Poprzedni został przeprowadzony dekadę temu. Od kwietnia ruszy kolejny Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Czas jest trudny, dlatego urzędnicy zachęcają do odpowiadania na pytania przez Internet. Tym, którzy nie poradzą sobie z taką formą spisu, telefonicznie pomogą rachmistrzowie. Jakie informacje trzeba będzie podać?
– Główną metodą stosowaną w spisie będzie samospis internetowy, który rozpocznie się 1 kwietnia. Zgodnie z Ustawą o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań, będzie prowadzony do 30 czerwca 2021 roku. Jednak z uwagi na obecne zagrożenie epidemiczne związane z COVID-19, trwają prace nad nowelizacją ustawy, by wydłużyć czas trwania NSP 2021 o trzy miesiące – wówczas spis powszechny będzie trwał do 30 września 2021 r. – informują przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego.
Każda osoba, która ma dostęp do Internetu, będzie mogła samodzielnie wprowadzić wszystkie dane. Wystarczy, że wejdzie na stronę www.spis.gov.pl, formularz będzie dostępny od 1 kwietnia. W Urzędzie Miasta zostanie również udostępnione stanowisko komputerowe. Po uprzednim umówieniu się, będzie można z niego skorzystać przy dokonywaniu samospisu. Osobom, które będą miały problemy przy wprowadzaniu danych, pomoże pracownik ratusza.
Mieszkańcy będą mogli również skorzystać ze spisu „na żądanie”. W tym celu należy zadzwonić na Infolinię pod numer telefonu 22 279 99 99. Z osobami, które nie przekażą danych za pośrednictwem Internetu, skontaktuje się rachmistrz, żeby zrealizować spis w formie wywiadu telefonicznego lub – jeśli będzie to konieczne – bezpośredniego, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. Taka forma spisu będzie możliwa tylko w przypadku, gdy sytuacja epidemiczna na to pozwoli.
Rozpoczynając wywiad, rachmistrz musi podać swoje dane identyfikacyjne (imię i nazwisko oraz urząd statystyczny, który reprezentuje). Jego tożsamość można zweryfikować, dzwoniąc na Infolinię pod numer telefonu 22 79 99 99 oraz w aplikacji „Sprawdź rachmistrza” na stronie www.spis.gov.pl.
Jak tłumaczą przedstawiciele GUS, Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, to największe badanie statystyczne realizowane raz na 10 lat.
– Pozwoli na analizę zmian, jakie zaszły w procesach demograficzno–społecznych i ekonomicznych w zakresie: ludności, stanu mieszkań i budynków oraz gospodarstw domowych i rodzin w powiązaniu z warunkami mieszkaniowymi na przestrzeni lat 2011-2021. Wyniki spisu stanowią wyznacznik dla tworzenia budżetów przez samorządy oraz podstawę określania wysokości subwencji państwowych czy dotacji dla gmin i województw. Ponadto są wykorzystywane przez kluczowe resorty do planowania działań w zakresie oświaty, ochrony zdrowia, polityki żywnościowej, finansów, zagospodarowania przestrzennego, potrzeb mieszkaniowych czy gospodarki wodno- ściekowej. Wysokość dotacji unijnych oraz liczba miejsc w Parlamencie Europejskim zależą m.in. od liczby mieszkańców, określonej wynikami ostatniego spisu – mówią przedstawiciele GUS.
Co ważne, wzięcie udziału w badaniu statystycznym jest obowiązkowe. Dotyczy ono wszystkich osób mieszkających na terenie kraju, zarówno Polaków, jak i cudzoziemców.
Jakie pytania?
Spis dotyczy kilku zagadnień. Po pierwsze, każdy z uczestników badania będzie musiał podać swoje dane osobowe i miejsce zamieszkania. Określi także, czy zajmuje dom, mieszkanie lub inny lokal. Wskaże relacje rodzinne, jakie łączą go z innymi domownikami. Wśród pytań pojawią się także te dotyczące samego mieszkania, jego metrażu, ilości przebywających na co dzień w nim osób, czy wykorzystywanego źródła ogrzewania. W spisie są również pytania, między innymi o narodowość, poziom wykształcenia, wyznanie, zatrudnienie czy stan cywilny.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.spis.gov.pl.
Opr. kal
Artykuł przeczytano 30 razy
Last modified: 25 marca, 2021
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS