A A+ A++

Na przełomie kwietnia i maja uczniowie Technikum Zespołu Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach uczestniczyli w kolejnym wyjeździe zawodowym – na staże i praktyki międzynarodowe do Grecji. Tym razem ich celem była miejscowość Leptokaria, czyli jedno z piękniejszych miejsc położonych na Riwierze Olimpijskiej. To tam niemal przez dwa tygodnie uczniowie ZS w Małaszewiczach realizowali się zawodowo w ramach kierunków: technik transportu kolejowego oraz technik eksploatacji portów i terminali. Ponadto jedna osoba z kadry małaszewickiej szkoły w tym samym czasie odbywała szkolenia lingwistyczno-informatyczne.

Grecja przywitała przybyszów dość pochmurną aurą, jednak to nie przeszkodziło w pierwszych próbach eksploracji okolicznych terenów. Na co dzień przebywali w greckiej miejscowości Leptokaria, gdzie młodzi technicy odbywali staże i praktyki zawodowe, a kadra przechodziła szereg szkoleń w ramach projektu z programu Erasmus+.

Głównym celem wyjazdu uczniów z Małaszewicz były oczywiście praktyki i staże. Młodzież jeździła do pracodawców, gdzie uczyła się nowych umiejętności zawodowych, poznawała lokalny rynek pracy oraz kulturę pracy Greków, która definitywnie różni się od tej znanej nam w Polsce. Ale przecież o to właśnie chodzi podczas tych wyjazdów na zagraniczne staże i praktyki zawodowe – aby zobaczyć i poznać międzynarodowy rynek pracy. Ponadto te niezwykle cenne doświadczenia pozwalają na wysnucie własnych wniosków i krytyczne podejście do niektórych kwestii.

W ramach samych praktyk technicy transportu kolejowego oraz technicy eksploatacji portów i terminali poznawali dokumentację związaną z zawodami, w których się kształcą. Kolejarze praktykowali na stacjach kolejowych w Litohoro, Katerini, Thessalonikach. Leptokarii, Larissie oraz Nei Pori. Poznawali tam infrastrukturę przeznaczoną do obsługi podróżnych i ładunków oraz zaznajamiali się z pracą dyżurnego ruchu. Ponadto pogłębiali wiedzę z zasad napraw taboru kolejowego, przygotowania go do obsługi oraz poznali wytyczne i sposoby konserwacji urządzeń i maszyn eksploatowanych na kolei. Technicy eksploatacji portów i terminali z kolei na swoich praktykach doskonalili umiejętności obsługi podróżnego, obsługi ładunków, optymalizacji procesów logistycznych i magazynowych. Analizowali skutki i przyczyny niestosowania się do zasad przewozu towarów newralgicznych, przygotowywali dokumentację w obsłudze podróżnego oraz ładunków, która odbywa się w portach i terminalach.

Mimo iż cały wyjazd do Grecji w zasadzie polegał na doskonaleniu i nabywaniu nowych umiejętności zawodowych oraz realizowaniu zajęć praktycznych, to w repertuarze zadań nie zabrakło czasu na chwilę relaksu. Bo przecież takie wyjazdy mają jeszcze jedną wartość dodaną: poznawanie kultury, zwyczajów i tradycji kraju goszczącego polską młodzież. Z tego powodu nie mogło zabraknąć elementów kulturowych i krajoznawczych. Każdą wolną chwilę po całodniowych praktykach starano się spędzać aktywnie, poczynając od wyjść do pobliskich miejscowości, a kończąc na zwiedzaniu niezwykle urokliwych zakątków Grecji, takich jak: Stary Panteleimon czyli Palaios Panteleimonas, ruiny zamku w Platamonas. Odbył się także rejs na wyspę Skiathos, wyjazd na Meteory, do Litochoro czy też do samych Thessalonik. Nie zabrakło również aktywności na plaży – gry w badmintona, spacerów wzdłuż brzegu morza, pływania.

Nie próżnowała także jedna osoba z kadry, która zrealizowała szereg zajęć, podnoszących jej kompetencje językowe i informatyczne.

Przez te dwa tygodnie pobytu w Grecji w ramach programu Erasmus+, na stażach i praktykach zawodowych działo się naprawdę dużo, dlatego też czas upłynął wszystkim nadzwyczaj szybko. Nie było miejsca na nudę, szczególnie że aura sprzyjała wszelkiego rodzaju aktywnościom zawodowym, kulturowym i rekreacyjnym. Wyjazd okazał się być bogatym w nowe doświadczenia, szczególnie zawodowe. Była to prawdziwa szkoła życia, która zapewne nauczyła radzenia sobie w obcym środowisku i w nowych warunkach. Dzięki takim wyjazdom młodzież nie tylko nabywa nowe umiejętności zawodowe, ale także szkoli język, przełamuje bariery kulturowe, odważniej patrzy w przyszłość oraz poszerza horyzonty – na czym szczególnie zależy dyrekcji i pracownikom Zespołu Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach.

Niewątpliwie placówka ta słynie z nowoczesnego podejścia do edukacji, dlatego też dyrekcja szkoły kładzie ogromny nacisk na poszerzanie wiedzy i umiejętności swoich uczniów nie tylko w szkolnych ławach, a to z kolei przekłada się na prężną działalność w zakresie organizowania staży i praktyk zagranicznych. Kierownictwo szkoły dba także o swoją kadrę, wspierając jej rozwój zawodowy. Dowodem tego jest wspomniany wyżej wyjazd, który dopisał się do coraz dłuższej już listy zrealizowanych projektów, mających na celu zawodową międzynarodową mobilność uczniów oraz doskonalenie kadry.

Oczywiście cały wyjazd i uczestnictwo w projekcie z programu Erasmus+ nie mogłyby się odbyć bez wsparcia i zaangażowania organu prowadzącego, jakim jest Powiat Bialski. Z tego powodu w kierunku starosty bialskiego Mariusza Filipiuka kierowane są ogromne wyrazy wdzięczności i uznania za jego aktywność na rzecz mobilności międzynarodowej uczniów.

Małgorzata Trębicka-Żuk

Zespół Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach

Zobacz też relację z wyjazdu uczniów liceum z Zespołu Szkół w Małaszewiczach: https://podlasianin.com.pl/miedzynarodowe-zajecia-kulturowo-jezykowe-uczniow-liceum-i-nauczycieli-z-zs-w-malaszewiczach/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułElbląg nadaje TON – osoby niepełnosprawne przejęły władzę w mieście
Następny artykułArcybiskup Marek Jędraszewski uhonorowany