– MI informuje:
Nowe i zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne oraz lokomotywy, inwestycje w infrastrukturę oraz setki zmodernizowanych wagonów, które już teraz wożą pasażerów. PKP Intercity w 2020 rok wchodzi z podpisanymi umowami o wartości blisko 4,3 mld zł.
Prawie 49 mln pasażerów wybrało w 2019 r. podróż z PKP Intercity. To o niemal 18 mln więcej niż w 2015 r., co oznacza wzrost aż o 57 proc. w ciągu zaledwie 4 lat. Na wysokie zainteresowanie usługami spółki wpływa coraz większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania.
Długofalowe inwestycje
Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” to koło zamachowe dla rozwoju przewoźnika. Długofalowa strategia zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom, kolej odzyskuje należne sobie miejsce i staje się motorem napędowym gospodarki. Rosnące zainteresowanie podróżami pociągami pokazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, które wprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Plany PKP Intercity zakładają, że do końca 2023 r. tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Największy polski kolejowy przewoźnik kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodzą inwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.
Kolej stawia na komfort
Wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do bezprzewodowego internetu, czy wyciszenie wnętrza wagonu dzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Z tych udogodnień już teraz korzystają osoby podróżujące wagonami, które zmodernizowała firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Zawarty w 2017 r. kontrakt, który obejmował dostarczenie 60 wagonów, został zrealizowany 5 miesięcy przed terminem. Warta 273 mln zł umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co w sumie zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł. Obecnie z unowocześnionych wagonów korzystają pasażerowie na trasach: Szczecin – Olsztyn, Wrocław – Olsztyn – Białystok, Lublin/Kraków – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin oraz Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski.
– Realizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. To właśnie na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – powiedział Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.
Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski FPS w Poznaniu jeszcze w 2017 r. dostarczył 22 wagony, które zyskały m.in. zabudowę przedziałów z nowymi fotelami czy system Wi-Fi.
Kolejnych 16 wagonów dostarczyła spółka NEWAG. Nowosądecki zakład zmodernizował wagony na jednostki bezprzedziałowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Zmiana wystroju wnętrza nadała im nowoczesny charakter, który mogą doceniać m.in. pasażerowie z Krakowa i Gdyni.
Z kolei 10 wagonów dla PKP Intercity zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość kontraktu wyniosła ponad 41 mln zł. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła 13 wagonów restauracyjnych, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.
Kolejne wagony wkrótce na torach
Zawarte przez PKP Intercity z polskimi producentami umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów, a finalna wartość umowy to ponad 1 mld zł. Z tej puli PKP Intercity odebrała już 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO. Wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie będą nowością na rynku – będą wyposażone w wydzielone przedziały rodzinne oraz przedziały dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
Z kolei 81 nowych wagonów dostarczy PKP Intercity firma H. Cegielski FPS w Poznaniu. W 2018 r. spółki podpisały umowę na dostawę 55 jednostek z prawem opcji na 26 następnych. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł. Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne i indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC). Poznańska spółka zmodernizuje również 10 wagonów na pojazdy restauracyjne, przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Wartość umowy wynosi 61,4 mln zł.
Innowacyjne lokomotywy
Plany inwestycyjne obejmują ponadto modernizację i zakup nowych lokomotyw. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało modernizację 167 spośród 200 planowanych do unowocześnienia jednostek. Już teraz PKP Intercity wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych za ponad 24 mln zł. Ponadto spółka podpisała umowę na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42 za ponad 90 mln zł.
Kolejowy przewoźnik stawia również na zakup nowych jednostek. Rozszerzył podpisaną w 2018 r. z firmą NEWAG umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła tym samym do 551,4 mln zł. Nowe lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h i pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Już niebawem PKP Intercity otrzyma 8 pierwszych pojazdów, które przechodzą obecnie odbiory fabryczne.
Dodatkowo na przełomie 2019 i 2020 roku spółka ogłosiła postępowania przetargowe na zakup 10 lekkich lokomotyw spalinowych, 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych (z opcją zakupu na kolejnych 5 jednostek) oraz modernizację 20 lokomotyw elektrycznych.
Pojedziemy nowymi pociągami
PKP Intercity w ramach realizowanego programu inwestycyjnego powiększa park taborowy również o elektryczne zespoły trakcyjne. Celem spółki jest flota 86 nowoczesnych EZT w 2023 r. Jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana w 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT o wartości ponad 1 mld zł. Nowoczesne EZT będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na wykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.
Przewoźnik ponadto zmodernizuje 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość umowy podpisanej w 2019 r. z PESA Bydgoszcz to prawie 275 mln zł. Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. Klimatyzacja, wygodne fotele, dostęp do Wi-Fi, specjalne miejsca do przewozu rowerów – to tylko część z udogodnień, z których będą mogli skorzystać pasażerowie podróżujący głównie na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.
Propasażerskie zmiany
Obecnie park taborowy przewoźnika obejmuje 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych: 20 jednostek typu PesaDART, 20 jednostek Flirt3 oraz 20 pojazdów typu Pendolino. Również z myślą o użytkownikach już eksploatowanych EZT, PKP Intercity wprowadza w jednostkach dodatkowe udogodnienia. Od grudnia 2019 r. pasażerowie pociągów Pendolino, Flirt3 i PesaDART, dzięki graficznej wizualizacji, mają możliwość łatwego wyboru miejsc w pociągu, w którym planują podróżować.
W 2019 r. zakończył się montaż Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Wi-Fi w pociągach Express InterCity Premium (EIP) skorzystało z niego ponad milion pasażerów, pobierając średnio 797 GB danych dziennie. W grudniu 2019 r. każdy zalogowany użytkownik korzystał z Wi-Fi średnio przez ok. 2 godziny. Bezprzewodowy Internet jest obecnie dostępny także w 320 wagonach PKP Intercity.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
ryb/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS