Międzynarodowy i krajowy przewóz odpadów wykonywano bez wymaganych dokumentów oraz oznakowania ciężarówek. Nieprawidłowości stwierdzili funkcjonariusze z lubuskiej i dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
Okazało się również, że tachograf zainstalowany w zagranicznym pojeździe nie miał ważnego badania okresowego. Oprócz tego zapisane w pamięci tachografu dane o kraju rejestracji pojazdu i dotyczące numeru rejestracyjnego, były nieaktualne.
W środę (6 lipca), patrol lubuskiej ITD ze Słubic skontrolował litewską ciężarówkę, którą przewożono odpady styropianu z Niemiec na Litwę. Inspektorzy zostali poproszeni o pomoc przez funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej, którzy dzień wcześniej zatrzymali zespół pojazdów i skierowali na wyznaczony parking strzeżony.
Okazało się, że ciężarówka nie była oznakowana wymaganą tablicą z napisem „ODPADY” lub „A”. Ponadto przedsiębiorca nie uzyskał wymaganego wpisu do rejestru BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Natomiast w dokumencie przewozowym nie było wpisanych wymaganych kodów przewożonych odpadów.
W trakcie kontroli, inspektorzy stwierdzili również, że tachograf zainstalowany w ciągniku siodłowym nie był w terminie poddany badaniu okresowemu. Ostatnia legalizacja urządzenia rejestrującego aktywności kierowcy była ważna do 21 czerwca 2022 r. Oprócz tego zapisane w pamięci tachografu dane o kraju rejestracji pojazdu i dotyczące numeru rejestracyjnego, były nieaktualne.
Tego samego dnia, na krajowej „ósemce” w miejscowości Cieszyce koło Wrocławia, funkcjonariusze z dolnośląskiej ITD zatrzymali do kontroli polską wywrotkę. Ciężarówką przewożono odpady w postaci gruzu budowlanego na pobliskie wysypisko.
W trakcie kontroli inspektorzy stwierdzili, że pojazd nie został oznakowany wymaganą tablicą z napisem „ODPADY”. Kierowca nie okazał również żadnych dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem i nie zabezpieczył gruzu plandeką.
Obie kontrole miały ten sam finał. Wobec zagranicznego i polskiego przewoźnika zostały wszczęte postępowania administracyjne. Grożą im wysokie kary pieniężne. Oprócz tego funkcjonariusze dolnośląskiej ITD ukarali kierowcę wywrotki mandatem karnym.
Na podstawie informacji prasowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS