Organizacje związkowe, działające w Miejskim Zakładzie Komunikacji sp. z o.o. w Przemyślu, zaapelowały do prezydenta miasta Wojciecha Bakuna o złożenie wniosku o dofinansowanie zakupu bezemisyjnego lub niskoemisyjnego taboru autobusowego w ramach programu „Zrównoważonej mobilności miejskiej”. Miasto takowego jednak nie złożyło, bo realizuje obecnie inny projekt z tym związany.
Kilkanaście tygodni temu pojawiła się informacja o wznowieniu naboru wniosków o dofinansowanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości projektów w ramach programu „Zrównoważonej mobilności miejskiej”. Dofinansowanie polega na bezzwrotnym wsparciu finansowym w wysokości 85 procent. To bardzo dużo. Zdaniem organizacji związkowych – które oczywiście mają wiedzę na temat już realizowanego projektu związanego ze zdecydowanym unowocześnieniem taboru autobusowego MZK sp. z o.o. w Przemyślu – to kolejna, ogromna szansa rozwoju spółki, która może się przyczynić do poprawy funkcjonalności i atrakcyjności.
Wszystko, co doskwiera MZK
22 maja br. wysłali w tej sprawie pismo do prezydenta miasta W. Bakuna.
- „(…) Projekt umożliwia zakup bezemisyjnego i niskoemisyjnego taboru autobusowego, budowy punktów ładowania pojazdów zeroemisyjnych, także dla odbiorców indywidualnych. Umożliwia także odbudowę zaplecza technicznego do obsługi owego taboru. Daje możliwość poprawy infrastruktury przystankowej, czyli: wiat przystankowych, zatok autobusowych, budowy buspasów, centrów przesiadkowych, parkingów zlokalizowanych w miejscach zapewniających integrację z publicznym transportem zbiorowym. Pozwala na dostosowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej dla osób niepełnosprawnych, wprowadzenie aktywnej informacji pasażerskiej czy wdrożenie rozwiązań cyfrowych (…)”
– wyliczyli korzyści płynące z tego programu. Wyliczyli to, co obecnie doskwiera tej miejskiej spółce, a co można byłoby zdecydowanie poprawić[paywall].
Finał ekologicznie i komfortowo
Pozytywne rozpatrzenie wniosku w owym programie może dać także możliwość stworzenia infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego. Zdaniem związkowców, skorzystanie z tego programu przyczyniłoby się do zwiększenia taboru czystego transportu miejskiego i jego cyfryzacji, spowodowałoby ograniczenie zmotoryzowanego ruchu indywidualnego oraz poprawiłoby jakość powietrza w mieście. Termin składania wniosków upłynął 27 czerwca br. Czy miasto złożyło takowy? O to zapytaliśmy w przemyskim magistracie.
– Gmina Miejska Przemyśl realizuje obecnie projekt pod nazwą „Ekologicznie i komfortowo – zmieniamy transport miejski w Przemyślu – etap I” w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych. Obejmuje wymianę starych autobusów na nowoczesne elektrobusy, dofinansowany jest w kwocie 21 milionów 453 tysięcy 660 złotych. Termin realizacji to 31 grudnia 2024 roku, więc w związku z tym nie złożyliśmy wniosku o dofinansowanie w ramach konkursu „Zrównoważona mobilność miejska” do programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027
– wyjaśniła naczelnik Wydział Rozwoju, Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych UM w Przemyślu Beata Bielecka.
Złożą za rok
Zaznaczyła równocześnie, że kolejny nabór do tego programu planowany jest na 2025 r. i wówczas miasto planuje złożyć wniosek, dotyczący kompleksowego projektu z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej.
– W tym celu nasz urząd wraz z szefostwem MZK opracował projekt obejmujący zarówno infrastrukturę transportu publicznego, zakup autobusów zeroemisyjnych, zaplecze techniczne do obsługi taboru, a także dedykowaną aplikację mobilną do zakupu biletów MZK Przemyśl za pomocą telefonu. Ten projekt został ujęty w opracowanej przez miasto Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Przemyśl. Dodam również, iż realizacja każdego projektu inwestycyjnego wymaga zabezpieczenia środków w budżecie miasta na tak zwany wkład własny. Ze względu na realizację dużej ilości inwestycji w mieście realizacja kolejnych dotyczących zakupu autobusów będzie możliwa po 2025 roku
– podsumowała B. Bielecka.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS