Rada Miejska zgodziła się i miasto ma zamiar zaciągnąć kredyty o łącznej wysokości 36,5 miliona złotych. Tytuł postępowania brzmi: „ Udzielenie trzech kredytów długoterminowych w łącznej wysokości 36.500.000 zł z przeznaczeniem na finansowanie planowanego deficytu budżetu na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek”.
Część 1: Kredyt długoterminowy w wysokości 13.000.000 zł z przeznaczeniem na pokrycie planowanego deficytu budżetu.
Część 2: Kredyt długoterminowy w wysokości 18.500.000 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu/na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Część 3: Kredyt długoterminowy w wysokości 5.000.000 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu/na spłatę wcześniej.
Pierwszy przetarg został unieważniony, ponieważ oferty zaproponowane przez banki, przewyższały stawki, jakie miasto zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie obsługi kredytów. Ogłoszono drugie postępowanie. Wpłynęły oferty:
BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO, Warszawa:
Część 1, cena oferty: 1.931.591,99 zł (marża banku 1,34 %)
Część 2, cena oferty: 3.391.323,33 zł (marża banku 1,37 %)
Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. Regionalne Centrum Korporacyjne w Kielcach
Część 1, cena oferty: 1.847.003,21 zł (marża banku 1,27 %)
Część 2, cena oferty: 3.782.616,25 zł (marża banku 1,56 %)
Część 3, cena oferty: 1.662.943,79 zł (marża banku 2,4 %)
– Cena oferty stanowi cenę rynkową, za którą, uwzględniając koszty wykonania zamówienia, wykonawca jest w stanie w sposób prawidłowy, terminowy, zgodny z zawartą umową oraz z oczekiwaniami zamawiającego, wykonać przedmiot zamówienia. Jest to przewidywany koszt jaki poniesie Gmina w związku z zaciągnięciem kredytu. Na cenę tę składają się: marża banku oraz stawka WIBOR 3 M, która jest wartością zmienną w całym okresie kredytowania. Gmina spłaca raty kapitałowe kredytu oraz dokonuje płatności odsetek (które stanowią cenę oferty) – wyjaśnia rzeczniczka Urzędu Miejskiego Iwona Tamiołło.
Kwoty, które miasto zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia:
część 1 zamówienia: 2.393.800,00 zł;
część 2 zamówienia: 4.451.000,00 zł,
część 3 zamówienia: 1.441.000,00 zł;
Trwa analiza ofert.
AKTUALIZACJA, godz. 12.00
Stanowisko Urzędu Miejskiego.
Dlaczego Gmina Starachowice ogłosiła przetarg na zaciągnięcie kredytu?
Dane obrazujące to, jak kształtowało się zadłużenie Gminy Starachowice na przestrzeni ostatnich 5 lat pomimo znacząco rosnących wydatków na inwestycje pokazują, że gminne finanse są pod kontrolą i nie mamy powodów do obaw. Świadczą o tym nie tylko opinie instytucji i służb kontrolujących i nadzorujących realizację polityki finansowej samorządów w kraju ale także rankingi niezależnych i obiektywnych mediów do jakich należy czasopismo samorządu terytorialnego „Wspólnota”.
Zadłużenie Gminy Starachowice w 2019 roku było niższe niż w roku 2014. Na koniec 2019 roku wyniosło ono 40 879 124,63 zł, natomiast na koniec 2014 roku było to 43 560 488,40 zł. Kwota zadłużenia spadła przez 5 lat o ponad 2,6 mln zł.
Natomiast, co warto podkreślić, wydatki inwestycyjne w latach 2014-2019 wyniosły ok 140 mln zł. Dzięki rosnącym wydatkom inwestycyjnym Starachowice znajdują się coraz wyżej w prestiżowym rankingu czasopisma samorządu terytorialnego „Wspólnota”. Wydatki inwestycyjne pokazują, ile pieniędzy dane miasto przeznacza na realizację inwestycji takich jak: budowa i remonty dróg, remonty i doposażenie placówek oświatowych i innych.
W Starachowicach w minionych latach wydatki te znacząco wzrosły, co pokazuje, że miasto prężnie się rozwija i realizuje inwestycje, na które środki skutecznie pozyskuje z budżetów rządowych i unijnych.
Mimo rosnącej ilości zadań nakładanych na samorządy i mniejszej ilości środków na ich realizację staramy się, by nasze miasto mogło normalnie funkcjonować. Często wymaga to podejmowania trudnych i niepopularnych decyzji.
Ogłoszone postępowanie dotyczy zaciągnięcia kredytu w trzech transzach w okresie trzech najbliższych lat.
Środki z kredytu pomogą Gminie skorzystać z dofinansowań które zostały pozyskane na wiele ważnych dla Mieszkańców Starachowic inwestycji i których realizację zadeklarował Prezydent Miasta Marek Matarek. Są to między innymi: budowy i remonty dróg i ścieżek rowerowych, wymiana oświetlenia ulicznego, zagospodarowanie zbiorników wodnych Lubianka i Pasternik, modernizacja otoczenia dworców kolejowych Starachowice Wschodnie i Starachowice Zachodnie, wymiana taboru autobusowego, budowa nowej bazy warsztatowej na terenie MZK, Rewitalizacja siedziby i otoczenia Parku Kultury itd.
Należy pamiętać, że rozstrzygnięcie postępowania przetargowego nie oznacza – zaciągnięcia zobowiązania.
Jako przykład podamy rok 2019. Mieliśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 6 mln zł. Ostatecznie nie wykorzystaliśmy ani 1 zł z tego kredytu. Tym samym zadłużenie gminy nie wzrosło do poziomu blisko 47 mln zł jak planowaliśmy, tylko pozostało na poziomie blisko 41 mln zł.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, Mieszkańcy mogą być pewni, że pomimo ogromnych trudności z jakimi borykają się obecnie samorządy Prezydent Miasta podtrzymuje deklaracje dotyczącą dalszego rozwoju Starachowic i realizacji inwestycji przy jednoczesnym utrzymaniu stabilnej sytuacji finansów publicznych.
Dodane: 24.07.20
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS