A A+ A++

Inwestycja dotyczy przebudowy 650-metrowego odcinka od ul. Zachodniej do Franciszkańskiej. Zmienić ma się w tzw. Bulwary Zachodnie. Z nową infrastrukturą dla pieszych, rowerzystów, kierowców i co – być może najważniejsze – dla tramwajów MPK Łódź.

Budżet inwestycji, jak się dowiedzieliśmy, ustalono kilka lat temu. Po otwarciu ofert w środę, 17 marca, okazało się, że założony kosztorys mocno odbiega od obecnej wyceny firm budowlanych. Miasto, przypomnijmy, gotowe było wydać na ten cel blisko 23 mln zł. W przetargu wpłynęło pięć ofert.

Jakie? Najniższa propozycja oferentów opiewa na kwotę ponad 47,5 mln zł. Kolejna – na 50 mln zł. Trzecie było konsorcjum, w którym znalazło się m.in. MPK Łódź. Zażyczyło sobie za wykonanie prac 56,58 mln zł. Następna oferta była wyższa o ponad 74 tys. zł. Ostatnia wyniosła blisko 77 mln zł.

Drogi w Łodzi. Ul. Ogrodowa i Północna (odc. Zachodnia – Franciszkańska) przed remontem Fot. Marcin Stępień / Agencja Gazeta

Nieoficjalnie urzędnicy Zarządu Inwestycji Miejskich po otwarciu mówili, że będą wnioskowali do decyzyjnych wydziałów UMŁ o zwiększenie budżetu. Bo z jednej strony jest dla prac zapewnione unijne dofinansowanie. Z drugiej – inwestycję w niskoemisyjny transport miasto może odliczyć od podatku VAT.

Jeszcze raz, ale z tańszych materiałów

Jak nieoficjalnie ustaliliśmy, ZIM zgodnie z zapowiedzią rekomendował podwyższenie budżetu zadania. – Prowadzimy rozmowy z decyzyjnymi komórkami UMŁ – przyznaje Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa zarządu inwestycji. Decyzyjne komórki jednak zdecydowały, że przetarg trzeba unieważnić.

Dlaczego tak się stało? Miasto, po pierwsze, postanowiło przystopować zapędy firm budowlanych, które – zdaniem urzędników – wiedząc chociażby o unijnym dofinansowaniu inwestycji, podkręciły swoje żądania. Tak nie było w innych tegorocznych przetargach.

Drogi w Łodzi: ul. Północna i Ogrodowa po remoncieDrogi w Łodzi: ul. Północna i Ogrodowa po remoncie UMŁ

Inną kwestią jest to, że ZIM jest w przededniu otwarcia ofert na o wiele większe inwestycje. Mowa m.in. o przebudowie ul. Wojska Polskiego, budowie trzeciego etapu Trasy Górnej czy też kontynuacji projektu “Tramwaj dla Łodzi”. Gdyby one miały już wykonawców, być może decyzja byłaby inna.

– W ciągu najbliższych kilku tygodni zostanie ogłoszony kolejny przetarg (na przebudowę ul. Północnej i Ogrodowej). Trwają analizy w celu ustalenia formuły postępowania – informuje Loeffler. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że przetarg ma być “zoptymalizowany”.

Drogi w Łodzi. Ul. Ogrodowa i Północna (odc. Zachodnia - Franciszkańska) przed remontemDrogi w Łodzi. Ul. Ogrodowa i Północna (odc. Zachodnia – Franciszkańska) przed remontem Fot. Marcin Stępień / Agencja Gazeta

To oznacza, że inwestycja nie wróci do projektantów, którzy zmienią kształt i zakres zaplanowanych prac. “Optymalizacja” w tym przypadku jednak skończy się na tym, że projekt się nie zmieni, ale za to miasto będzie chciało inwestycję zrealizować z wykorzystaniem tańszych materiałów budowlanych.

Taki obrót spraw może niepokoić. “Bulwary” powstaną bowiem na drogach w Łodzi w ścisłym i historycznym centrum miasta. Biegnących pomiędzy Starym Rynkiem i placem Wolności (dawnym Nowym Rynkiem). Jak się zmienią ulice Ogrodowa i Północna?

Drogi w Łodzi – stare ulice staną się “bulwarami”

Wykonawca ma m.in. zabezpieczyć kryte koryto rzeki Łódki, wymienić sieci podziemne, oświetlenie, sygnalizację świetlną, a także zbudować nową instalację do podlewania zieleni, która zostanie posadzona w ramach inwestycji. Po obu stronach ulicy zostaną posadzone krzewy, pnącza, byliny i trawy ozdobne.

Drogi w Łodzi: ul. Północna i Ogrodowa po remoncieDrogi w Łodzi: ul. Północna i Ogrodowa po remoncie UMŁ

Na 650-metrowym odcinku drogi w Łodzi, który przylega do parku Staromiejskiego i sąsiaduje z pl. Wolności, bardziej komfortowo mają się czuć wszyscy uczestnicy ruchu. Kierowcy zyskają gładką nawierzchnię, po dwa pasy w obu kierunkach. Przedzielona będzie zielonym torowiskiem.

Jeśli chodzi o infrastrukturę tramwajową, robotnicy wymienią również sieć trakcyjną. Pasażerowie MPK Łódź odczują zmiany nie tylko dlatego, że autobusy i tramwaje na Północnej-Ogrodowej przestaną bujać. Będą mieli nowe perony i wiaty przystankowe.

CZYTAJ TAKŻE: Są drogi w Łodzi, na których wciąż tworzą się ogromne dziury. Można temu zapobiec?

Po południowej stronie ulicy zostanie wykonany nowy chodnik. Na tyle szeroki, że ma pomieścić również ogródki lokali gastronomicznych. Po północnej stronie, od ul. Zachodniej do Nowomiejskiej, będzie ciąg rowerowo-pieszy oddzielony od jezdni pasem zieleni. Dalej – do ul. Franciszkańskiej – będą poprowadzone osobno chodnik i asfaltowa droga dla rowerów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzkoły w centrum miasta bez dzieci. Rodzice nie zapisują ich do rejonowych podstawówek
Następny artykułRenault, Veolia i Solvay rozpoczną recykling metali z akumulatorów aut elektrycznych