A A+ A++

Wizja podniebnego jedwabnego szlaku z Chińczykami towarzyszyła spotkaniu, do jakiego niespełna miesiąc temu doszło z samorządowcami z Gminy Kołaki Kościelne i starostwa powiatowego w Zambrowie. Rozmawiano o „realizacji inwestycji polegającej na budowie infrastruktury lotniczej”, a spośród wymienianych lokalizacji trzy znajduje się w odległości 30-50 kilometrów od Łomży.

„W dniu 08.08.2024 r. w Urzędzie Gminy Kołaki Kościelne odbyło się spotkanie Wójta Gminy Kołaki Kościelne Pana Sylwestra Jaworowskiego z potencjalnym Inwestorem firmą budowlaną China Railway Group Ltd. na czele z wiceprezesem Panem Zhang Zifeng i pośrednikiem Panią Haliną Trawińską oraz przedstawicielem Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok Panem Karolem Halickim” – czytamy na stronie Gminy Kołaki Kościelne. „Przeprowadzono rozmowę na temat możliwej współpracy przy realizacji inwestycji polegającej na budowie infrastruktury lotniczej, ze szczególnym uwzględnieniem przewozów cargo na terenie gminy Kołaki Kościelne”. 

O podobnym spotkaniu w tym dniu informuje także Powiat Zambrowski. 

Potencjalne lotnisko miałoby być zlokalizowane „wzdłuż drogi ekspresowej S8, pomiędzy miejscowościami Ćwikły Krajewo i Czachy Kołaki. Pobliskie sąsiedztwo drogi S8 oraz infrastruktury kolejowej, to niewątpliwe atuty dla planowanej inwestycji” – czytamy. „Według założeń lotnisko będzie obsługiwało samoloty pasażerskie i towarowe na cały świat. Koszt takiej inwestycji to ok. 3 mld dolarów, a sama inwestycja przyniosłaby ok. 2 tys. nowych miejsc pracy”. Lotnisko byłoby więc zlokalizowane około 30 km od Łomży, i jak mówi Wójt Gminy Kołaki Kościelne, zajmowałoby obszar od 600 do 800 hektarów. 

Sprawę opisuje białostocka Wyborcza.pl. Gazeta przypomina słowa Karola Halickiego, że „gmina Kołaki Kościelne to nie jest ostateczną lokalizacją lotniska, a jedną z czterech możliwych”. W tym kontekście pojawiają się miejscowości: Rutki Kossaki, Zawady i Tykocin. Wszystkie, co łatwo można sprawdzić na mapie, są w dość blisko Łomży.

Lotnisko nastawione ma być głównie na transport towarów „z bardzo odległych krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu, ale także chodzi o Amerykę Północną i Południową”. Z kolei terminal dla pasażerów ma być niewielki.  Przedstawiciel Stowarzyszenia  Port Lotniczy Białystok mówi także o duoporcie z białostockimi Krywlanami. 

– Plany te, nie mają oparcia w żadnych dokumentach strategicznych dla województwa podlaskiego, ani rangi państwowej. Jest to pomysł, który powinien być prześwietlony przez odpowiednie służby. Warto zbadać, skąd ci inwestorzy się u nas pojawili – przypomina cytowany przez Wyborczą Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

„Dotychczas nie zostały podjęte żadne wiążące ustalenia, w szczególności dotyczące ostatecznej lokalizacji inwestycji oraz wyboru partnerów handlowych” – czytamy na stronie powiatu zambrowskiego . 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„Od Przedszkola po Olimpijskie Koła”
Następny artykułmStłuczka już wkrótce w mObywatelu. Żegnajcie papierowe oświadczenia