A A+ A++

Ekspozycja jest rezultatem wieloletniej współpracy MCK z Landschaftsverband Rheinland (LVR) w Bonn. Wystawą „Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy” Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie świętuje trzydziestolecie swojej działalności.

Ramę historyczną części niemieckiej wystawy wyznaczają lata 1919–1933, od rodzącej się Republiki Weimarskiej do narodzin III Rzeszy. Prezentowane są fotografie takich artystów jak m.in.: Martin Munkácsi, August Sander, Albert Renger-Patzsch, Karl Blossfeld, Alfred Eisenstaedt, Martin Badekow, Hugo Erfurth, Yva (Else Neuländer-Simon), Lotte Jacobi.

Wielcy artyści, słynne kadry

Na wystawie znalazły się także prace polskich fotografów tamtego okresu, m.in.: Aleksandra Krzywobłockiego, Janusza Marii Brzeskiego, Zofii Chomętowskiej, Benedykta Jerzego Dorysa, Jana Bułhaka czy Henryka Poddębskiego.

– To swoisty atlas obrazów przybliżających tę pełną kontrastów epokę. Fotografie artystów tej miary co Martin Munkácsi, Albert Renger-Patzsch, Martin Badekow, Hugo Erfurth czy Lotte Jacobi zestawione są z polskimi przykładami z okresu międzywojennego. Ten dodatkowy kontekst pozwala – mimo wydawałoby się różnych doświadczeń – ukazać uniwersalny charakter zachodzących zjawisk, ale też spojrzeć na polsko-niemieckie tropy przez pryzmat mikrohistorii, konkretnych miejsc i ludzi. Międzywojnie to świat obrazów – mówi polska kuratorka wystawy Natalia Żak.

Kiedy fotografia stawała się masowa

– Wystawa pokazuje różne oblicza fotografii. Od zdjęć skupionych na obserwacji codzienności przez praktyki bliższe eksperymentowi po estetyzujące fotografie żurnalowe. Moda stała się bowiem elementem emancypacji – fotografie obciętych na krótko, z papierosem w dłoni postaci czy przemierzających ulice automobilistek – stawały się synonimem Nowej Kobiety. Warto dodać, że poza klasycznymi fotografiami zobaczymy na wystawie również wybór czasopism i książek. Bo to właśnie dzięki rozwojowi wysokonakładowych pism ilustrowanych fotografia stawała się masowa – dodaje kuratorka.

Patronat honorowy nad ekspozycją objął konsul generalny Republiki Federalnej Niemiec w Krakowie dr Michael Groß. Wystawa jest częścią projektu „Blask i niedola. Międzywojenne Niemcy i Polska” wspieranego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

„Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy”, kuratorzy wystawy: Lothar Altringer, dr Adelheid Komenda (LVR-LandesMuseum, Bonn), dr Jens Bove (Deutsche Fotothek, Dresden), Sebastian Lux (Stiftung F.C. Gundlach, Hamburg), Natalia Żak (MCK). Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury (Rynek Główny 25). Wystawa czynna od 8.05 do 1.08.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPartytura i ogród. W Bunkrze Sztuki ruszyła wystawa poświęcona Krzysztofowi Pendereckiemu
Następny artykułWidzieć w nocy. Rozszerzona rzeczywistość dla żołnierzy US Army