Jeszcze przed premierą swojej nowej generacji konsol Microsoft obiecywał, że zarówno Xbox Series X, jak i Series S, będą wspierać technologię HDR Dolby Vision w grach. Urządzenia nie doczekały się jej obsługi na premierę, ale wygląda na to, że nie będziemy musieli już zbyt długo czekać, aż ta trafi na wspomniane Xboxy, gdyż Microsoft zamierza wkrótce dotrzymać słowa, nawet jeśli z możliwości tego standardu będzie mogła skorzystać dosłownie garstka graczy. Jak donosi bowiem Forbes, gracze zauważyli, że najnowsza Xbox Insider Alpha (2104) umożliwia obsługę Dolby Vision w grach na Series X i Series S. Ten zaawansowany wariant HDR jak na razie jest dostępny tylko dla kilku gier, w tym Borderlands 3, Gears 5, Halo: Master Chief Collection i Wreckfest.
Jak donosi Forbes, gracze zauważyli, że najnowsza Xbox Insider Alpha (2104) umożliwia obsługę Dolby Vision w grach na Series X i Series S.
Co jednak najważniejsze, gracze, którzy mieli okazję go przetestować, donoszą, że jakość obrazu w przypadku standardu Dolby była bardziej „wyrafinowana” w porównaniu ze zwykłym HDR10, prawdopodobnie ze względu na dynamiczne metadane, które dostosowują obraz HDR klatka po klatce. Gigant z Redmond potwierdził Forbesowi, że testuje Dolby Vision w grach i obiecał, że wkrótce możemy spodziewać się szerokiej dostępności tej technologii na konsolach Xbox Series X i S, ale firma nie zawęziła terminu. Wcześniej jednak zobowiązała się do udostępnienia tej funkcji w 2021 roku. Warto jednak nadmienić, że aby skorzystać z Dolby Vision gracze będą musieli posiadać nie tylko nową konsolę Microsoftu, ale i kompatybilny telewizor, co oznacza, że właściciele smart TV Samsunga nie będą mogli się nim cieszyć. Co więcej, standard wymaga także wsparcia ze strony gier. Tym samym Dolby Vision w grach może okazać się bardzo niszowe i raczej trudno traktować je jako mocny argument w walce z PlayStation 5.
Niemniej jednak gracze, którzy będą mogli skorzystać z Dolby Vision, mają powody do zadowolenia. Standard ten zakłada bowiem użycie 12-bitowego sterowania (4096 odcieni na kolor podstawowy), podświetlenia o natężeniu nawet 10 000 cd/m² i dynamicznych metadanych dla każdej klatki obrazu – w przeciwieństwie do HDR10, które dokonuje optymalizacji raz dla danego materiału. Jest zatem wyraźnie bardziej zaawansowany, aczkolwiek jednocześnie zamknięty i dodatkowo płatny. Większość producentów wybiera w efekcie HDR10. Mamy jednak nadzieję, że kiedy Dolby Vision zacznie być obsługiwane w grach, popularność tego standardu mocno wzrośnie. To przecież konsole w głównej mierze przyczyniły się do popularyzacji szerokiego zakresu tonalnego w gamingu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS