A A+ A++

Wyraźnie mniej pasażerów, a także mniej sprzedanych biletów – taki był ubiegły rok dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego i miasta, do którego trafiają wpływy ze sprzedaży. Bilans bieżącego też wypadnie zapewne gorzej niż w latach przed pandemią.

Jak wiele innych branż epidemia nie oszczędziła również publicznego transportu, co widać, niestety, w finansach.

Od początku stycznia do końca grudnia 2019 roku pasażerowie kupili bilety za 3.083.941 zł. W minionym ten dochód spadł do 1.938.312 zł.

– Różnica wynosi 1.145.629,15 zł, jest więc bardzo duża. Stanowi efekt mniejszej liczby sprzedanych biletów jednorazowych oraz „migawek”, bo przecież odkąd zaczęła się pandemia, a więc już od roku przemieszczamy się rzadziej – mówi Marcin Chmielewski, naczelnik wydziału infrastruktury technicznej i komunikacji w magistracie.

Jeszcze w styczniu i w lutym 2020 roku, czyli przed wybuchem epidemii wpływy kształtowały się na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu 2019 roku (były trochę niższe). Kolejne miesiące przyniosły jednak załamanie. Najgorszy był pod tym względem kwiecień, kiedy panował twardy lockdown. W stosunku do poprzedniego kwietnia dochód spadł dokładnie o 169.957,28 zł.

Jak wyglądały dochody z biletów w poszczególnych miesiącach? To przedstawia poniższa tabela:

Miesiąc 2019 2020
styczeń 279 599,31 zł 263 775,43 zł
luty 256 612,41 zł 243 880,25 zł
marzec 283 722,29 zł 150 031,35 zł
kwiecień 256 100,50 zł 86 143,22 zł
maj 244 357,47 zł 106 357,39 zł
czerwiec 210 777,73 zł 135 498,63 zł
lipiec 236 757,53 zł 163 820,95 zł
sierpień 226 293,70 zł 151 725,85 zł
wrzesień 299 116,14 zł 216 840,60 zł
październik 278 152,38 zł 175 695,29 zł
listopad 257 843,58 zł 127 480,50 zł
grudzień 254 608,92 zł 117 063,35 zł
SUMA 3 083 941,96 zł 1 938 312,81 zł

Urzędnicy podsumowali ponadto liczbę odpłatnych przejazdów w 2019 i w 2020 roku. Oczywiście tutaj różnice też są wyraźne, co odzwierciedlają następujące liczby:

Miesiąc 2019 2020
styczeń 316 433 321 905
luty 291 436 290 521
marzec 325 744 197 104
kwiecień 271 928 86 506
maj 278 944 115 418
czerwiec 225 419 146 761
lipiec 229 769 163 814
sierpień 256 237 178 642
wrzesień 369 696 274 576
październik 321 562 198 636
listopad 304 766 139 359
grudzień 299 673 130 397
SUMA 3 491 607 2 243 639
– W styczniu bieżącego roku liczba odpłatnych przejazdów wynosiła 197.740, w lutym już spadła – do 165.277. Zobaczymy, jak wypadną kolejne miesiące, ale o powrocie do tego, co było przed pandemią nie ma mowy. Niestety,  samorządom nie przysługują żadne wyrównania za straty w transporcie publicznym, np. w ramach tarcz – stwierdza Marcin Chmielewski.

W okresie najsurowszych obostrzeń, minionej wiosny, w autobusach, którymi normalnie mogą podróżować 94 osoby, ten limit został ustalony na poziomie 14. Wtedy też na niektórych liniach MZK wprowadził podwójne kursy, co zwiększyło wydatki ponoszone na publiczny transport. Później maksymalna liczba pasażerów została zwiększona do 28, a w okresie największego „poluzowania” restrykcji – do 47. Od jesieni autobusami znów może podróżować nie więcej niż 28 osób. A ponieważ mamy trzecią falę pandemii, nie zanosi się na zmiany.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWyjątkowa wystawa fotograficzna w Galerii kolskiego MDK
Następny artykułMaciej i Stanisław Gralak z workiem medali z XXI Mistrzostw Polski w Armwrestlingu!