A A+ A++
XVI edycja Międzynarodowego Festiwalu Musica Classica 2024

Fundacja Musica Classica Con Fuoco wspólnie z Gminą Piaseczno, Sołectwem Józefosław oraz Centrum Kultury w Piasecznie zapraszają na cykl koncertów w ramach XVI edycji Międzynarodowego Festiwalu Musica Classica, które odbędą się w kościołach dekanatu piaseczyńskiego. Wstęp wolny!

PROGRAM MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU MUSICA CLASSICA

22 września 2024 r. godz. 19.00
Kościół pw. św. Józefa Opiekuna Pracy w Józefosławiu
duoAccosphere w składzie: Alena Budziňákova i Grzegorz Palus
W programie m.in.: J.S. Bach; E. Grieg; L. Boellmann

29 września 2024 r. godz. 19.00
Kościół pw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Głoskowie
Tytus Wojnowicz – obój
Jan Bokszczanin – organy
W programie m.in.: M.A. Charpentier; J.S. Bach; A. Marcello; F. Mendelssohn-Bartholdy; E. Satie

6 października 2024 r. godz. 19.00
Kościół pw. św. Huberta w Zalesiu Górnym
Iwona Bagniewska – sopran
Wojciech Ziółkowski – trąbka
Andrzej Sochocki – organy
W programie m.in.: J.S. Bach, G.F. Handel; D. Stachowicz; W.A. Mozart; C. Franck

20 października 2024 r. godz. 19.00
Kościół pw. św. Józefa Opiekuna Pracy w Józefosławiu
Archikatedralny Chór Męski Cantores Minores
Franciszek Kubicki, dyrygent
W programie m.in.: W. L. Dawson, T. Tallis, O. Giejlo, I.F. Dobrzyński

duoAccosphere: Alena Budziňákova & Grzegorz Palus – wyjątkowy, międzynarodowy duet akordeonowy stworzony w 2011 r. przez Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa – artystów, których połączyły wspólna pasja oraz chęć promowania klasycznej muzyki akordeonowej. Ich działalność wyraża symbiozę wspólnego rozumienia świata i muzyki, wzbogaconą cechami osobowości każdego z muzyków – wybitnych reprezentantów akordeonistyki Polski i Słowacji. O jakości i renomie duetu świadczy znakomite, międzynarodowe wykształcenie oraz suma indywidualnych doświadczeń każdego z członków zespołu, którzy realizują się także z sukcesami w wymiarze solistycznym. Cenne okazuje się także połączenie dwóch mistrzowsko opanowanych typów akordeonu koncertowego, które obowiązują współcześnie: instrumentu klawiszowego oraz guzikowego. Wpłynęło to na wypracowanie niepowtarzalnego stylu duetu, który jest obecnie zaliczany do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej. Duet zdobywał laury w krajowych i międzynarodowych konkursach, w tym m.in. pierwsze nagrody na festiwalach akordeonowych w Puli (Chorwacja, 2012), Sanoku (2012), Mławie (2012) oraz w Chełmie (2011). W ostatnich latach zespół dwukrotnie znalazł się w gronie laureatów prestiżowej nagrody polskiego środowiska muzycznego – Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” zdobywając w 2022 roku złoty, a w 2023 srebrny dyplom za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Alena Budziňáková i Grzegorz Palus ze swobodą i wirtuozerią poruszają się w bardzo różnorodnym, przekrojowym repertuarze. Z powodzeniem i entuzjazmem wykonują zarówno autorskie transkrypcje muzyki od baroku do XX wieku, jak i prawykonania eksperymentalnych dzieł muzyki współczesnej. Odbiciem wszystkich wymienionych obszarów repertuarowych są płyty zespołu wydane przez Chopin University Press, DUX, Sarton Records oraz SPMK Records. Zawierają one niejednokrotnie premierowe nagrania fonograficzne współczesnej twórczości, jak też dzięki autorskim opracowaniom ukazują nowe oblicza tak znanych utworów, jak Suita z baletu „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego, Suita „Moja Matka Gęś” Maurice’a Ravela, czy też kompozycje z towarzyszeniem orkiestr, jak koncerty podwójne J. S. Bacha oraz „Karnawał zwierząt” Camille Saint-Saënsa. Ponadto zespół ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, m.in. dla oddziałów regionalnych Polskiego Radia oraz niemieckiej rozgłośni WDR3.

Na swoim koncie duoAccosphere ma blisko dwieście koncertów w Polsce i za granicą (Austria, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Czechy, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina, Włochy). Artyści gościli na scenach takich jak: Sala Kameralna Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus Detmold, Radio WDR3 w Kolonii, Tonhalle Düsseldorf, Arithmeum Bonn,  Filharmonia w Odessie, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonia im. Oskara Kolberga w Kielcach, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Muzeum Karola Szymanowskiego w „Willi Atma” w Zakopanem czy Teatr Narodowy w Pekinie. Zespół występuje również regularnie na prestiżowych festiwalach muzyki akordeonowej, barokowej, kameralnej oraz współczesnej, takich jak m.in. Premio Internazionale della Fisarmonica w Castelfidardo, Vilnius Accordion Festival, Gliwicki Festiwal Bachowski, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Emanacje, Festiwal „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie, Festiwal „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, czy Festiwal „Two Days and Two Nights of New Music” w Odessie.

Szczególnym obszarem działalności muzyków są występy z towarzyszeniem orkiestr. Duet koncertował dotychczas w roli solistów m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (2014), Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Berlinie (2018), Przemyską Orkiestrą Kameralną (2018), Polish Art Philharmonic (2023), Orchestra Filarmonica della Calabria (2023) oraz z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej (2024).

Z inicjatywy duetu powstają nowe projekty kameralne, często inicjujące postawanie nowatorskich pomysłów repertuarowych, jak współpraca z kwartetem smyczkowym Airis String Quartet, triem stroikowym LLLeggiero Woodwind Trio czy kwintetem smyczkowym orkiestry muzyki dawnej Capella Cracoviensis. Zespół ma w swych doświadczeniach także występy z organistą Wacławem Golonką, wokalistami oraz perkusistami.

Duet regularnie współpracuje z środowiskiem kompozytorów polskich i zagranicznych. Z ich inspiracji powstał m.in. pierwszy polski koncert na duet akordeonowy i orkiestrę smyczkową autorstwa Anny Sowy. Ponadto dla duoAccosphere utwory kameralne komponowali twórcy, tacy jak m.in. Miłosz Bembinow, Sven-Ingo Koch, Bartosz Kowalski, Katarzyna Krzewińska, Maciej Jabłoński, Peter Machajdík, Grzegorz Majka, Wołodymyr Runczak, Jan Sanejko, Renāte Stivriņa, Wojciech Widłak, Tyler Versluis, Maciej Zimka oraz Wojciech Ziemowit Zych.

Tytus Wojnowicz ur. w 1965 we Wrocławiu. Naukę muzyki rozpoczął w wieku 7 lat. Pierwszym instrumentem były skrzypce , na których grając ukończył szkołę podstawową. Następnie zainteresował się grą na oboju za sprawą prof. Stanisława Malikowskiego. Pozostał jego uczniem aż do ukończenia Akademii Muzycznej F.Chopina w Warszawie w roku 1990. W latach 1991-1993 studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie prof. Heinza Holligera. W latach 1989 – 2001 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da Camera” z którym zagrał kilkaset koncertów w wielu krajach europejskich a także w USA i na Tajwanie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z orkiestrą „Sinfonia Varsovia” i Filharmonią Narodową. W roli solisty wystąpił z wiekszością polskich orkiestr kameralnych i symfonicznych. W roku 1995 nawiązał współpracę z firmą Sony Music Polska gdzie wydał kilka płyt z muzyką popularną i klasyczną. Pierwsza z nich osiągnęła status „złotej płyty” , kilka innych było nominowanych do nagrody „Fryderyk”. W sumie nagrał kilkanaście płyt solowych a jako muzyk sesyjny towarzyszył na krążkach takich artystów jak: Małgorzata Walewska, Katarzyna Skrzynecka, Zbigniew Hołdys, Henryk Miśkiewicz, Małgorzata Ostrowska i wielu innych. Brał udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu „Boża podszewka”. Od wczesnych lat interesował się muzyką dawną co poskutkowało założeniem zespołu „Ensemble de Narol” z którym również nagrał płytę z barokową muzyką kameralną. Dalszą konsekwencją tych zainteresowań były studia w zakresie gry na oboju barokowym, na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie prof. Franka de Bruine. Jako pedagog jest zatrudniony na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie od roku 1995. Obecnie posiada stopień doktora habilitowanego i prowadzi klasę oboju współczesnego i historycznego.

Jan Bokszczanin, organista, pedagog. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W pźniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA) Koncertuje w większości krajów Europy, w Rosji, Azji oraz w USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał w setną rocznicę odzyskania Niepodległości przez Polskę. Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytłoczni, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia ukazałea jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organ-owej”. W tym samym wydawnictwie, pod jego redakcją ukazało się sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory m.in.: Paul Ayres, Miłosz Bembinow, Carson Cooman, Krzesimir Dębski, Alicja Gronau-Osińska, Paweł Łukaszewski, Thierry Pallesco, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Marian Sawa, Piotr Tabakiernik, Piotr Wróbel oraz Ignacy Zalewski. Jan Bokszczanin jest także organizatorem życia muzycznego – dyrektorem artystycznym Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych cykli koncertowych. Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów w białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W latach 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże Uczelni. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie. W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 r. brązowy medal „Gloria Artis”.

Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/883602986959257/883603816959174/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy wiesz, jaka była najdłuższa bitwa w historii?
Następny artykułRekordowe 32 tony: Zambrów pokazał, jak pomagać