych. Z kobietą skontaktowała się osoba, twierdząc, że jest pracownikiem banku i poinformowała, że na jej nazwisko została zawarta umowa pożyczki. Po tym jak kobieta zaprzeczyła, by posiadała konto w banku przedstawiciela, który z nią rozmawia, została przez niego poinformowana, że za chwilę odezwie się do niej właściwy przedstawiciel. Następnie połączenie z nią nawiązał mężczyzna, który poinformował, iż w celu zapobieżenia wypłaty pieniędzy z jej konta ma ona przelać pieniądze na wskazane przez rozmówcę subkonto. Kobieta polecenie wykonała i straciła swoje oszczędności.
Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić policję.
Przestrzegamy!
Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu blik, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
- NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
- NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
- NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
- NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.;
- NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE NIESPRAWDZONE LINKI.
Pamiętajmy, aby chronić swoje komputery za pomocą oprogramowania antywirusowego, programów wychwytujących pliki szpiegujące. Zmieniajmy hasła dostępowe do aplikacji i kont. Każdą niepokojącą sytuację zgłaszajmy na Policję.
(jn/kh/mp)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS